Svenska kanotförbundet =

Svenska kanotförbundet=

På Svenska Kanotförbundets hemsida (http://www2.svenskidrott.se/kanot/) kan man läsa följande:

"Kanotsport har något att erbjuda alla, det finns aktiviteter från den extrema tävlingspaddlingen i forsande vatten till naturupplevelsen att stilla glida fram över en spegelblank vattenyta en solig dag."

Om du klickar på "Kanotsport" så får du också reda på vilka typer av kanoting som finns:

"...information om kanotsportens olika discipliner
Maraton - Racing - Fors - Drakbåt"

Var finns långfärdspaddlingen? Den paddling där man verkligen har möjlighet att "stilla glida fram"?

För visst är kanske inte långfärdspaddling någon sport i den mening att man tävlar mot någon (annan än sig själv kanske).

Tydligen har den som icke paddlar driven av tävlingsinstinkten inte mycket att hämta hos kanotförbundet.

Eftersom långfärdspaddling inte är med på kanotförbundets agenda var kan då vi långfärdspaddlare höra hemma?


Mvh
/SJ
 
friluftsfrämjandet

är mer anpassat för långfärdspaddlare. Rent praktiskt så tar kanotförbundet hand om dom som har bråttom. Det är svårt om dom lokala klubbarna även skall anordna turpaddling man har oftast svårt att få fram friviliga till tävlingssidan. Men givetvis finns det undantag.

Det finns endel klubbar som även startat långfärds sektioner

Självklart finns det ett utbyte mellan bråttompaddlarna och långfärdspaddlarna det finns givetvis ingenting som hindrar att man håller på med båda sysselsättningarna. Och många gör så också

Sedan kan man rent allmänt tycka att det är märkligt att tävlingspaddlandet hela tiden tappar aktiva medans långfärdssidan har växt lavinartat dom senaste åren.
 
Förnekelse?

Att man inriktar sig på en viss del av verksamheten (bråttompaddlare :) ) behöver ju inte betyda att man ska mer eller mindre ignorera andra delar.

Som gammal flygare kan jag nämna KSAK (Kungliga Svenska AeroKlubben) som i sig främst sysslar med motorflyg men exempelvis även har med länkar på sin hemsida till annan typ av flygverksamhet (t.ex. segelflyg).

Att inte nämna långfärdspaddling mer än med en vag referens till att man också kan glida fram i sakta mak tycker jag är tråkigt - särskilt om man kallar sig för "Kanotförbund". Kanske skulle de döpa om sig till "Kanotsportförbundet"...

Att det finns klubbar med båda tävling och långfärd på programmet tycker jag är bra och jag är övertygad om att det är till gagn för båda verksamheterna. Det är dock synd att detta inte återspeglas hos kanotförbundet.

Värvning av nya medlemmar är svårt inom många verksamheter. Att då inte förstå att långfärdspaddling kan vara en väg till att börja med tävling och passa på att nyttja det är underligt.

Mvh
/SJ
 
Kanske

Tja på storbåtssidan har man ju en liknande situation där seglarförbundet har hand om racingen och kryssarklubben långfärdsseglandet.

Möjligt att det finns utrymme för något liknande inom paddlandet men som sagt friluftfrämjandet tar ju idag rent praktiskt hand om långfärdspaddlandet.

Sedan är det ju upp till dom lokala kanotklubbarna vilka verksamheter man vill ha.

Men jag tror som du att man borde tjäna på att vara så breda som möjligt

Hasse
 
Fina fria färder

Tjipp

Varför sträva mot organisation? Personligen är jag glad över att kunna dra iväg på en tur utan att behöva betala licensagifter eller ha ett speciellt certifikat som i många andra hobbyer. Men.... om vi organiserar oss ordentligt kanske vi kan tvinga fram ett förarbevis för kanoter... ;)

Fram för mer oorganiserad aktivitet!

Lev!

/Ola Orädd

Oorgansiserad; klättrare, alpinist, skidåkare, kajakpaddlare, skridskoåkare, motorcyklist
Organiserad; cyklist, skärmflygare
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.