Tänkte börja med skidåkning igen.

Tänkte börja med skidåkning igen, har inte åkt sen jag var 16år alltså 8 år sedan. Nu är vi ett gäng på 8 personer som har bokat 2 dagar skidsemester om en par veckor. När jag förr åkte så åkte man en hel del och i alla backar, men endast vanlig slalom.

Vad skall man tänka på nu när man börjar åka igen?

Vad har ändrats?

Tänkte hyra utrustning, något som har ändrats i sammband med uthyrning?

Köpte Scott Icon OTG goggles, men hur klarar sig vanliga glasögon om man råkar göra en vurpa? Hur gör ni andra glasögonbärare vid skidning och glasögon, kan inte använda linser?

Hoppas ni kan ge mig lite råd på vägen, skall bli roligt att börja åka igen.
 
MUSN; sa:
Vad skall man tänka på nu när man börjar åka igen?

Vad har ändrats?

Det som dominerar nu är ju timglasskidorna. De GÅR att åka med sladd precis som de gamla skidorna (även om det kan bli lite vingligare), men för att få det bästa ur utrustningen(och åkningen) så bör man försöka få till de skärande svängarna. Grundregeln är: tyngdpunkten mitt över skidorna och kantställ hårt. Kan vara obvekvämt/ovant i knäna men väl värt det.

MUSN; sa:
Tänkte hyra utrustning, något som har ändrats i sammband med uthyrning?

Min erfarenhet är att uthyrarna ofta rekommenderar ganska enkel utrustning, som för mig innebär pjäxor som är på tok för raka i skaftet och ganska mesiga skidor.
Så länge bindningarna är rätt ställda så förlorar man inget utom lite komfort i liftkön på att hyra mera avancerade grejer.

MUSN; sa:
..hur klarar sig vanliga glasögon om man råkar göra en vurpa?
Det beror ju helt på hur hårt man kör omkull. Oftast händer inget mer än att glasögonen blir snöiga. Men är det lite lössnö kan de lätt gå förlorade i röran. Är det hårt i backen kan man både slå sönder bågen och skada sig på linsen/skalmen.
Det stökigaste med vanliga glasögon är väl att de gärna immar igen i liften och om man stannar i backen.


MUSN; sa:
.. Hur gör ni andra glasögonbärare vid skidning och glasögon, kan inte använda linser?
Visst kan man det. För egen del så är kombinationen intensivt solljus, fartvind och linser precis på gränsen till vad ögonen tål, så jag river oftast ur linserna lagom till After Ski-n.
 
Tack för svaren jag har fått!

Kommer nog att åka å det som skiduthyraren rekommenderar till mig, räknar mig nog till nybörjare eftersom jag aldrig prövat på dessa Carving skidor.

Till glasögonpoblemet: Är det faktiskt inte andra här som åker med vanliga glasögon? Hur klarar de säg i en vurpa om man använder dem tillsammans med skidglasögon av OTG typ?

Linser har jag aldrig använt och har obehag för allt som gör att man måste röra ögat. Av den anledningen kan jag ej använda linser och utan brillor ser jag inget.
 
MUSN; sa:
Till glasögonpoblemet: Är det faktiskt inte andra här som åker med vanliga glasögon? Hur klarar de säg i en vurpa om man använder dem tillsammans med skidglasögon av OTG typ?

Generellt så räcker vanliga glasögon långt vid alpinskidåkning. Vanliga glas skyddar mot UV-strålning men det är bekvämare med mörka glas. Personligen så har jag skaffat speciella fotokromatiska glasögon för uteaktiviteter i starkt solljus och försett dessa med egentillverkade sidoskydd som är bra både mot fartvindstårproduktion och mot sidoljus. Det är mycket sällan jag trivs bättre med alpina goggels utanpå de vanliga glasögonen jag känner mig instängd och menar att risken för imma är större än med enbart vanliga glasögon eller mina fotokromatiska.

http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?ID=22299 Foto Henrik Hansson med Thures kamera
pic_22299.jpg
[/QUOTE] Hade ingen bild på sidoskydden men de är mycket enkla gjorda av ett par bitar 25 mm bred svart textilnylonrem med några hål där jag stuckit in glasögonskalmarna.

Hälsningar Thure
 
Det är länge sen jag började använda linser, men mina första 13 år (3-16 års ålder) på skidor var det glasögon som gällde.
Vad jag vet har jag bara kvaddat ett par glasögon under den tiden, det var som tonåring i en vurpa då jag stöp framlänges med telisar under fötterna.
Jag skulle nog inte vara rädd för att ha sönder glasögon, har heller inte kvaddat mer än ett par goggles under skidkariären och dom rök när en gren inte gav efter som jag räknat med...
Imma är som redan sagts däremot ett problem. Lite schampo som "poleras" ut på glasen på morgonen innan åkning hjälper ganska bra mot det problemet.

I övrigt skulle jag rekomendera att hyra grejer och passa på att ta en lektion också, är ni flera som inte åkt sen carving-skidorna gjorde entre kan ni ju boka som grupp.
Har du skidvana sen förut så behöver du nog bara någon timme med instuktör för att komma på tjusningen med att åka på rena skär.
Själv lärde jag mamma det på en eftermiddag, det lyfte hennes åkning till nya höjder!
 
Kommer att sätta på något imfritt medel som gör att brillorna hålls imfria och hoppas att det räcker.

Funderade även på att införskaffa en hjälm. Var och prövade några, men de var obekväma, instängd känsla samt att jag kände mig löjlig i en sådan.

Skidlektion tar jag nog o skippar denna gången.

Om ni vill så får ni gärna ge tips hur man skall åka Carvingskidor?

Det jag har förstått är att man skall luta frammåt och svänga med knäna.

Tack igen för alla svar!
 
Glömde huvudsaken

i mitt svar igår. Har sedan några år börjat köra med hjälm i pist och vill rekommendera det. Farterna har ökat ganska mycket i pisterna sista tio åren och inte alla har stenkoll. Brädåkare har ofta ett annat rörelsemönster med långa svängar vilket gör det mera trångt och besvärligt utan att det är fler åkare i pisten.

En hjälm skyddar dessutom dina glasögon.

Skidlektion speciellt en privatlektion är väl investerad tid och pengar IMHO, gäller både duktiga åkare och de med stor förbättringspotential.

Ha kul! det är det viktigaste.

Thure
 
Skidlektionen blir nog att stå över denna gång, men hjälm blir det kanske att hyra. Det beror på om resten av gänget kör med hjälm eller inte, men de var inte så positiva till det när jag talade om det.

Och jag är fåfängd eller vad som helst, men det känns så udda att använda hjälm ensam i gänget.

Skall nu främst åka för att se om jag gillar utförsåkning ännu, förr var det ju det bästa man visste. Ifall man gillar det så blir det att köpa komplett utrustning nu när det är rea över allt och sedan nästan vinter fara och skida en - två veckor.

Det viktigaste är ju att ha kul förståss!
 
MUSN; sa:
Funderade även på att införskaffa en hjälm. Var och prövade några, men de var obekväma, instängd känsla samt att jag kände mig löjlig i en sådan.

Jag åker numera med hjälm och ryggskydd. Utrustning efter sysselsättning, hjälm i skidbacke är inte löjligare än bilbältet i bilen. Skador gör ONT, rehab är TRIST och om hjälmen gör att jag slipper ETT besök till akuten(vilket den f.ö. antagligen redan har gjort) så anser jag det som väl spenderade pengar.
Dessutom tycker jag hjälmen funkar bättre än mössor, den sitter kvar oavsett fartvind och gör det varm & gott kring öronen.

MUSN; sa:
Om ni vill så får ni gärna ge tips hur man skall åka Carvingskidor?

Det jag har förstått är att man skall luta frammåt och svänga med knäna.

Nja, inte riktigt. Grejen med carving är att du skall INTE vrida skidan, bara kantställa den. Ställer du upp skidan på kanten så kommer din vikt att böja skidan så att den svänger.
Ett enkelt sätt att visa vad som händer är att klippa till en bågform längs ena kanten på ett papper, vinkla pappret lite och trycka ner det tills den klippta kanten kommer i kontakt med bordet.
Kontaktytan sedd uppifrån kommer då se ut som en båge och det är den som genererar din skärande sväng.

För att få till riktigt rena och skarpa skärande svängar så brukar jag tänka på att projicera tyngdpunkten till en punkt i höjd med/framför främre bindningen och 10-20 cm utanför skidan. För att komma dit så behöver jag böja framåt i fotleder och höft, samt vinkla ut knäna så att de hänger ut över kanten på skidorna.
Just knäöverhänget brukar synas rätt tydligt när de visar utförsåkning på TV.

Du KAN hantera carvingskidor precis som dina gamla, och det kommer att funka. Brättena kommer gärna att vilja hugga i vilket gör det lite vingligt. Men sikta på att få till de skärande svängarna, för den åkningen är mycket roligare.

MUSN; sa:
Skidlektion tar jag nog o skippar denna gången.

Är du riktigt ringrostig så kan det nog vara en bra idé att friska upp de grundläggande skidvanorna först. Men överlag så brukar det vara både roligt, utmanande och utvecklande att ta in instruktörer då och då.
 
Tänkte bara säga att hjälm är skönare, snyggare och framför allt säkrare. Strunta i vad polarna har på huvet, det är de som är löjliga som inte har hjälm.

Om man inte kan åka så ramlar man och om man kan åka så åker man fortare och då gör det ondare när man ramlar, för ramlar gör man förr eller senare.

Jag har haft hjälm och ryggskydd sedan -01 och de har räddat mig många gånger.
Hade haft en riktigt skadad rygg och käke utan.

/Daniel
 
MUSN; sa:
Om ni vill så får ni gärna ge tips hur man skall åka Carvingskidor?

Utan att ha läst så mycket i den, så tror jag att det här är en av de få vettiga trådar på freeride.se nu för tiden...
Frågan gäller just hur man åker "korrekt carving"

http://www.freeride.se/forum/thread.php?t=33690

PS. Hjälm är skönt. Strunta i alla "moral-argument" om skador etc, det är helt enkelt skönare med hjälm! Att det kanske räddar livet i en vurpa har nästan blivit en bisak för mig.
Eller som två kompisar som förra veckan åkte bräda med hjälm för första gången konstaterade; det bästa med hjälmen är att det inte gör ont när någon fäller ner bygeln på stolsliften i huvudet på en! ;-)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.