Terra Nova Laser Competition - suveränt

Efter att förra året förstördes av ett större axel- och nyckelbenshaveri (cykelvurpa modell värre), packade jag nu upp mitt Laser Comp. igen. Jag har haft de flesta mindre tältmodellerna som Akto, Ringstind, några tarpar etc men kan inte sluta förundras över hur pass stabilt Laser Comp. är i förhållande till sin vikt. Visst, det är en viss skillnad på duken, men att man kan spänna bättre på Laser Comp. jämfört med Akto som man aldrig får riktigt bra på långsidorna, gör att jag sover bättre i detta än i Akto i hård vind.

Det enda som jag gjort är att gå igenom tältet med SeamSealer, det gjorde jag med Aktot också.

Rekommenderas starkt! Enda "risken" är bottenduken som man måste vårda lite extra. Men jag har inte lyckats trycka igenom något vasst ännu, även om jag inte är så petig med vart jag sover (blockterräng funkar finfint).

Någon som håller med eller har några reflektioner?

// Jocke
 
Jag skaffade

footprint. För kort erfarenhet för att recensera tältet för min del. Rätt stor skillnad mot familens tältkåta.

Thure
 
Njaaa...

Trivdes aldrig i tältet, de nätter jag testade, det är för dålig ventilation och blir helt enkelt för blött ibland. HB Akto betydligt bättre på den punkten, och Unna suveränt. Visst är det trevligt med lätt, men det ska ju fungera i praktiken också.

...Helsports varianter verkar intressantare..:)

//J
 
Mysko, jag har aldrig haft problem med kondens eller fukt i mitt exemplar i alla fall? Har du mycket dambesök Johan? ;)

// Jocke

Då har du aldrig sovit i regnig björkskog antar jag. Alla småtält jag använt har lite sämre ventilation. Akto och Unna också, i jämförelse med fullutrustade och lite tyngre tält.
Terra Novas motsvarar ungefär det äldre Aktot (utan toppventil) om man riggar det med div hemkörda lösningar. Inte särskilt imponerande ventilation tycker jag.

...Helsport har valt en annan väg och har byggt sina UL-tält med samma ventilation som de tyngre förlagorna. Smartare om du frågar mig...

//J
 
Det stod länge och vägde mellan Laser Competition och Helsports Ringstind Superlight när jag skulle skaffa tält förra året. Bägge verkade jättefina. Blev Ringstind för min del, mest för att jag upplevde att jag fick mer plats på längden och tvären (på höjden var nog Lasern någon centimeter bättre, men på "fel" plats), och för att jag gärna ville ha ett tält med ljusa vävar.
Jag är också jättenöjd så långt, tältet verkar väldigt välgjort och har inte haft några problerm med kondens vid nattemperaturer ner till 10 minus. Det var dock i relativt torrt klimat och inte i snö. Har inte heller haft "lyckan" att vara med om någon värre storm i tältet.

Är det någon som haft tillfälle att testa bägge och kan jämföra, skulle det vara väldigt intressant - vi kanske behöver ett till enmanstält i familjen.
 
Jag är riktigt nöjd med mitt TNLC, Använt det både i regnig skog och blåsigt högfjäll. Har inte upplevt några egentliga nackdelar. Har heller aldrig haft eller använt ett Akto så kan ej jämföra. Men klart duken känns lite klenare och golvet är tamt. Några bekymmer med ventilation har jag inte haft. Tältet har varit torrt invändigt även vid längre regn och på morgonen.

Tycker det är gott om plats i det. Jag är ganska stor (inte lång) men kändes inte för litet.

Dock är ju de medföljande pinnarna enligt mig inte särskilt användbara. Bytte ut dessa mot Hilleberg samma dag jag fick det. Köptes nytt via Ebay (USA) och betalade under 2 000 inkl frakt.

Sammanfattningsvis jätte nöjd.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.