Tirra Bomull!

Visst blir man lite sugen på att springa iväg och köpla lite bomullskräder ifrån tierra. Köpa hela livsstilen lite, de måste ju vara bättre än vanlig bomull för tänk: De tar ju 200 för en t-shirt och 500 för en skjorta! AAAAAAAARGHHHH!
 
Jag hänger inte riktigt med nu.
500 för en skjorta är dyrt, men inte 4500 för en regnjacka?

Eller menar du att bomull skulle vara ett billigare material än plast?

Eller menar du att ett starkt varumärke inom friluftskläder borde bete sig mindre marknadsmässigt än starka varumärken inom vardagskläder?
 
!

Jag gör mig lite rolig på Fenixiseringen och Friluftsbolagiserningen på Tierras bekostnad! Men säg som det är, halva deras senaste katalog är ju bomull och travel ställt mot vissa andra märken, och verkligen ställt mot hur de var förut.
 
Tycker att det är bra att en del tillverkare vågar göra kläder som inte stinker råtta efter att man har haft på sig dem i ett par timmar...

Syntet är inte bäst på allt !

/P.D
 
Re: !

mickenTHN; sa:
Men säg som det är, halva deras senaste katalog är ju bomull och travel ställt mot vissa andra märken, och verkligen ställt mot hur de var förut.


Tja allt är ju relativt, andelen bomullskläder är nog minst lika hög hos t.ex. klättermusen. Jag tycker inte det har hänt speciellt mycket på tierra mer än att Haglöfs har blivit lite mer tierra lika eftersom två av deras nuvarande G-tex konstrutörer är från Tierra.
 
Re: Re: !

cjonsson; sa:
Tja allt är ju relativt, andelen bomullskläder är nog minst lika hög hos t.ex. klättermusen. Jag tycker inte det har hänt speciellt mycket på tierra mer än att Haglöfs har blivit lite mer tierra lika eftersom två av deras nuvarande G-tex konstrutörer är från Tierra.
Förvisso har Klättermusen en del bomullskläder men det är en enorm skillnad mellan Klättermusens högfunktionella kläder i Etaproof och Tierras fritidskläder i "bonnbomull"... ;)
Vad gör en G-texkonstruktör? Alla "Goretexkonstruktörer" torde väl jobba på Gore...? :)
 
Bonnbomull?? det var ett nytt uttryck. I all fall tidigare så hade Tierra både kläder i Etaproof och Ventile men det kanske är andra saker för att det sitter ett annant märke på? :) Sedan finns det ju alltid några "bonnbullsprodukter" som är tänkt att använda off-piste och inte i andra sammanhang (t.ex. då man sitter framför brasan i fjällstugan) .

Angående konstruktörerna så kanske det rätta namnet designer kanske. Det tydligaste exemplet som jag kan ge är att Haglös senaste träningsjacka i Vinstopper shell är i stort sett identisk med den samma från Tierra.
 
cjonsson; sa:
Bonnbomull?? det var ett nytt uttryck. I all fall tidigare så hade Tierra både kläder i Etaproof och Ventile men det kanske är andra saker för att det sitter ett annant märke på? :) Sedan finns det ju alltid några "bonnbullsprodukter" som är tänkt att använda off-piste och inte i andra sammanhang (t.ex. då man sitter framför brasan i fjällstugan) .
Tierra har mycket riktigt åtminstone en intressant anorak i Etaproof i vinterkatalogen (el. motsv.). Jag tolkade det dock som om det huvudsakligen var fritidsplaggen i bonnbomull(TM) ;) som diskuterades. :)
Personligen föredrar jag syntet resp. ull i nästan alla lägen.

/Fredrik, f.n. iförd syntetkläder från topp till tå. :)
 
Jag vet inte, jag...

Jag har läst varenda Tierrakatalog sedan 1994, och vardagskläder i bonnbommull(TM) har det ofta funnits ganska mycket av från och till.
T-tröjor, polotröjor, brallor, kortbrallor, tennisskjortor osv är verkligen inget nytt hos Tierra.
De hade ju till och med en egen Canada Goose-kopia för några år sedan (inte bomull, men jäkligt bonnigt).

Men om någon kan publicera bonnbomullstatisktik över Tierrakataloger genom åren och påvisa en signifikant ökning efter "Jätten Glufs-Glufs" övertagande kan jag ge mig.
 
haskell; sa:
cjonsson; sa:
Bonnbomull?? det var ett nytt uttryck. I all fall tidigare så hade Tierra både kläder i Etaproof och Ventile men det kanske är andra saker för att det sitter ett annant märke på? :) Sedan finns det ju alltid några "bonnbullsprodukter" som är tänkt att använda off-piste och inte i andra sammanhang (t.ex. då man sitter framför brasan i fjällstugan) .
Tierra har mycket riktigt åtminstone en intressant anorak i Etaproof i vinterkatalogen (el. motsv.). Jag tolkade det dock som om det huvudsakligen var fritidsplaggen i bonnbomull(TM) ;) som diskuterades. :)
Personligen föredrar jag syntet resp. ull i nästan alla lägen.

/Fredrik, f.n. iförd syntetkläder från topp till tå. :)
Håller med om att det är ull och syntet som gäller i alla fall under aktiviteter som vandring. Sommar: hög andel syntet-låg andel ull, vinter:låg andel syntet-hög andel ull. Vår & höst: däremellan.

Men går man in på Tierras sida om skjortor och t-shirts: http://www.tierra.se/swe/shop/
så anger de ju själva att de bomullsplaggen är avsedda att användas mellan aktiviteter:

" Vissa av dessa plagg har vi tagit fram enbart för att de skall vara sköna att använda mellan aktiviteter. Här har vi valt att använda funktionsmaterial men också bomull, för känslans skull."

Inte lönt att jämföra bonnbomull(TM) med typen mer tätvävd Ventile eller syntet/ull, eftersom användningsområdena skiljer sig åt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.