Tipsa om skalbyxa

Letar efter skalbyxa efter följande behov.
Användning: skidåkning, vandring, cykling.
Krav: Tåligt och nötningsbeständigt tyg, vind-/vattentät, dragkedja längs hela benet eller annan ventileringsmöjlighet, minimal bylsighet, midjemodell, bra förslutning vid fot.
 
Jag förmodar att du menar utförsåkning när du skriver skidåkning. När jag letade efter ett par byxor med liknande krav fastnade jag för Tierras Cassin Ridge. Detta är en mycket robust byxa i trelagers GT. Den har rejäla förstärkningar nere vid bensluten som skyddar bra mot vassa skidkanter. Dessutom en heldragen dragkedja utmed benen. Detta gör att du kan ventilera bra. Två fickor sitter ovanför knäna, vilket gör att de är lätta att nå. Byxorna har hög rygg vilket jag tycker är en förutsättning vid hård skidåkning om man ramlar i en halvmeter snö.

Byxorna är lite för klumpiga att vandra i men fungerar dock. Det finns fickor för knäskydd som är mkt praktiska och sköna att ha. Jag har använt byxorna vid segling i ganska hårt väder och är nöjd. Knäskydden kom väl till pass när man behöver krypa omkring på däck. Dessutom behöver man inte vara rädd för att de skall gå sönder. Ett stort plus är att Tierra har grym service vid minsta problem.
 
Med kriterierna nötningståligt, vindtätt och vattentätt så återstår i stort sett bara gore-tex eller motsvarande. Och nu över till pryllistan.
Mitt första tips får nog bli Mountain Hardwears FTX Ultra pants, låga, svarta, XCR, hellånga blixtlås, fästen för hänslen med bibehållen "dropseat"-funktion och dessutom ruggigt snygga. Yttertyget ser riktigt bra ut jämfört med många andra.
Om pengarna inte är något problem tycker jag nog ändå att du ska ta en titt på Arcteryx byxor, främst Theta LT eller Beta AR, passformen är helt oslagbar liksom detaljlösningarna.
Läste på annan plats att Conrad Kain från Tierra är på G i XCR vilket kanske kan vara ett alternativ. Dagens Paclite version tycker jag är alldeles för bräcklig för att vara värd att lägga pengarna på, sen får andra säga vad de vill.
Gå ut och finn din byxa.
/Utenicke
 
Dina val klara.........

Nötningshärdighet = klätterbyxor.
Bekväma att gå i = Lätta.
Bekväma i och ur hela blixtlås.
Till cykling vill du ha en mycket snävare byxa, utan blixtläs, när du väl prövat.
Synd men du missar lätthet!
Mitt råd om Fjällräven Signi faller på ditt krav om nöthärdighet. Mc-byxor håller för detta och skidåkning utför men inte för vandring och cykling. Tror du måste köpa mer än ett par.
Själv har jag olika för olika bruk och är mycket nöjd med det. Använder de lätta mest! Pröva själv!
Vänligen

Johan K
[Ändrat av johankse 2001-09-11 kl 10:55]
 
köp 2 par

Det blir nog svårt att tillgodose alla önskemål med ett par byxor.

Vintertid för flerdagarsturer med tält/bivackboende vill jag ha en välförstärkt och slitstark byxa. Sommartid och för dagsturer(toppturer) på vårvintern vill jag ha en lätt byxa med bra ventilationsmöjligheter.

Jag kommer själv att skaffa troligtvis Klättermusen Fimbul för vinteralpinistiska äventyr, telisåkning och långturer vintertid i tält/bivack. Mer hållbara byxor finns nog inte. Vill man ha en extremt slitstark midjekort modell finns Klättermusens modell Megin.

För toppturer på vårvintern så kommer jag att köra med ett par lätta paclitebyxor (kolla in Norrönas nya på http://www.norrona.com
För dessa toppturer och även sommarfjällvandringar duger för min del ett par lätta och inte alltför förstärkta byxor i paclite/XCR.

Har sett att Norröna har ett par ruskigt lätta 3-lagersbrallor i XCR, Vengetind heter modellen vikt 405 gram, stl M. vet ej om det är hel dragkedja på dem.Fast modellen Falketind i paclite med hel dragkedja verkar bättre (jag gillar hel dragkedja) vikt 450 gram. Borde vara en bra skalbyxa för cykling också.

På sommaren är ju skalbyxorna mestadels nerpackade i ryggsäcken så då får de gärna vara lätta och lättnerknölingsbara.

MVH Mats Frank, Umeå
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.