Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU

Snöskyfflar tillverkas ännu inom landet. Välj en svensk som har ett skaft som håller för bruk när det blir -35° och du behöver den!

go tur

Inte ofta minus 35 är själva behovet. Däremot det ergonomiska sättet att skyffla själva snön och där har de moderna långa och finurligt böjda långa skaften varit revolutionerande samtidigt som de stora bladen kunnat ta frikostiga mängder snö.

Inte ofta minus 35 är själva behovet. Däremot det ergonomiska sättet att skyffla själva snön och där har de moderna långa och finurligt böjda långa skaften varit revolutionerande samtidigt som de stora bladen kunnat ta frikostiga mängder snö.

Det är intet nytt under solen. Gamla hötjugor hade ofta böjda skaft. Lieorvar likaså. Antingen från krokväxt virke eller helt enkelt basat.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det är intet nytt under solen. Gamla hötjugor hade ofta böjda skaft. Lieorvar likaså. Antingen från krokväxt virke eller helt enkelt basat.

Stämmer!
Däremot har våra spadar och skyfflar sett rätt lika ut under många år. Jag har varit verksam som manuell utförare av både grävning av diverse gropar, diken, mm och skyfflare av asfalt och har sett att det kommit även en utveckling på detta området. Motsatsen ser vi i många andra länder där de fortfarande jobbar med raka ”pinnar” utan handtag.

Hestra

Har inte sett att någon nämnt Hestra. Företagets namn efter orten Hestra i Småland. Såvitt jag förstår av deras hemsida har de även tillverkning i Sverige.

https://hestragloves.com/sport/sv-se/

Lustigt nog var det först igår jag insåg att det är ett svenskt företag (kan dock inte minnas hur jag fick reda på det :-D ). Innan dess var jag övertygad om att det var österrikiskt, tyskt eller scheiweiziskt :)

Hanwag skorna är tillverkade i Kroatien och i Tyskland. Trevlig sko som man kan få omsulade av Hanwag själva.

Haglöfs - 95% av tillverkningen sker i Asien.

Faramugo — CZ (laminated nanomembrane products)
Outdoor Kwak — CZ (custom down products)
Jurek — CZ (high quality tents)
Black Hill Outdoor — SK (wool clothing)
Merinito — RO (merino)
Tashev — BG (packs)

Hur kunde jag glömma Saltic! Hög kvalitet på allt, och troligen helt unika med sina "barfota" klätterskor. Enda mer seriösa klätterskor som mina ankfötter står ut med.

How could I forget Saltic! High quality of everything, and probably completely unique with their "barefoot" climbing shoes. Only more serious climbing shoes that my duck feet can stand.
Unfortunately, for strange reasons, they don't extend the anatomical design to mountain boots. That's a strange one, given that they are one length away from implementing it. As if feet suddenly are not shaped the same way when it comes to mountain. Besides the german brand Bär that are making approach boots but mostly city / walking, brands just don't get it. La Sportiva made some anatomical shaped boots because the narrowness of the boots forced them.. A mystery.

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips