Tipsa mig om ställen med bra Safarikläder

Skall troligen till sydafrika och behöver lätta, snabbtorkande byxor och skjortor lämpliga för ändamålet.
Svala, flexibla (avtagbara ben mm) och i neutral färg (grön, mörkbeige)
Tips om var man hittar ett bra utbud på sådant?

//Jocke
 
Mina mest använda friluftsbyxor är ett par Colombia inköpta på stadium för ett par år sedan (nu finns väl inte just den modellen kvar, men kan vara värt att kolla om det finns något liknande). Ljus färg i relatvt tunn syntet, torkar grymt snabbt, andas dock inte lika bra som bomull.
 
Fjällräven har en hel del kläder som är gjorda för varmt klimat. Syntet med lite bomull i och kallas MT om jag intem inns helt fel. Vet att de används/har använts av någon som korsade Australien till fots.
 
Think outside the box!

Varför inte köpa kläderna på plats?

  • Billigare!
  • Lättare/mindre packning! Släng/ge bort när du åker hem.

Safari kräver ju knappast något superhightech material. Ok, är du extrem i dina storlekar så kanske du inte vill chansa.

/Tor, som slet ut dyra Fjällrävenbyxor i Masai Mara julen 2004
 
Snickarbyxor är utmärkta i värmen, luftar bra, skjortor fås lokalt i tunnt bra hellång modell, bredbrättade hattar ävenså lokalt. Lätta passande kängor kan vara ide att ta me...
Stöd den lokala handeln.....
//J
 
Tack för tipsen. Man kanske skall köpa lokalt som ni säger.
Skor har jag redan täckt. Det är de andra kläderna som jag funderar kring.
Snickarbyxor....hmm.....skall man se ut ut som Alexander Bard på en safari....nja ;-)
 
Hejsan,

Kan tipsa om en kedja i Sydafrika som heter Cape Union Mart. Kolla in lite om utbud och även en butiksguide på: http://www.capeunionmart.co.za/

Importerade saker kostar något under svenska priser, lokal producerat är rejält billigare.

Med vänliga hälsningar,
Aina

PS. Jag har ingen koppling till butikerna mer än som tillfällig kund. DS.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.