Svinesund - Göteborg

Hejsan alla glada!

Jag och min flickvän planerar som bäst inför vår paddeltur i sommar från svinesund till göteborg.
Jag är ute efter lite tips på ställen ni tycker vi inte skall missa, samt kända strömmar, bra tältplatser och andra bra saker ni tycker borde uppmärksammas med denna sträcka!
Tacksam för alla svar, långa som korta :)

Mvh Per
 
Jag såg att det inte var några tältplatser utmärkta söder om Marstrandsfjorden så här kommer två sådana:

1. Klåverön, syd Marstrand. På sydvästsidan är en lång vik (kallas Utkäften, jag är osäker på om det namnet står med i kartor), längst in viken på den norra sidan är en fin sandstrand. Om jag inte minns fel finns det även goda tältmöjligheter här.

2. Lindholmen, väst Hälsö och Öckerö i Göteborgs norra skärgård. Här finns en fin fin äng i botten av den stora viken som är på sydostsidan ön. Här finns även sopmaja, men var beredda på att det kan finnas en hel del andra båtar där en fin dag. Men det är en fin ö i yttersta havsbandet.
 
Nu gissar jag ju att ni säkert redan kommit en bra bit i planeringen, och mest vill hitta extra guldkorn genom att fråga, men jag knattrar ner några rader ändå!

Kanske har ni redan hittat Orust Kajaks hemsida, med bl a tältplatsutmärkningarna som tidigare inlägg visade:
http://www.orust-kajak.se/camping.html
eller deras beställbara pdf:
http://www.orust-kajak.se/produkter/campswe.html

Finns ju en del ställen längs kusten som kräver extra försiktighet etc (t ex den beryktade Tjurpannan norr om Grebbestad), mer info kan säkert fås t ex här:
http://kajakcenter.com/
 
Tack så mycket för svaren!
Ja det stämmer vi har kommit en bit i planeringen och är väl mest ute efter guldkornen...=)
Har orustk-kajak guide för västkusten och kartor och lite annat.
Jag känner till tjurpannan, någon som vet om finns det fler sådana passager som är bra att tänka på?

Mvh Per
 
Jag har bara seglat på västkusten, inte paddlat kajak, men Tjuröpannan är värst och längst. Det finns några passager till:

1. Valö huvud, söder om Hamburgsund, dock är denna sträcka kort, men det kan bli rätt guppigt här eftersom det är mycket grund, och öppet. Det finns inte heller någon bakväg man kan gå.
2. Söder om Bohus-Malmön kan det vara guppigt också, i och för sig gissar jag att man kan gå rätt nära land med kajak och slippa det värsta här, se upp för oljetankrarna på väg in till Brofjorden bara
3. Syd Stora Kornö och Lysekil är också ett område som kan vara rejält guppigt i hår västlig vind, men är också en kort sträcka.
4. Sen vet jag inte om ni kommer gå innanför Orust och Tjörn, men går ni på utsidan finns det ett ställe som heter Kråksundsgap norr om Mollösund som är ökänt. Dock går det att gå innanför här och slippa det värsta. Sedan är det också en sträcka mellan Mollösund och Kyrkesund som det kan tuta i på, dock är även den kort.
5.Marstrandsfjorden i den yttre delen är också guppig i hårt väder, men där kan man gå långt långt in och inte märka någonting
6.Sälöfjorden, mellan Marstrand och Rörö. Även här kan det gå en del sjö, men även här kan man gå nära land och slippa det värsta.

/Martin
 
Oj, jag glömde ju Islandsberg, norr om Gullholmen, ökänt för sina vågor som kan komma från tre håll, väster, sydväst och det som slår ut igen från klippan. Evert Taube bodde en tid här i den gamla fyrvaktarbostaden :)
 
Det var himla bra info! Känns bra att ha lite koll på såna passager för att kunna förbereda oss och tänka på ffa vid sämre väderförhållanden!
Tusen tack!
Mvh Per
 
Säker passage

Förbi alla dessa ställen finns säker passage vid dåligt väder. Du hittar information om hur att bära förbi Tjurpannan, Valö huvud och Kråkefjorden i Google-kartan i mitt första svar. (de feta röda linjerna i kartan, klicka på dem)

- Tjurpannan: Portera över Edsviksnäset - eller paddla långt utfrån land
- Valö huvud: Portera över näset mellan Valön (som alltså är en halvö) och fastlandet
- Soten: Ta Sotekanalen
- Stånge huvud (vid Lysekil) Paddla in i Lysekils norra hamn, dra genom gatorna och sjösätt i södra hamnen (Bilarna större hot än vågorna, dock).
- Islandsberg: Ta vägen innanför Skaftö. Ett kort portage i viken innanför Fiskebäckskil ger kortare paddling. Eller ta vägen längre ut till sjöss, genom Gåsö-arkipelagen och Gräsholmarna. Det ger lugnare sjögång, precis som vid Tjurpannan.
- Kråkesunds gap: Ta Bockholmssundet öster därom
- Kråkefjorden (söder om Mollösund): Portera över Mollö-tången, ta vägen innanför Lyr, portera igen vid Björholmen
- Passagen väst Flatholmarna: (Tjörn): Ta inre, östra lederna
- Marstrandsfjorden: Välj inre delen, öster om Åstol och Kråkorna, sedan Mittsund istället för genom Marstrand eller Instö ränna (mindre båttrafik).

hälsningar Jens
 
Trevliga ställen!

!

Jag är ute efter lite tips på ställen ni tycker vi inte skall missa,
HejPer!
Hittills har svaren mest handlat om besvärligheter men här är några trevligheter!

* Nordströmmarna och Bassholmens Allmogebåtsmuseeum innanför Skaftölandet S om Lysekil.
*Gullholmen - Sveriges tätaste bebyggelse. S. om ovan
*Käringön och Petterssons krog -inte västkustens billigaste men niceaste fisk och skaldjursrestaurang. Kan dock vara trångt i semestertider. S. om ovan.
*Slussens pensionat inomskärs NÖ Orust - go musik och mat, se program på www.slussenspensionat.se och boka bord
* Brattön NO om Marstrand, om ni behöver röra på benen så är utsikten 130 m.ö.h värd mödan.
* Trälen - Volvos glömda semesterby från 1958, Ryskärsfjorden SO om Marstrand, se det innan det omvandlas till exklusivt direktörsboende.

Ha en trevlig färd, paddlade samma sträcka 1980 men då tog vi hela varvet GBG-Göta Älv-Vänern-Dalslands kanal-Haldenvassdraget upp till Svinesund först och kusten hem igen.
// Bengt
 
Hej igen!

Mycket bra tips! Tusen tack allihopa, det är roligt att läsa allt ni har att komma med! Ser verkligen fram emot den här kajakturen! Den börjar förresten den 27 juni.=)
Ha det gott allesammans!
 
Härligt, tack för den här tråden! Tänkte paddla samma sträcka i sommar, men åt andra hållet. Lysande att samla ihop bra information! Vi kanske ses, men jag blir nog senare än er :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
Lasse Be Båtmässan i Göteborg någon för den kajakburne? Paddling allmänt 4
Lumberjack92 Söker turförslag, Kanadensare runt Göteborg ca 4 dagar Paddling allmänt 2
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
Blade06 Fast paddeldag och tid i Göteborg - för ALLA :-) Paddling allmänt 5
Blade06 Surfskipaddling utanför Göteborg Paddling allmänt 3
Blade06 Surfski-dag - sönd 15 sept - Göteborg Paddling allmänt 3
fuchs Stockholm - Göteborg Paddling allmänt 21
Blade06 Surfskidag 15 sept - Göteborg Paddling allmänt 2
JohanPerLinder Valöträffen Göteborg 29:e juni - 1:e Juli Paddling allmänt 0
joher Kajak - kurser i Göteborg? Paddling allmänt 6
Blade06 Informell Surfskidag Västkusten, Göteborg Paddling allmänt 0
Meritaimen Göteborg-Strömstad Paddling allmänt 6
JohanPerLinder Rävholmsträffen Göteborg 2-4:e September Paddling allmänt 0
ctve8n Kajakplats Göteborg Paddling allmänt 4
niklosia Säveån Aspen till Göteborg Paddling allmänt 0
pad Iläggningsplatser med parkering norr Göteborg? Paddling allmänt 2
sterneborn Från hällefors svartån till göteborg med kanot? Paddling allmänt 7
hannulan Båtmässan i Göteborg i helgen Paddling allmänt 3
Offshore4ever Kajakplats Göteborg Paddling allmänt 25
JohanPerLinder Rävholmsträffen nu till helgen (Göteborg) Paddling allmänt 3
paugusts Iläggsplatser runt Göteborg? Paddling allmänt 12
tandori Paddling med Friluftsfrämjandet i Göteborg? Paddling allmänt 1
Andreas_GBG Vindskydd i Göteborg med omnejd? Paddling allmänt 5
NorthernLight Båtmässan Göteborg 2009 Paddling allmänt 4
kajakmicke kajakbygge i Göteborg? Paddling allmänt 0
TobbeGood Kajakförvaring i Göteborg Paddling allmänt 1
Trötter Paddling Göteborg-Mjörn Paddling allmänt 5
Thomas Jäwert Kajakförvaring i Göteborg? Paddling allmänt 9
JohanPerLinder Rävholmsträffen 1-3:e September i Göteborg Paddling allmänt 1
Big Joe Var paddla i Göteborg? Paddling allmänt 1
Nisse. Kajakplats hyres Göteborg(alt. 2:a hand) Paddling allmänt 0
dise Kajakplats i Göteborg Paddling allmänt 6
eltejpen Kajakplats i Göteborg Paddling allmänt 6
JoakimLundegård Övningskvällar i Göteborg Paddling allmänt 0
droos Kanotklubbar i Göteborg? Paddling allmänt 2
5153 Bassängtränning i Göteborg med Näsetspaddlarklubb Paddling allmänt 1
JohanPerLinder Filmvisning på GKF i göteborg 3:e februari Paddling allmänt 0
JoakimLundegård Bassängträning/Teknikkurs i Göteborg Paddling allmänt 0
sidpatel Kajakplatser i Göteborg (Tångudden) Paddling allmänt 2
5153 Träna räddningsövningar i bassäng (Göteborg) Paddling allmänt 0
Jonte Myra Tältplatser strax norr om Göteborg? Paddling allmänt 6
Albertsson Skagen till Göteborg ? Paddling allmänt 4
amer Förvaring av kajak i Göteborg Paddling allmänt 2
plingon Tips på paddlingskurser nära Göteborg? Paddling allmänt 9
copperdell Kajakplatser i Göteborg!! Paddling allmänt 1
Millanbong Kajakuthyrning i Göteborg med omnejd! Paddling allmänt 9
Jonte Myra Ecklas kajakvagnar i Göteborg? Paddling allmänt 2
capman Göteborg till Strömstad Paddling allmänt 16
Kalle E Kajakförvaring i Göteborg Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.