Åsikter om Terra Nova Laser Competition 2

Hej på er kunniga därute !

Jag behöver skaffa ett 1,5-2 mannatält ( jag plus hund ) inför vandring i Jämtland i sommar.
Finns det några erfarenheter av detta tält.

Jag har funderar på tältet pga dess låga vikt kombinerat med hyfsad storlek kontra pris, ca 3000 :- från England.

Tacksam för åsikter eller förslag på annat tält.
/ Peo
 
Har ett superlite voyager. Kanontält MEN terra novas garanti är usel. Använde mitt i fjällen förra sommaren, då några månader gammalt. Tältet kommer med 2 grams tältpinnar - nålar.
En stark vindpust kom och lyfte tältet från marken, trots 8 eller 10 tältpinnar. Det blåste omkull och tältduken gick sönder på flertal ställen.
De marknadsför sina tält med livstidsgaranti, men vill inte ersätta mig trots att tältet är mindre än ett år gammalt och en ny tältduk kostar mig halva tältpriset.
Välj tält omsorgsfullt :)
 
Tältet var rest och förankrat med tältpinnarna som följde med tältet. De andra tälten på vandringen, av andra märken, satt fast i marken, oberörda av vinden. Ett av de andra var ett 99 kr tält från rusta.
 
Jag har satt upp mitt Laser ett par gånger, men ännu inte använt det på fältet. Vad jag märkte direkt var att de där titankrokarna är tämligen värdelösa. Vissa öglor - elastiska! - fästs i par och vad som nästan ofelbart händer är att kroken vrider sig och då är det väldigt lätt att en eller flera öglor lossnar. Så min första åtgärd har varit att byta krokarna mot Hillebergs V-pinnar. Marken ska vara väldigt, väldigt lös om de ska börja vrida sig. Det blev väl ett hekto extra.

Krokarna är också rätt mjuka och går därför inte att slå eller driva ned i marken om denna är hård, vilket är regel på de campingplatser jag måste utnyttja ibland. V-pinnarna kan jag trampa ned i marken sista biten.

Jag har träffat folk som använt Laser-tält på The TGO Challenge i Skottland under delvis stränga förhållanden, hård vind, 1 dm nysnö, utan ringaste bekymmer.
 
Lasertält

Jag har också bytt tältpinnarna till Hillebergs, det är nästan ett måste.
Personligen tycker jag att tältet är för litet för mig plus labrador, det blir väldigt trångt. Har man en mindre hund så är det en annan femma.
En annan sak som jag ogillar är att jag inte kan sitta upprätt i det utan att slå i tältduken, irriterande men går ju att leva med.
Jag upplever också att ventilationen inte räcker till, det blir väldigt mycket kondens. Lätt löst med att ha yttertältet lite öppet, men inte så kul om det är busväder.
Fördelarna är ju helt klart vikten och att det tar liten plats i packningen.
Numera är jag hundlös, men hade planer på tunneltält för mig och jycken. Väger förstås mer men kändes som en acceptabel kompromiss för att få bättre komfort.
 
Ok, tacksam för era svar, har ni några förslag på andra tält ?Jag är inte ute efter ett 4 sesongers tält !
På youtube film så såg det ut som att ventilationenen gick att reglera väldigt bra.
Någon mer som upplevt att höjden i tältet är lågt, ?
jag är man och 176 cm lång.
/ Peo
 
Kom på att mitt tält nog är den näst senaste versionen, de har uppdaterat ventilationen pga klagomål, så förhoppningsvis är den bättre nu.

Tältet har en innerhöjd på 95 cm, på en enda punkt. Det betyder att om du vänder på huvudet eller lutar dig lite så har de där 95 centimetrarna plötsligt minskat..

Jag är 169 cm, så kan alltså knappast räknas som överdrivet lång :)
 
Hej

Jag har ett några år gammalt laser comp enmansversion. Mina erfarenheter av det är följande:

- Aningen högre (typ 5 cm) än HB Akto vilket gör att jag inte slår i tältduken med huvudet när jag sitter upp. Tilläggas att jag har ett cellplastliggunderlag som inte "höjer marken" nämvärt jmf tex neoair. Jag är 183 cm.
- Kondens inga problem
- Tältpinnarna som hänger med är en skrivbordsprodukt. Byt till nåt grövre.
- Tältet pallar rätt hård blåst (min toppnotering är 18 m/sek, 22 i byarna, exponerad tältplats) men då "fladdrade" duken rätt mycket. svårt att komma ifrån med endast en tältstång då det blir mkt duk som inte stagas. Kvar stod det dock, men lugnt i tältet var det inte.
- Elastiska linor till duken är rätt bra, avlastar tältpinnarna från hårda ryck. Jag har "stärkt" dem genom att göra en dubbelögla ist för enkel. Vill man går det utmärkt att fästa duken direkt i den fastsydda öglan och skippa expanderöglan helt.
- Vill man går det att fästa ytterligare staglinor här och där för att ytterligare försäkra sig om att tältet står kvar men ev fladder i duken går inte bort för det.
- Kvalitétsmässigt inga konstigheter. Genomgående lättare lösningar med allt vad det innebär kontra Akto som jag hade som referens. Mitt tält vägde med nya tältpinnar strax under 1 kg.

/J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.