Bomull

Nedanstående fungerar bra för mig men kanske inte för alla. Magra personer kanske behöver varmare kläder vid aktivitet.

Bomull tillåter svettningen att fungera som avsett dvs att kyla ned huden i samband med avdunstningen.
Vid hög och jämn arbetsintensitet i varmt väder så kan en bomulls T-shirt till och med verka mer avkylande än bar överkropp.

Andra fördelar är att vätskeförlusterna blir mindre jämfört med syntetmaterial samt att lukten vid flerdagasanvändning blir mindre än med syntetmaterial.

Nackdelar är vikt i vått tillstånd att det tar lång tid att torka och att det kyler för mycket vid start och stopp aktiviteter.

Bomull är alltså alldeles utmärkt i vissa lägen och alls inget bara för bakåtsträvare.

För vinterbruk är jag fötjust i kombinationen ullskjorta med bomulls T-shirt under. Skjortan värmer även våt och bomullen kyler vid stark arbetsintensitet. Vid efterföljande svag intensitet transporteas fukten utåt och avdunstar så småningom från ullen utan att detta kyler alltför mycket in mot hudytan.

Jag gillar också syntet speciellt i cykeltröjor där bomull blir väl kallt och fladdrigt. Bomull underst och cykeltröja i syntet över fungerar också bra för mig.

Hälsningar Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.