Sylarna runt?

Hej
Någon skidat från Sylarnas fjällstation till Nedalshytta vägen norr-väster om Sylarna?
Min tanke är att skida till stationen (för övernattning) via Ekorrdörren och därefter tillbaks till Nedalshytta genom att runda Vaktklumpen och sedan sydöst mot Vardeberget/Steinfjället – Nedalshytta. Ser ut som en fin tvådagarstur, på kartan. Någon som testat? Tips?
Dan och Per
Lindesberg
 
Jag har i och för sig inte skidat hela den vägen men eftersom ingen annan har svarat på några dagar så kan jag i all fall dela med mig av den information jag har.
Leden från Sylarna till Ekorrdörren är ganksa brant sista biten. Kan vara lite besvärligt mer packning om det är isigt. Har varit med om att ha valt att gå ner den brantaste biten. Mellan Ekorrdörren och Nerdalshytta är det markant nedför utan att vara lika brant.
När ni dag 2 starar från Nerdalshytta så finns det börjar det med ett ordentlig uppförslut en bit. Härifrån är min information andrahandsuppgifter från andra jag har träffat samt vänner som skidat den vägen. Leden upp mot Sylstationen ska vara lätt uppför i stort sett hela vägen ... utan brantare stigningar. Det ska vara en mäktig upplevelse - i fint väder - att skida intill en ganska brant västsida av Sylmassivet. Jag har inte någon klar uppgift om hur markeringen är vägen upp förbi Lillsylen och Vaktklumpen.
Jag har hört andra säga mycket gott om den tur ni planerar. Själva Nerdalshyttan tycker jag kan kännas lite som hotell i och med att det finns bilväg dit med parkering mm. ... lite som Storulvån.

Om exakt fyra veckor kommer jag att skida delar av den leden ... men då på väg från Storeriksvollen till Sylstation. Ohhh ... ser fram emot det!
 
Jag har vandrat runt Sylarna på sommaren.
Det är en backe från Nedalshytta upp på kalfjället, är det isigt kan det vara lika bra att ta skidorna på axeln.
Från Nedalshytta till Ekorrdörren är det svagt uppför, sedan blir det ganska brant upp till passet, sedan en behaglig utförsbacke till stationen.

Leden runt Vaktklumpen tillbaka till Nedaxlshytta är ganska flack, förutom sista biten genom trädgränsen. Vinterleden går en bit längre västerut än sommarleden.

Vintermarkeringar finns.

/Ulf
 
Re: Utrustningstips?

Vi plannerar en tur mellan fyra och fem dagar i området veckan efter påsk och skulle gärna ha tips på både runda och utrustning. Två vuxna, två hundar, en pulka och ett tält.

Om det finns någon vänlig skäl som kan kommentera vårpacklista, finns på adressen
http://www.artmann.se/library/packlista_skidtur.html så är vi tacksamma.

Av förståliga skäl följer jag inte diskussionen i inlägget om Friluftsinglar längre :)
 
Re: Re: Utrustningstips?

casimir; sa:
Om det finns någon vänlig skäl som kan kommentera vårpacklista

Innergolvet till absiden skulle jag strunta i. I absiden vill jag kunna gräva ur en fotgrop, göra plats för köket etc. Schampo förstår jag inte heller, ska ni smälta snö till hårtvagning? Hundbajspåsar är också onödigt imho.
[Ändrat av öringen 2007-03-21 kl 15:51]
 
Inget för normalåkaren!

Det blev tji. Tyvärr var det inte plogat till Nedalshytta. Så först måste man alltså ta sig till Nedalshytta med skidor för att sedan skida till Sylarnas fjällstation. Det blir tufft, ca 2x30 km. Det kräver lite mer än normalkondis i denna terräng. Jag och min kompis avstod från just den turen. DAN
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jonas84 sylarna runt Turskidåkning 1
Erkjoh Turåkning/Toppbestigningar runt Sylarna Turskidåkning 0
Är rastskydden runt Sylarna öppna vintertid? Turskidåkning 1
LNord Lavinrisk - Storulvån-Sylarna-Gåsen-Stendalsstugan-Vålådalen Turskidåkning 2
Sofiakristina Storulvån-Sylarna Turskidåkning 2
colle890 Snötillgång i sylarna under påskhelgen. Turskidåkning 4
josia Sylarna-Helags i april/maj Turskidåkning 5
oskarlin Fältjägaren - Sylarna Turskidåkning 1
dako alternativ väg sylarna helags Turskidåkning 1
Spinspider Sylarna över norska gränsen Turskidåkning 1
Spinspider Vintertur vid Sylarna Turskidåkning 4
jonsa Sylarna Turskidåkning 8
Rodluvan Sylarna...underbara! Turskidåkning 1
Martin Gidlund Sylarna Turskidåkning 7
i4lean Storlien->Sylarna via Norge? Turskidåkning 1
Vandrare Hur nära Sylarna kommer man med skoter? Turskidåkning 2
Musiktoken Ammarfjället runt Turskidåkning 4
Dimmi Skitour runt Lillehammer? Turskidåkning 0
ElinMatilda Turskidor runt Åre Turskidåkning 1
LAB76 Öppet Skidspår runt sthlm? Turskidåkning 15
rimn Skidra runt Luleå Turskidåkning 17
claesf Snöläget runt Kebnekaise? Turskidåkning 12
muminfar spår och boende runt jönköping Turskidåkning 0
Jönsson72 Turförslag runt påsk Turskidåkning 5
oberg_niklas Vad välja, vecka 13 eller 17, för tur runt Keb Turskidåkning 1
johan5588 "Grövelsjön och Rogen runt, 5 dagar" Turskidåkning 0
bigfoot Turåkning runt Stockholm? Turskidåkning 9
aberg_pelle Längsdkidor runt Östersund ? Turskidåkning 1
Fjällkickan Tur runt Kebmassivet! Turskidåkning 1
Tips på tur runt Kvikkjock Turskidåkning 1
Preparerade skidspår runt Sth? Turskidåkning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.