instruktör för lektioner inomhus sökes!

Godkväll

Jag har inte klättrat så länge men märker redan att jag behöver en instruktör som kan tipsa mig om teknik mm. Jag söker en klätterinstruktör som kan ge en serie privatlektioner till mig och evventuellt en kompis till.

Jag är medveten om att många inomhusväggar/klubbar (klätterverket och solna klättercentrum i stockholm där jag bor) har lektioner. Tyvärr kostar det skjortan. Förutom att minska kostnaden är jag ute efter lite mer flexibilitet, därav detta desperata försök. Jag vet varken om jag gör något olagligt nu eller om det ens är någon idé. Det lär jag märka.

Så, om du är klätterinstruktör och sugen på att tjäna en hacka på att instruera en slyngel i klättring, hör gärna av dig! Ge gärna prisförslag mm.

Med risk för att bli hängd,
Jonas
 
Hej,

Har du deltagit på en klätterkurs genomförd av SKF auktoriserade intruktörer förrut?
Om inte, så kan det vara lämpligt att ta antingen inomhus- eller utomhuskurs enligt SKF normer. Kontakta närmaste klätterklubb.
Auktoriserade instruktörer är med största sannolikhet inte villiga att ge en icke komplett kurs till någon som inte har genomgått SKF kurs tidigare.

Har du tagit en SKF kurs och endast vill fräscha upp kunskaperna, så kan du säkert få en instruktör att hjälpa dig.

Lycka till!
 
har fått instruktioner av och klarat prov på inomhusklättring för SKF-instruktör.

det jag behöver hjälp med är klätterteknik. något som knappast är farligt eller otrevligt att lära ut ur någon synvinkel, eller? säkerheten hyser jag den största respekt för men anser mig klara den fint inomhus. som jag ser det blir jag antingen bättre på att klättra eller inte.

en lektion vid den inomhusvägg jag klättrar vid ger knappast heller en komplett utbildning.
 
jonas_bard; sa:
det jag behöver hjälp med är klätterteknik.

Mitt tips till dig är inte att ta kontakt med klubben, SKF-instruktörer eller liknande. Min erfarenhet av deras kompetens när det gäller klätterteknik är inte på något sätt imponerande.

Vad jag tycker att du ska göra, eftersom det inte gäller säkerhet eller liknande, är att ta kontakt med klättergymen, höra med dessa om vilka som anses vara de bättre klättrarna på gymet och sedan ta kontakt med dessa direkt.

Är övertygad om att du kommer att få napp. Men nöj dig inte med det. Oavsett hur duktig en klättrare är så är det inte säkert att denne är en duktig pedagog, vilket nästan är minst lika viktigt. Försök hitta någon som har gjort liknande grejer förut och verkar ha "koll på läget". Om du bor i sthlm så ta kontakt med:
Klätterverket
Klättercentret
Karbin
 
Ok,

Fattade lite fel där. Det var ju tekniken du efterfrågade ju, sorry.
Håller med Robin, erfarna klättrare har mest knas på teknik. Att vara instruktör betyder inte att man är en duktig klättrare eller klättertränare, även då många såna finns också.
 
Tips:

Ungefär varannan vecka har Klätterverket teknikträning med coach. Du kör i en grupp med en duktig coach som hjälper till. Olika teman vid olika tillfällen. Kostar 100 spänn samt inträde. Det har varit många väldigt duktiga klättrare som instruktörer, och fler kommer säkert framöver.

På coachträningen har också en bra möjlighet att bekanta dig med andra som är intresserade av att förbättra tekniken och sen kan ni öva tillsammans och peppa varann.

Anmälan sker i Klätterverkets kassa, vilket tema som kommer härnäst brukar sitta på ett anslag i omklädningsrummet.

(Jag skrev _ungefär_ eftersom det ibland händer saker som en tävling eller så, och då blir schemat rubbat lite, men i princip är det varannan vecka.)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.