Tips på fjällsemester - Vart?

Varför? Jag har ofta tagit med hunden till Norge.
Bara se till att ha koll på vaccineringar och ha med hundens pass.
Ingen har någonsin kollat vid gränsen, men någon gång händer det väl.

Eller har du en ras som är förbjuden i Norge?

Håller med det enda som krävs är avmaskning mot dvärgbandmask.

Håller med det enda som krävs är avmaskning mot dvärgbandmask.

Jag fick kolla upp med familjens hundansvariga. Det stämmer som ni säger men vi har inte riktigt tänkt varianten att åka över gränsen och tillbringa en vecka I Norge någonstans. Om jag förstår det rätt ska avmaskningen ske hos veterinär och max 48h innan man åker över gränsen. Om man tänker varianten att man bor i Grövelsjön så kan man ta sig över kanske första dagen och sedan måste man förnya avmaskningen.

Men det är klart, finns det något på Norska sidan som skulle passa oss så kanske vi ska tänka om!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Efter avmaskning så är det minst 48 timmar innan och max 5 dagar du har på dig för att korsa gränsen med dom här. Det finns säkert andre varianter av avmaskning men vi har kört med den. Det behövs ingen ny kur så länge man är i Norge.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips