Tälthjälp!!

Jag letar efter ett prisvärt (billigt) lätt tvåmanstält med möjligheten att få in två ryggsäckar under duk. Det räcker med tvåsäsonger då det mest handlar om lågland-skogsvandring och som mest en veckas användning i taget.

Tobias
 
Prisvärt...

... är en defenitionsfråga.
Har själv nyligen köpt ett tvåmannstält av Jack Wolfskin, modell "Pocket Hotel" (vilket namn föresten!).

Detta är ett litet tunneltält med två bågar, två stora ingångar på långsidan med var sin liten absid med plats för en säck på vardera sida.

Liggytan är 225 cm lång och konisk bredd med 135 cm i den breda ändan och 115 cm i den smalare. Innerhöjd är sluttande från 95 cm till 50 cm.

Vikt är 2,5 kg (vägde det på vågen hemma och blev förvånad eftersom Jack Wolfskin uppgav 2,9 kg). bruttovikt (kanske för tyngre än vad du söker?).

Priset är 199 Euro.

Den enda stora nackdelen med det är att det är en utgående modell som slutade att tillverkas i slutet av 2001. MEN det går fortfarande att få tag på. Jag ringde runt till butikerna "Jack Wolfskin Store" i Tyskland och fick tag i mitt i Regensburg (för ett par veckor sedan bara).

Det lät på dem som om de hade några ex. kvar. Om inte annat kan du prova Köln. De hade också ett som inte hade blivit sålt.

Det finns säkert fler alternativ men jag tycker att detta verkade vettigt i förhållande till priset.

Du kan se Jack Wolfskin´s sortiment på deras hemsida http://www.wolfskin.de/

Tälten återfinns här:
http://www.wolfskin.de/eng/index_l.html

Välj Products/Onlinecatalogue/Equipment/Tents

Lycka till!
// Niklas
 
Eftersom det är skog du ska vara i skulle inte jag prioritera bort ett säkert myggskydd.
Jag skulle satsa på ett begagnat tunneltält från till exempel Haglöfs. Jag har själv ett Twin Peak som är ett 2,5-mans (gott om plats för 2) och väger drygt 3 kg (= medeltungt). Möjligen kunde ventilationen vara bättre.
Satsa på ett tält med riktigt rejäl ventilation, så slipper du sitta i en bastu när du måste fly myggen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nattochdag Tälthjälp för nybörjare Bo och sova 69
AceRimmer Tälthjälp Bo och sova 15
utesälen Tälthjälp önskas Bo och sova 16
anorthernsoul Tälthjälp Bo och sova 2
blastlast Tälthjälp Bo och sova 3
Peppe1979 Rookie behöver tälthjälp! Bo och sova 16
waltruz Tälthjälp! Bo och sova 15
knallert tälthjälp Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.