Teknik för styrpinne

Jag har kört en sommar nu med styrpinne i motionskajak. Innan dess har jag alltid paddlat pedalförsedda kajaker.

Man har en stabil fotplatta att sätta fötterna på, det gillar jag skarpt, men jag har ej ännu kommit underfund med hur man ska kunna svänga utan att tappa rytm i bentrampet. Ofta gör jag dessutom överjusteringar om jag ligger och kör i ett ganska hårt tempo och bara ska "putta till" styrpinnen lite. Jag tror också att det är ett litet problem att jag brukar ha våtskor på mig, jag känner inte riktigt pinnen med sidan av foten så det är svårt att känna av läget. När jag paddlar utan kapell (vilket jag gjort hela sommaren) ser jag pinnen, eftersom sittbrunnen är så stor, men med kapell på tror jag att jag det blir problem att känna av styrpinnens läge, om jag inte paddlar barfota.

Så min fråga är om tanken med styrpinne är att man faktiskt ska kunna styra utan att störa paddelrytmen bara man lär in rätt teknik, eller om det är tänkt bara för sällan gjord kursjustering och därför inte är så noga att det stör ett paddeldrag eller två.

De som tävlar slätvatten på 500 meter till exempel, rör de nånsin styrpinnen under själva loppet?

Kör man marathon och ska hänga på våg känns det som om man måste vara rätt flink på att hantera styrpinnen medan man paddlar på ganska hårt.

Kanske någon har några allmänna tekniktips. För man pinnen åt sidan genom att lätt klämma åt den mellan fötterna och sen skjuta åt sidan, eller puttar man till den hastigt med ena foten? Gör man justeringarna i en viss fas i paddeldraget, kanske med foten på påskjutssidan (som just då inte trycker mot fotplattan)?
 
styrning

tricket som de flesta kör är att se till att så små rörelser som möjligt gör det jobb du vill för att styrningen inte skall störa så mycket men visst är det så att man som marthonkanotist ibland tvingas paddla med ena foten helt borttagen från fotplattan men å andra sidan kan man ta i hur mycket som hellst utan att man flyttar pinnen när man vill dra på och inte ligger på våg. jag rekommenderar dig att droppa skorna de gör inte bara att du tappar känsla utan även så att det blir onödigt trångt i båten. trimma rodret så att du har superspända linor och att du klarar alla rakt fram korrigeringar utan att flytta fötterna nämnvärt så kommer du långt sedan gäller det bara att köra på så kommer känslan
 
Kontakt

Jag misstänker att du gör samma misstag som många andra...Med pinnstyrning har man hela tiden kontakt med pinnen ( och utom i undantagsfall med båda fötterna). Det är därför det är viktigt att vara barfota så att du känner pinnen. Det är samma sak som med en segelbåt eller en bil, man kan inte nöja sig med att sparka till pinnen då och då för att korrigera kursen utan man måste vara med hela tiden.
 
Nu är jag ju lite newbie i ämnet.. - men förutom det som sagts här ovan så se till att ha rätt utväxling på styrpinne/roderok/roder.

Vid vanlig paddling ska det räcka med nån cm åt endera hållet för att hålla rätt kurs. Vid våghäng eller ute i sjö & surf kan man ibland behöva mer, men annars känns det som man rör fötterna väldigt lite faktiskt.
Har som sagt ingen längre erfarenhet men med fötterna ihop och ett tajt system tycker jag det funkar mycket bra. Och så här i efterhand är jag glad att jag satsade på styrpinne i min senaste kajak och saknar definitivt inte pedaler.

Dessutom behöver man inte konvertera "fottrycktekniken" från skäddapaddling utan kan glatt stampa vidare med "rätt" fot.. ;)

/ Ulf
 
Efter att nån gång ha fått skavsår av styrpinnen på längre tur så har jag ofta neoprenstrumpor eller tunna tofflor.
Jag känner pinnen ändå, och håller med om att välspända linor och sådan inställning som ger bra utväxling av pinnrörelsen göra att man knappt tänker på att man flyttar fötterna.
Har en gammal racer med glapp i själva pinnen (i korset), det blir lätt lite vinglig och osmidig kurshållning i den. Ska fixas nån gång...
 
Tycker pinnstyrning är överlägset bäst! Du kan sitta trycka på ordentligt med benen utan att påverka styrningen(som man oftast gör med pedaler)
I början överstyrde jag(för stora rörelser med foten) men nu sitter jag å bara gör mkt små roderjusteringar å det måste vara det optimala vid ren framdrivning :)
Annat kan ju gälla Surfski i sitt rätta klimat förstås!
Tycker oxå bäst att paddla/styra barfota men som sades så funkar tunn neoprensocka bra spec. på vintern!

/Janne
 
Jag använder ibland neoprentofflor pga att fotremmen skaver vid längre intensiva pass. Har dock aldrig haft några problem med styrningen. Så länge fötterna har utrymme fungerar det bra. Nyckeln tror jag är att som W säger att hålla kontroll på styrpinnen.

På slätvatten bör man kunna paddla så pass rakt att bara mindre justeringar behöver göras. Vid våghäng och surf kan lite större och mer frekventa justeringar göras.

Pedalstyrning kräver också sin teknik för sitter man och trycker på pedalerna flaxar rodret hela tiden. Det krävs att kraften går ner i hälstöden och pedalerna bara används när kursen skall justeras.
 
Tycker pinnstyrning är överlägset bäst! Du kan sitta trycka på ordentligt med benen utan att påverka styrningen(som man oftast gör med pedaler)
I början överstyrde jag(för stora rörelser med foten) men nu sitter jag å bara gör mkt små roderjusteringar å det måste vara det optimala vid ren framdrivning :)
Annat kan ju gälla Surfski i sitt rätta klimat förstås!
Tycker oxå bäst att paddla/styra barfota men som sades så funkar tunn neoprensocka bra spec. på vintern!

/Janne

...rätt klimat... ja det har vi ju här ju! ;-)
Tycker pedalerna som vanligtvis finns på surfski är rätt vettiga, men pinne är väl bäst om man bara gör små korrigeringar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.