Sylarna

Det som skiljer Storsylen från en "vanlig topp" som man åker skidor upp på hela vägen är den korta branten (från Sverige-hållet) upp till toppen mellan Stor- och Lillsylen tillsammans med att det stupar rätt bra ner åt Sverige, men det är ju främst ett problem för psyket...

Den lilla branten är nog svår att säkert ta sig förbi om det är isigt eller mycket snö och man inte har säkerhetsutrustning. Är det bra underlag kan vem som helst gå upp på Storsylen om inte höjdrädslan gör benen darriga. Jag har för övrigt ingen erfarenhet av varken sommar- eller vinterbestigningar med säkerhetsutrustning.

Här kan du se på bilder:
http://www.e.kth.se/~e94_wan/bilder/resebilder.html?resa=0003sylarna
 
Att ta sig dit?

Tjaba!

Jag o tjejen tänkte ta en tur runt sylarna i slutet av mars (om det blir bra väder) men eftersom vi inte har ngn bil så får det väl bli tåg eller liknanden... Har ni någon koll på hur man tar sig till lämplig anmarschpunkt? Går det reguljära bussar eller måste man skaffa en taxi (som jag antar blir rejält dyrt, och hur tar man sig därifrån?)

Tack på förhand!

/Marcus
 
Taxinummer

Storulvån är nog det bästa stället att börja. Tåg går till Enafors, och därifrån taxi nån mil. Kommer inte ihåg det exakta priset, men jag minns att det är billigt. Taxi har nummer 010-2502660 om du vill kolla pris och boka.
 
Billigast och jobbigast...

...blir det om man tar den omarkerade leden som startar vid tågstationen i Enafors. Drygt 5 mil vill jag minnas att det är till Sylarna via den leden. Första biten går genom skogen upp mot Storsnasen (pass upp för lavinfaran vid stigningen upp mot Snasen!) När man kommit upp på fjället är det bara att följa den markerade leden mot vindskyddet under lillsnasen där man kan övernatta. Fortsätt sedan mot sylarna via Enkälens vindskydd. Kanonfin tur om man inte har så brottom och inte vill gå på motorvägen mellan Storulvån och Sylarna.

God tur///jonas
 
svar: förslaget

Tack för förslaget!

Helst av allt vill man ju undvika "motorvägen" :) Vi hade ju faktiskt tänkt tälta någon/några nätter så det kanske man skulle kunna göra redan på vägen upp för att bryta av distansen.

/M
 
Buss: Enafors-Storulvån

Du kan räkna med att det går "taxibus" efter att morgontåget anlänt till Enafors. Kostar ca 100:- Boka genom Storulvåns fjällstation. Därefter väntar ca 2 mil på skidor.
Från Sylarnas fjällstation kan du antingen gå upp på toppen själv eller följa med en guidad tur (ca 150:).

Ha en skön trip
/Anders
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.