Terra Nova Laser Comp eller Exped Vela I Extreme

Har inte prövat något av tälten men, åtminstone, Exped Vela 1 Extreme är ju inte direkt nytt. Det har funnits på marknaden minst 1 år så någon borde ha provat.
//Peter
 
Vela II

Jag har ett Vela II extreme. Jag har dock aldrig sett ettan live men kan dela med mig lite av det jag vet om storasystern. Jag har hittils bara använt det några nätter.

Jag är rätt lång, och längden räcker mer än väl till. Ventilationen är jättebra och tältet är lite annorlunda och roligt. Båda kortändorna i innertältet är helt öppningsbara och vid ena ändan är yttertältet uppdraget som ventil. De blixtlåslösa dörrarna är annorlunda än vanliga, på gott och ont. Den största nackdelen är att dörren inte läar alls när den är öppen, å andra sidan har man alltid tak över stora delar av absiden när dörren är öppen. Det känns ganska typiskt för tältet, att det är jättebra vid regn och fuktigt väder, med bra ingångar och ventilation men kanske inte lika bra vid blåst. Jag tror iofs att det står pall för ganska mycket, men det kommer att fladdra och det vill till att ändarna sitter fast ordentligt i marken. Jag kommer nog att använda det på vintern, men föredrar ett mer genomtänkt vintertält. Sömnadsmässigt är det jättefint och det känns som ett kvalitetstält.

Jag köpte det för att jag fick det billigt och för att det är gott om plats för två vuxna + barn + packning. Dessutom är det ganska lätt och tar liten plats. Det jag skulle vilja förbättra är "stormtålighet" och vinteregenskaper. På den punkten verkar det dock som om Terra Nova-tältet ligger ännu längre efter mina preferenser.

Enkelversionen verkar dela många egenskaper som ligglängd och ventilation, men det har bara en absid.

Om jag försöker jämföra dina kandidater utifrån det jag vet om mitt tält och det jag kan läsa på nätet så verkar det som om Laser är lättare men mindre vädertåligt och med mindre plats. Vela innebär förmodligen mer komfort men till ett pris av ca 800g mer att bära.

//Erik
 
Vi Fjäderlättare testade att krypa in i ett Vela 1 Extreme på Fair Enough i helgen. Jag kan lungt säga att det är det trängsta tältet av den sorten som jag har sett. Man ligger ju med näsan och tårna i taket (åtminstone om man är över medellängd). Akto är rena palatset i jämförelse. Även en tredjedel så lätta hybrider som Gossamer Gear The One och Six Moon Designs Lunar Solo är större.
 
Jag menade att jag inte ens skulle överväga att ge mig ut på vintern i ett Terra Nova Laser, men jag har ju som sagt aldrig sett det.

Mitt Vela II kommer jag däremot att använda på vintern men med viss försiktighet.
 
Det ryktas att dom säljer grisar på Addnature. Oklart dock om dom har det i lager, jag såg det inte på tältdagen i lördags. Jag köpte min tvåa på Playground så kolla med dom också.

Om man kikar lite närmre på vela 1&2 ser man bågarna i gavlarna på innertältet ser ungefär likadana ut, bara olika skala. När jag mäter på mitt tält får jag en takhöjd på ca 55cm längst ut i gaveln. Med tanke på att tvåan är 1,30m brett och ettan 0,45m så förstår jag att det inte blir mycket höjd kvar. 20cm står det på getouts hemsida. Det är stor skillnad på 55 och 20 och man räknar fri höjd ovanför 29cm långa fötter.

Det som är shysst med mitt tält är just längden. Ettan är lika långt men om taket är så lågt kan man ju inte nyttja längden.

Ja, jag har slagit upp tältet i lägenheten för att kunna mäta. Man blir ju nyfiken.
 
Beställt

Ja ha då har jag tryckt på köpknappen för Terra nova laser competition med markduk, någon måste ju vara först att prova.

£247.50 totalt med frakt o moms, hoppas att det stannar så
Kommer rapportera vidare under resans gång
 
Uppdaterad orderstatus

Efter många turer och slut på tält hos leverantörer är det ett tält på gång hoppas jag. Ett grönt (hade velat ha ett rött) Terra nova laser comp för 240,15 GBP med frakt o moms.

Fick detta mail idag:

Hi

Credit card transaction has been approved today. Will arrange dispatch of tent.

Sheila

Det är nervöst nu.......
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.