Tälthjälp!

Hej!

Har sökt en del på forumet men har svårt att få en överblick av vad som kan vara aktuellt.

Jag skall upp med sambon till fjällen i sommar och förhoppningsvis många somrar framöver.

Vi är alltså 2 pers som behöver ett tält som tål väder och vind några gånger per år.

Kupoltälten verkar trevliga, men är tunneltälten mer anpassade för fjället?
Tunneltälten verkar så trånga?

Vi är båda studenter och vill komma billigt undan. 2000-3000kr kan jag tänka mig att lägga.

Räcker ett 2-manna-tält eller bör man satsa på ett 3-manna för att ha plats för väskor och slippa trängas?

Några gram hit eller dit spelar knappast roll.

Vilka märken/modeller är pålitliga och populära? McKinley? Northstar?

Hälp uppskattas i djungeln!

tacksam för svar
 
Hej!

Har sökt en del på forumet men har svårt att få en överblick av vad som kan vara aktuellt.

Jag skall upp med sambon till fjällen i sommar och förhoppningsvis många somrar framöver.

Vi är alltså 2 pers som behöver ett tält som tål väder och vind några gånger per år.

Kupoltälten verkar trevliga, men är tunneltälten mer anpassade för fjället?
Tunneltälten verkar så trånga?

Vi är båda studenter och vill komma billigt undan. 2000-3000kr kan jag tänka mig att lägga.

Räcker ett 2-manna-tält eller bör man satsa på ett 3-manna för att ha plats för väskor och slippa trängas?

Några gram hit eller dit spelar knappast roll.

Vilka märken/modeller är pålitliga och populära? McKinley? Northstar?

Hälp uppskattas i djungeln!

tacksam för svar


Edit: Såg just att det verkar redan slut, tyvärr!
Det här är säkert ett fint klipp just nu:

http://www.outnorth.se/helsport/romsdalshorn-3-camp-light.php?group=prod_prod_grp-s1%2F1128&l=106430&s=106430

Dessutom lätt!

Detta kanske istället:
http://www.outnorth.se/bergans/kompakt-light-3-compact-light-3.php?utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=productlinks&utm_term=Bergans+Kompakt+Light+3+Compact+Light+3&utm_content=t%E4lt%2C+t%E4lttillbeh%F6r%2C+friluftsliv&utm_campaign=Prisjakt
 
Senast ändrad:
Kupoltälten verkar trevliga, men är tunneltälten mer anpassade för fjället?

Är väl lite av en smaksak egentligen. Jag föredrar helt klart ett självstagande kupoltält framför tunneltält, vare sig jag är på fjället eller någon annanstans.

Räcker ett 2-manna-tält eller bör man satsa på ett 3-manna för att ha plats för väskor och slippa trängas?

Beror ju helt på tältets, absiden och eran egen storlek. Har ni möjlighet så tycker jag ni ska åka till närmaste butik, det är som sagt en jäkla djungel :)
 
Rent allmänt om tält så ökar vikten med platser, bågar och extra tyg samt bågar, linor och pinnar. Den som avser bära sommartid bör noggrant överväga vad som vill bäras innan extra platser, GT-absider och bergsbestigarstormsäkert vägs in i mallen.
Börja med att titta på nyttjbara sovutrymmet, ligglängderna och sitthöjden är väsentliga faktorer om man vill kunna njuta av turerna även när man blir inregnad en dag eller två.
Bottenplanen säger bara hur långt golvet är där. Fötterna brukar sticka upp ca 30 cm och över ögonen vill du nog ha ett par decimetrar. Där sidoavbildningen av ditt kandidattält tillåter det här där har du effektiva ligglängden.

När du sitter i tältet sitter du på ditt liggunderlag, kanske även på sovsäcken, lägg till den höjden så att du inte slår i taket.
Scandinaviska tält är rejält byggda. Förr i tiden dög det med vad som fanns. Oftast gick det väl. Men havererat tält kan kullkasta hela semesterplanen.
Ståhöjd, kamin och max 3 kg går ännu inte att förena. ;)

Att botanisera på tältutställningar är ett riktigt handfast råd, gör det.
 
Jag röstar för ett tunneltält.

Det finns två nackdelar med tunneltält som man bör känna till:
1. Det är inte självstagande. Hur mycket av en nackdel det är beror på var du vill tälta. På de allra flesta ställen är detta inget problem.
2. Man bör ställa det rätt i vinden, vilket kan göra att du får en sten i ryggen om du har riktig otur =)
Dessa två punkter kan sammanfattas i att det är något krångligare att hitta en lämplig tältplats.


Angående utrymmet är det två ganska olika tälttyper.

Kupoltält
I ett kupoltält har man möjlighet att klämma in 4-5personer sittandes i en ring, vilket är trevligt när vädret är dåligt =)
Absiderna i kupoltält är dock oftast ganska små.

Tunneltält
I absiden på ett tunneltält (vi pratar nu om tunneltält med extra stor absid) kan man lägga in två stora ryggsäckar och annan utrustning, hänga upp kläder på tork, och ändå ha plats att laga mat mm. Allt detta utanför själva sovdelen, vilket betyder att man slipper få in en massa skit på golvet.
Dock blir det inte lika gemytligt att sitta flera personer i det som beskrivet ovan, då utrymmet är mer fördelat på längden.


De tunneltält som länkas ovan är av den litet mer slimmade typen (väger mindre och är litet mer vindtåliga), men jag vill gärna rösta för ett tunneltält med "rak" rygg. T.ex.:
http://www.fjallraven.se/produkter/talt/akka-endurance-3
Just den där modellen är långt över din budget, men den typen av tunneltält är rymligare än de mer slimmade modellerna.

Summa summarum.
Jag gillar tunneltält =)


EDIT:
Angående storleken.
Jag var i samma sits som du men valde till slut ett 2-manna. Utrymmesmässigt är det inga problem för två personer i det tältet. Det du ska fråga dig själv är om ni tänker vara tre personer någon gång?
Ska ni vintertälta? Köp då ett 3-manna.
 
Vi hade ett Hilleberg Nallo 3 gt, ett tunneltält för tre pers. Det funkade bra för 2,5 (litet barn) men i lite kallare väder, som det oftast kan vara i fjällen, så hade vi problem med kondens vid fotdelen, eftersom den delen sluttar såpass mycket att utrymmet inte är det bästa. Detta är ju ett problem när man har dunsäckar.
Iom att familjen blev större så sålde vi tältet, och nu har vi istället två 2-mannatält där vi sover fördelat 1 vuxen och 2 barn per tält. En viktig del i vårt tältletande var att inte införskaffa tält som vi planerar att ha i flera år framöver: detta pga att vårt behov idag ser ut på det här sättet. Med andra ord, även om ni kanske planerar barn inom en snar framtid bör ni se till ert behov idag. Bättre begagnade tält går att sälja.
Om ni vill upp på fjället så rek. jag ett semigeodesiskt tält, som oftast har dessa tre bågar och håller oftast bättre än ett kupoltält. Bra kupol/tunneltält kan man ju oftast förstärka med dubbla bågar, men då får du med dig 6 bågar på ett tunneltält, och t ex extra Hilleberg bågar kostar ca 400 kr/st...
Pengamässigt rek jag ett 3-mannatält från typ Stadium för 399 kr och byt ut bågarna till aluminium (Hilleberg och kapa till rätt storlek). Så får ni ett rymligt tält på ca 3 kg och som hamnar på dryga tusenlappen. Går tältet sönder i en fjällstorm (vi fick en båge böjd på Helags, 2-manna enbågs tunneltält i 16 m/s hela natten) så blir det inte så dyrt att ersätta. I somras hade vi bl a ett 2-mannatält från Rusta för 99 kr (under tältrekognoseringsperioden) som höll över Sonfjället och Rogens naturreservat. En glasfiberbåge pajade sista natten utanför Funäsdalen.
Lycka till med letandet!
 
Det här var vi inne på att köpa...men 4 barn kräver ultralätt packning - 3,9 kg blir då för tungt för ett tält.
http://www.friluftsvaror.se/fjalltalt/623-fjallmark-arctic-dome-3p
Har en ryggsäck från Friluftsvaror som trots det billiga priset (tror det var 500 kr för en 75 liters rygga) har hållit hög kvalitet: Från Värmland, till Jämtlandsfjällen, till Pyrineerna och Costa Rica, senast till Sonfjället. Dyrare är inte alltid bättre.
 
Tackar för alla givande svar!

Men gud vilken djungel det är!

Var nära på att beställa ett Bergans kompakt 2 pga lågt pris och bra vädertålighet, men började tveka i sista sekund pga att absiden verkar liten och därmed "boglädjen" kanske försvinner. Tältandet ska ju också vara trevligt!

Känner någon till ett liknande tält med lite högre i tak och rymligare absid med fortfarande billigt, vädertåligt och inte alltför tungt?

Rymligt, billigt och vädertåligt tunneltält(?) sökes alltså. Om det ens existerar...
Kanske borde överge tanken på tunneltält?

Tacksam för fler synpunkter och tips!
 
Är för dåligt insatt för att kunna ge dig förslag i din prisklass.

Kan du tänka dig begagnat så finns Fjällräven Akka och Fjällräven Vålå som exempel på bra och rymliga tunneltält.


Bifogar en bild på mitt Vålå 2, så att du får en uppfattning om storleken.

Liggdelen är 215cm och absiden är 190cm har jag för mig. Taket har samma höjd hela vägen.
Utanför ligger en 100L Berghaus, och som du ser stuvar man lätt in två sådana väskor utan att de ens passerar första tältbågen.

Jag tycker att detta är den optimala tältkonstruktionen =D
 

Bilagor

  • vala2.jpg
    vala2.jpg
    194.3 KB · Visningar: 7,742
Tack för alla tips.

Har fortfarande inte hittat någon lösning på kombinationen rymlighet, tunneltält och bra pris.
Bergans kompakt 2 är perfekt i övrigt men verkar för litet (lågt?) för att det skall bli trevligt.

Vad tros om följande Robens Voyager 2 ex?
http://www.getcamping.se/kagegorier/talt/friluftstalt/robens-voyager-2ex.html
Väldigt billigt, rymligt på längden, lågt i tak?, tungt?

Är 3,5kg mycket?

Svårt att veta om jag blir nöjd.

Om Bergans ändå kunde ha lite högre i tak.....
 
/robens-voyager-2ex.html[/url]
Väldigt billigt, rymligt på längden, lågt i tak?, tungt?

Är 3,5kg mycket?

Hilleberg Nallo 2GT = 2,7 kg
Fjällräven Akka Endurance 2 = 3,7 kg
Mitt Fjällräven Vålå 2 = 4,5 kg

Jag tycker 3,5 kg är lätt, men jag är definitivt ingen lättpackare. Sen är det så att vikten är en av de stora posterna du betalar för.

Tyckte för övrigt att det där tältet (Robens) såg fint ut.
 
Ja visst ser det trevligt ut, liknar ditt.
Jag tror inte heller att vikten (3,5) är några problem (gratis träning ;).

Ett problem kan ju vara att det är lågt i tak. Det är ju tråkigt men tyvärr verkar de flesta tunneltält vara så låga, iaf de jag har kikat på.

Hoppas Robens håller bra kvalitet, det verkar ju trots allt vara ett relativt okänt märke.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nattochdag Tälthjälp för nybörjare Bo och sova 69
AceRimmer Tälthjälp Bo och sova 15
utesälen Tälthjälp önskas Bo och sova 16
anorthernsoul Tälthjälp Bo och sova 2
blastlast Tälthjälp Bo och sova 3
Peppe1979 Rookie behöver tälthjälp! Bo och sova 16
knallert tälthjälp Bo och sova 1
Goffe Tälthjälp!! Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.