Sylarna

Jag funderar på att ändra mina vinterplaner till Sylarna istället för abisko...
Har dock aldrig varit där. Är Högåsen en lämplig startpunkt? Eller går det ngn buss till storulvåns fjällstation?
Har ni någon lämplig tur på ca 7 dagar med tält? Är det försent att åka i mitten av april?

Många frågor, kanske många svar /Jonas
 
Normalt brukar det gå buss till Storulvån från Enafors, ring upp till Storulvån så vet de allt sånt. Storulvån är nog det smartaste stället att starta, har ingen karta här, så jag vet inte var Högåsen ligger, det är ju möjligt att det är ännu bättre. På 7 dagar kan du åka turen; Storulvån-Gåsen-Helags-Sylarna-(Blåhammaren)-Storulvån. Sträckan Storulvån-Gåsen och även Sylarna-Blåhammaren är inga riktiga höjdare, mer av transportsträckor, men ändå helt okej. Mellan Helags och Sylarna är det underbart, även Gåsen Helags är en mycket fin sträcka.

Mitten av April verkar ganska lagom, långa dagar, lagom kallt (oftast) och fortfarande ingen störrerisk för snöbrist, fråga dock om snöförhållanden när du ringer Storulvån. Jag ska förmodligen också upp i mitten av April, så vi kanske ses.

/Harald!
 
Grupptaxi

För att komma från Enafors till Storulvån är det "grupptaxi" som gäller. Den måste förbeställas. Ring Storulvån och fråga! Det är också fint att åka runt Sylarna t.ex Sylarna - Nedalshytta - Storerikvollen-Blåhammaren (enorm backe). På http://www.frilufts.se/marsta-sigtuna har jag gjort en beskrivning av en tur vi gick ifjol. Vi startade i Vålådalen och slutade i Storulvån.
\C
 
jonsa; sa:
Har ni någon lämplig tur på ca 7 dagar med tält?

Jag vet inte heller var Högåsen ligger, men...

Typiska start/slutpunkter är väl (förutom Storulvån) Storlien, Enafors och Vålådalen om man kommer med tåg. Men du kanske åker bil? Storlien och Enafors har ju fördelen att man kan starta direkt från tåget. Vålådalen & Storulvån är bra slutpunkter eftersom man kan få sig dusch, bastu och mat.

Jag skulle nog skippa Storulvån (åtminstone på ditvägen). För du vill väl inte bara till Sylarna? På sju dager hinner du med mycket...Du kan starta i Enafors (om snöläget tillåter)-norr om Snasahögarna-Sylarna-Helags-Gåsen-Stendalen-Vålådalen t.ex. Det finns många varianter.

Mvh Kalle G
 
Viss väg-varning

Storulvån ätt kanonfint ställe att utgå från men speciellt om du kör egen bil bör du nogsamt betänka väglaget. Var uppe förra året på påsk och när vi skulle tillbaks var inte vägen körbar, den var ett enda lerbad. Vi hade som turligt nog inte bil denna gång men många var de som stod och svor... Inte så kul att behöva komma upp en vecka senare för att hämta bilen om man bor i södra Sverige
 
Angående vägen.

Har fått en färsk rapport angående vägen Enafors- Storulvån. Den är öppen å fin för tillfället.
Ser dock lite skräckscenarion framför mig.
Ska upp dit i mitten av mars, åker taxi till Storulvån, och ska på plats hyra skidor.
Kommer alltså inte ha med mig några åkdon.
Risken finns alltså att bli strandsatt i Storulvån efter avslutade eskapader. Kommer ha bråttom hem till en tenta.
Skulle vilja ha lite råd helt enkelt från folk med erfarenhet om huruvida det kanske är dumt att hyra skidor på plats (är färsking och vill prova på innan jag inhandlar utrustning) om detta nu kan bli ett risktagande i transportsynpunkt.
 
Skotertaxi kan finnas

Det kan vara lite farligt att hyra skidor på plats, inte så kul att gå ner till stora vägen. De hade dock förra året ordnat med skotertaxi på ån när vägen var stängd. Kan dock tänka mig att även detta är osäkert om is/snöläget är dåligt.
 
Inte blir man fast länge i Storulvån!

Högåsen är en liten ås med mast som ligger ca 5 km (efter led) norr om E14 och Enafors. Det är alltså en konstig startpunkt om man ska till Sylarna.

Vägen mellan Handöl och Storulvån kan vara lurig på vårkanten. Om man åker egen bil kan man lämna den vid bommen på Storulvåvägen, ca 1 km från Handöl Därifrån kan man sedan antingen åka skidor på Handölan (ca 1 mil) eller beställa skoterskjuts till Storulvån.

Om man skulle bli fast i Storulvån pga dålig väg, och om Handölan ej är farbar, då brukar det finnas möjlighet att beställa helikopter till en inte allt för dyr peng. Helikoptern brukar lämna av folk vid bommen på Storulvåvägen.

Det är lättast att hyra skidor i Storulvån, då behöver man inte släpa dem genom hela Sverige.

Det finns alltså ingen större anledning till rädsla för att missa tentor och gå en säker svält till mötes i Storulvån!!

// Bekkis
 
Alternativ väg

Ingen har nämnt alternativet från Ljungdalen. Dit går det buss ett par gånger i veckan (Härjedalingen). Från Ljungdalen är det ca 15 km vandring till Helags fjällstuga och ytterligare 19 km till Sylarna fjällstation. En lagom färdväg kan vara en tur från söder (Ljungdalen) mot norr via Sylarna, Blåhammaren, Snasahögarna till Enafors. Då finns det även tid för toppturer på Sylarna och Helags. Fjällkartan Z6 täcker hela området.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.