Skidåkning i Spanien

I morgon den 22/11 startar skidsäsongen i Sierra Nevada, det finns hur mycket snö som helst. Jag var uppe förra året strax före Jul och då var det kanonföre, nu verkar det vara ännu bättre (rekordtidigt). Kolla gärna in http://www.sierranevadaski.com ,det finns 3 webbkameror.(Det är inte alltid kameralänkarna på den engelska sidan fungerar, men på spanska sidorna fungerar dom alltid.) Jag har inte varit på någon annan spansk skidort ännu, är det någon annan som har någon erfarenhet av tex pyreneerna.
PS. Jag bor bara två timmars bilåkning från Sierra Nevada.
 
Hejsan,

Sierra nevada är nog OK, men i jámförelse sà är Pyreneerna mycket mer varierande. Sierra Nevada har ju den nackdelen att det i princip bara finns en väg upp till toppen frân Granada (och den kan bli váldigt knökad under helger etc), och väl uppe sà finns det inte sà dár váldigt mycket att válja pà.

Pyreneerna ár ju som sagt ett bra mycket större omrâde i sig, och med en mángd olika skid-stationer och där man kan utöva bàde slalom, freestyleetc etc och dessutom áven längdskidâkning (Esquí Nordico eller Esquí de fondo). Gillar man alpinism, bergsbestigning, randonée de ski (esquí de montaña, esquí de travesía) etc. sà har ju Pyreneerna dessutom ett stort utbud pà 3.000-toppar att bestiga.

En stor nyhet för i âr är att Pas de la Casa och Soldeu i Andorra har slagit sina pàsar ihop, och erbjuder nu ett gemensamt liftkort/system som täcker totalt 20 mil preparade backar! Se artikel frân Barrabes: http://www.barrabes.com/noticias/articulos.asp?id_articulo=3276

Sierra Nevada har ju à andra sidan den fördelen att det ligger i Andalucia, ett omràde med váldigt mycket övrigt utbud förutom skidâkning, bâde kulturellt, turistiskt, kulinariskt, sportsmässigt samt nöje mm. Bl.a ligger ju exempelvis Europas bästa windsurfingsvatten nede vid Tarifa. Och vidare ár man ju bara ett par timmar frân att ta sig över till NordAfrika.

Men â tredje sidan är ju Aragón, eller framför allt Catalunya inte fel det heller!

Mvh / Mats


[Ändrat av malindo 2003-11-22 kl 00:14]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.