Stryktålig skalbyxa

Hej!

Jag är på jakt efter nya skalbyxor, de bästa jag sett hittills är klättermusen freke. Den uppfyller nästan alla mina krav förutom att jag tycker att den är lite kort i ryggen. Någon som sett en motsvarande byxa som går upp lite längre i ryggen som en riktig hängselbyxa?
 
Det är så lurigt när man inte kan klämma och känna men jag testade klättermusenbrallorna här om dagen och de kändes riktigt rejäla, vilket de ska vara för det priset. De gamla skalbyxorna var nog så ömtåliga för min användning så jag insåg att jag behövde något kraftigare så jag chansade och beställde ett par idag :D
 
Nu sket det sig med de där Klättermusenbrallorna till kanonpris så då är jag fortfarande öppen för alternativ.

Jag gillar att klämma och känna på grejerna men när det inte finns någon i stan som säljer något lämpligt så är det bara att chansa haha.

När jag läser tråden ovan om sirdal blir jag fundersam vilka du sätter högst på listan :)

Kan du skriva lite fördelar och nackdelar med bägge varianterna så ska jag välja ett efter det :)

/Johan
 
Sirdal vs stranda

Tjenare.
Jo, Så här tycker jag om Sirdal Salopette och Stranda.
Jag gillar Sirdal Salopette bäst. Men då gillar jag att den går högt upp på bröstet. Bergans hade tidigare modellen som liknade Sirdal Salopette men den hade dessutom väldigt hög rygg. Detta gillade inte jag då man svettades mycket.
Smaken är ju som baken. vissa vill väl ha det. Salopetten anser därför jag är den perfekta byxan för mig. Använder den vinter och sommar, till hundspann, snöskoter, vandringar ja allt. (Jobbar som guide). Man kan lätt öppna upp benen och vädra ur och jag har inte haft bekymmer med vatten över huvudtaget. Dessutom gillar jag att kånka omkring på saker och ha dem låttåtkomliga varpå Salopette är perfekt med sina stora fickor på både bröst och ben.
Beträffande Stranda så är den en kanon byxa för allaround bruk. Slitstarka och bekväma. Ids inte skriva om skillnader i tyg i och med att båda är i Dermizax. Men Stranda har samma kvaliteer. Låt att vädra. Utmärkt snölås som aldrig sviker.
Har under åren testat alla möjliga märken och modeller av kläder, ryggsäckar och kängor och har helt snöat in på Bergans Dermizax. I jämförelse med Gore-Tex som tex haglöfs &co använder så står sig dermizaxen mycket bättre. Miljövänligare, Billigare och behagligare i och med möjligheten till stretch. Gore-texen håller sig fräch i typ 2 månader med min användning. och för en jacka eller byxa på 5,000 spänn är det oacceptabelt enligt mig. Tacka vet jag dermizaxen tex mina Sirdal Salopette som hållt 4 år!!! använda 5-6 dagar i veckan, året runt.
Har dessutom hittat en ny e-butik som jag snackat med. de kan beställa in den modell och färg man vill ha låter dig testa och tar tillbaka den om du inte är nöjd. www.truenature.se Tar lite tid.ca 2 veckor. men funkar bra när man inte har tid att springa runt och leta i butiker efter det man vill ha. Kanon service.
Hoppas nått av detta är till användning för dig.
Lycka till med byxorna.
/Jonnti
 
Tack för en utmärkt beskrivning och jag fastnade för sirdal.

En dum fråga jag är 187 och 85kg hur är de i storlekarna, har inte hittat någon storleksguide och ingen här i närheten har några bergansbyxor i lager :(
 
storlek

Jag är 176 och 74 kg. tar S eller M. Skulle tro att du fixar XL. Just för din längds skull. Men en kompis har samma mått som du. Lite mer på KG men annars ganska samma. Han har XL på sina Bergans kläder. Mitt tips är att beställa av nån som har fri retur så kan du ju testa utan att stå får en massa kostnader.
 
Sirdal salopette var ett bra förslag, jag är mycket nöjd. De känns riktigt bra så nu återstår bara att se hur länge de stoppar :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.