Svenska högarna och oljud

Var ute vid Svenska högarna häromdan med kajaken och vi möttes av ett högt brummande från något dieselaggregat. Har de lagt ner vindkraften för gott och tänker köra på det där gamla risiga verket och störa friden flera km bort från den vackra Svenska högarna-huvudön?

// Jocke
 
Diesel sedan länge

Vindkraftverket där ute har nog inte gått på många år. Har fått för mig att det är nån inkopplingsautomatik som inte funkar eller att vindkraftverket inte orkar med startströmen när det ska ta över all belastning.

Lite synd eftersom det finns gott om vind på den ön!
Det optimala skulle väl vara att vindkraftverket går jämt och bidrar med den effekt det klarar av och att dieselgeneratorerna stöttar med resten.

/Stefan
 
Vindkraftverket där ute har nog inte gått på många år. Har fått för mig att det är nån inkopplingsautomatik som inte funkar eller att vindkraftverket inte orkar med startströmen när det ska ta över all belastning.

Lite synd eftersom det finns gott om vind på den ön!
Det optimala skulle väl vara att vindkraftverket går jämt och bidrar med den effekt det klarar av och att dieselgeneratorerna stöttar med resten.

/Stefan

Happ :( Trist i alla fall, då är nog Gillöga min favoritö ändå i skärgården ;)

// Jocke
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.