Svenska högarna - rutter mm?

Någon som kan berätta lite (självklart ska du ha varit där själv) om sina erfarenheter av Svenska högarna ute i Stockholms ytterskärgård?

Hur har ni lagt rutten, paddlade ni via Gillöga? Har hört att Gillöga ska vara något alldeles extra och tänkte ta en tur dit innan svenska högarna nås.

Är Skarv något att se? NNO om Svenska högarna..

Svenska stenarna?

// Jocke, som mottager alla berättelser och erfarenheter!
 
Jag paddlade från Stavsnäs till Horsten. Sedan till Björkskär, lilla Nassa och till Gillöga. Gillöga är oerhört fint! På Gillöga kan man ligga länge, en av mina favoritplatser. Sedan är det ca 10 km över Högfjärden till Sv Högarna. Skarv är väldigt fint, likaså Röder. På Skarv kan man gå omkring och leta gamla "hällristningar", ett par hundra år gamla; en del sägs komma från tiden när den Ryska flottan i början på 1700-talet låg och väntade på order från St Petersburg och hade tråkigt. En del ristningar är ifyllda med rödfärg, en del får man upptäcka själv.

Svenska stenarna är fågel- och sälskyddsområde, tror att det är tillträdesförbud tills 15 aug.
 
Härligt!

Tänkte precis den rutten själv. Var lite osäker på vägen mellan "fastland" och Gillöga då det är en bit över Björkskärsfjärden.

Finns det tältmöjligheter på de yttersta öarna? Svenska högarna och stenarna samt Röder och Skarv? Inga träd, men finns det något som kan liknas lä om man hamnar mitt i skiten och man får stanna och ta det lugnt tills stormen dragit förbi?

// Jocke
 
Bra tältplatser

Du tältar bra på Högarna, skyddat tillägg öster om fyren och på norra delen av ön, skyddat vid sydliga vindar. På Skarv t ex på Bodskär. På Stenarna finns på östra sidan en skyddad tilläggsplats och bra tältning. Men se upp med vädret vid framför allt Stenarna, det kan snabbt bli mycket otrevlig sjö.

Tillträdesförbud vid Sv Björns Naturskyddsområde t o m 15/8, men på Stenarna (´Vitkobbarna´) släpper förbudet 30/4.

/Lasse
 
Joakim Ambrosson; sa:
Härligt!

Tänkte precis den rutten själv. Var lite osäker på vägen mellan "fastland" och Gillöga då det är en bit över Björkskärsfjärden.

Finns det tältmöjligheter på de yttersta öarna? Svenska högarna och stenarna samt Röder och Skarv? Inga träd, men finns det något som kan liknas lä om man hamnar mitt i skiten och man får stanna och ta det lugnt tills stormen dragit förbi?
Vi hade lite tur och fick stiltje, så vi paddlade från Horsten till Gillöga direkt, genom lilla Nassa. I lilla Nassa finns flera fina tältplatser.

Generellt sett så brukar det bli att ligga still och vänta på lämpligt väder en ganska stor del av tiden, när det sedan (ofta en stilla morgon) blir lugnt så får man passa på. Det gäller att ha tillräckligt med tid, så att man inte tar korkade risker bara för att man har haft för lite tidsmarginaler och plötsligt måste vara iland.

Lars beskrev nog de platser vi tältade på ovan.
 
Gahh, jag vill ut nuuuu!

Kom hem igår från långpaddling men det är faktiskt jobbigt att komma hem till stressen oavsett om man tar det lugnt :)

Jag har tänkt följande:

Dag 1: Sollenkroka, Vindö ---> Gillöga alt. Lilla Nassa beroende på väder (via Björkskär om det är något att se).

Dag 2: Gillöga förhoppningsvis ---> Svenska högarna

Dag 3: Svenska högarna ---> Skarv

Dag 4: Skarv ---> Svenska stenarna och vidare mot Röder

Dag 5: Röder ---> Rödlöga skärgård, någon liten ö

Dag 6:

Dag 7:

Vet inte riktigt vart man bör ta sig från Rödlöga och vidare in mot land, förslag? Något värt att se in mot Tex Åkersberga eller lite norrut om Åkersberga där bil hämtar?

Självklart baseras planering på väder och vind, men tänkte ta rutten lite senare när stabila högtrycken kommer in framåt juli - augusti.

Kanske någon har lust att hänga med, det har jag glömt att fråga? Två personer anslutna hittills.



// Jocke, som tackar för alla trevliga och givande svar hittills!
 
Planera inte för mycket.

Sv Högarna ligger rätt exponerat för vind och vågor och Högfjärden är ca 10 km bred. Så ett alternativ kan vara att paddla dit och tillbaka till mer skyddade vatten samma dag. T ex så kan du paddla Gillöga-Sv Högarna Skarv och övernatta på Skarv eller paddla till Lygna och övernatta där.

Även överfarten till Björkskär från Lökaö etc kan vara lite tveksam när det går större sjö. Lite kortare avstånd och ofta mera sjölä är det sedan i det yttre stråket, La Nassa St Nassa, Gillöga, Ormskär Fredlarna etc.

Generellt är det bra att ha minst en vecka i norra Stockholms skärgård för at hinna med att vara inblåst och besöka flera av de riktiga utskärgårdarna.

Men tro inte att du kan genomföra en paddling helt enligt en i förväg uppgjord plan. Passa på att paddla medvind att paddla på natten om det är bättre förutsättningar då etc.

Det kan vara kul att bada bastu på Björkskär eller Bockö Storö. Handelsbodar finns på Möja och Rödlöga.

Jag har inte tältat själv på Högarna men det är inga problem det är en stor ö. Gillöga är ett paradis för kajakpaddlare liksom Skarv men övriga utskärgårdar är också fina som t ex Brand, Horsten, Björkskär, La Nassa, St Nassa (tyvärr tältförbud) Lygna och Röder. Norr om Finlandsfarleden är det mycket fint vid t ex Vattungarna utanför Tjockö och Söderarmsskärgården är också fin. De senare är väl åtkomliga vid helgturer från Räfsnäs.

Lycka till Thure
[Ändrat av thureb 2005-06-07 kl 11:43]
 
Jo, inblåsta är väl ett måste så det får man ta med. Ska se om det kan bli en 2 veckorstur, men måste ha en plats att lämna av 2 personer då de bara kan 1 vecka, därav det lilla problemet.

Finns det fler bastu (hur böjer man ordet bastu till plural? :)...) utåt någonstans?

Den enda bastun jag hittat låg på Träskö-Storö...

// Jocke
 
Re: Planera inte för mycket.

thureb; sa:
Generellt är det bra att ha minst en vecka i norra Stockholms skärgård för at hinna med att vara inblåst och besöka flera av de riktiga utskärgårdarna.

Men tro inte att du kan genomföra en paddling helt enligt en i förväg uppgjord plan. Passa på att paddla medvind att paddla på natten om det är bättre förutsättningar då etc.

Jag kan verkligen hålla med Thure. Den första paddlingen jag gjorde till Högarna skulle jag egentligen till Åland från Söderarm. Men vi fick ligga så mycket still mellan de paddlingsbara dagarna att när vi kom upp till Söderarm så hade vi bara hunnit över om det varit bra väder just då. Men prognosen förutspådde nordlig kuling i två dar till, så det blev ingen ålandstur den sommaren.

Det är bra att lägga in tomma dagar i planeringen.
 
Troligtvis kommer jag och hustru att paddla en vecka i dessa trakter i början av augusti med vår K2,a.
Förslag från Rödlöga, Norrpada (tälta NV hörner av Utterrumpan) och/eller Vidinge. Annars ner till Hallonstenarna eller Storskäret (SO om Halonstenarna).
Därifrån via Klintsundet mellan fastlandet och Ljusterö. Eller håll er väster om Ljusterö via Staveström och norra Grinda upp till Åkersberga. Hoppas att de Tyska väderprofeterna som siar om tropiskt klimat i augusti har rätt. Då får vi fint...

Mvh Björn
 
Joakim Ambrosson; sa:
Jo, inblåsta är väl ett måste så det får man ta med. Ska se om det kan bli en 2 veckorstur, men måste ha en plats att lämna av 2 personer då de bara kan 1 vecka, därav det lilla problemet.
Rödlöga har Waxholmsbåtsförbindelse, kolla i förväg om de kan ta kajakerna. Där kan man lämna av folk. Ett annat, dyrare, alternativ är båttaxi. Finns bl.a. i Furusund. Ta hellre en dyr båttaxi än att gå ut i värre sjö än ni klarar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.