Syterskalet och söderut

Kommande sommar (eller möjligen nästa år) kommer jag att göra en vandring i detta område. Jag har hittat (och fått) en hel del information om betgsmassivet norr om Syterdalen, men har svårt att hitta uppgifter om detta sydligare område.
Jag skulle vilja genomföra en del kamvandringar och undrar nu förstås om det finns någon som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag undrar egentligen två saker:
1) Finns det några områden som jag bör undvika / absolut inte får missa?
2) Finns det några tältplatser uppe i detta område? Hur ser det t ex ut längs de leder som är markerade på fjällkartan? Har jag sådan tur att det går att tälta i närheten av rastkojan? Finns det några acceptabla tältplatser längs något av vattendragen som rinner västerut.

Håller tummarna!
.

HåkanF
 
Jag skulle vilja genomföra en del kamvandringar och undrar nu förstås om det finns någon som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag undrar egentligen två saker:
1) Finns det några områden som jag bör undvika / absolut inte får missa?
2) Finns det några tältplatser uppe i detta område? Hur ser det t ex ut längs de leder som är markerade på fjällkartan? Har jag sådan tur att det går att tälta i närheten av rastkojan? Finns det några acceptabla tältplatser längs något av vattendragen som rinner västerut.

Jag har inte gjort så mycket kamvandringar (annat än sommarleden över Murtsertoppen), men några hjälpsamma tips kan jag nog komma med:

1. Tärnaglaciären med sjön under. Fin sjö, fin glaciär, utmärkt ställe att stanna till för lunch. Har man tur guppar det omkring små isberg i sjön. Det är alltså den som den på fjällkartan namngivna bäcken Dåeriesjohke kommer från. Härifrån kan man gå rakt söder (under en lång fin brant med snöklädd fot) för att nå leden på väg till...

2. Vallentjåkkes rastskydd. Uppe vid rastskyddet är det nog väl stenigt för bekväm tältning, men ca 1 km söder vid de två jättesmå sjöarna som finns utmärkta på kartan finns det ett flertal tokfina tältplatser. Från snabba fotostudier så kan det också tänkas finnas tältplatser i den breda platta "skålen" innan man kommer upp till rastskyddet - skulle jag vara ute efter att gå upp på kammen med början Govretjåhke så skulle det vara mitt första val att söka där men vara beredd på att gå vidare nån km syd om det inte gick att hitta något bra (utifrån mina personliga kunskaper om området).

Kobåsen eller Mohtserevaajja har jag aldrig varit uppe i, så jag hoppas du får fler svar än mitt. :)
 
Jag har gjort två turer i området söder om Syterskalet.

I början av oktober 2005 gjorde jag en dagstur med en kamvandring runt Kobåsen. Jag gick från Hemavan upp på södra sidan om Kobåsen och hela vägen runt via Södra Sytertoppen och tillbaka till Hemavan. Förutom längden (24-25 kilometer) är det inga direkta svårigheter. Kargt och stenigt naturligtvis men härliga vyer. Biten upp mot S Sytertoppen från sadelpasset mellan Mohtseretjåhke och S Sytertoppen var tuffast. Brant stenskravel och trötta ben. Men sen är det lättgånget från S Sytertoppen till 1603. Ner mot Storkittelhobben är det lagomt mycket utför. Nere i skidområdet är det besvärligare terräng. Där är det lämpligt att gå på östra sida Storkittelhobben och följa leden mot norrliften. Vatten måste man bära med sig men i övrigt rekommenderar jag lättast möjliga packning. För mig tog det ca 8 timmar runt i bra väder. Det verkade fullt möjligt att från sadeln mellan Mohtseretjåhke och S Sytertoppen ta sig ner i Kobåsen. Det var den vägen jag planerat att ta ifall orken eller vädret varit sämre.

Den andra turen var i en tvådagarstur mitten på september 2011. Från Hemavan över Murtsertoppen till Vallentjåkke.
Tillbaka gick jag över Govretjåhke. Tanken var att om möjligt ta sig vidare upp till Mohtseretjåhke men det verkade vara för brant och farligt för en ensamvandrare. Så det blev den enkla vägen ner genom Mohtserevaajja.

Första bilden är utsikten från leden ner mot rastskyddet (finns mitt i bilden). Leden är sparsamt markerad.

Andra bilden är en kvällsbild på närområdet runt rastskyddet.
 

Bilagor

  • IMGP0055.jpg
    IMGP0055.jpg
    71.7 KB · Visningar: 396
  • IMGP0057.jpg
    IMGP0057.jpg
    30.2 KB · Visningar: 446

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.