Skidåkning i Anderna

Jag funderar på att resa till Argentina/Chile i sommar för att åka skidor. Eftersom jag gillar Argentina som land verkar Las Leñas intressant, plus att jag hört att det ska finnas massor med intressanta toppturer. Men en bekant lät göra gällande att vädret (mkt blåst) och snön skulle vara sämre än i chilenska Valle nevada och El Portillo. Är det någon som har erfarenheter att dela med sig av? Någon som vill åka med?
 
Viva Chile!

Hej Marie,

Har inte åkt i någon av orterna du räknar upp, däremot var jag i Pucón en bit söderut i Chile för några år sen. Det är ett mindre system och kanske inget om man har tänkt stanna i flera veckor, men jag kan definitivt rekommendera det om du ändå är i området. Fantastisk miljö och en skön känsla att åka skidor på en aktiv vulkan, med rökpuffar från kratern i bakgrunden. Liftarna går bara en bit upp på berget, men det går att klättra med stighudar upp till kraterkanten. Jag var där i mitten av september och då var det "helt ok" snöförhållanden - 2 dm puder, inget folk och nästan för mycket snö för att det skulle gå att klättra... Enda problemet är att liftarna är lite gamla och skraltiga, så de kan vara stängda ibland. Tröttnar man på skidåkning finns det sjysst forsränning i dalen, eller goa heta källor att mjuka upp sina trötta muskler i.

Lycka till med resplanerna,
/Magnus
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.