Styrväska?

Ska till att inhandla mig en styrväska och har bara tittat runt lite på nätet än så länge. Har vissa funderingar på en Komet Aqua från Vaude. Någon som har några erfarenheter av denna. Hur fungerar fästet, håller det bra osv..
Alla synpunkter mottages tacksamt även om andra märken som klarar en massa vatten utan att läcka då jag tänkt att förvara elektronikpryttlar och sånt i den. Vill även att det är kartficka på locket.

/Ola
 
bra val!

moss!
har en lika samma själv och är mycket nöjd. sneglade åt ortlieb innan, men prislappen ledde till vaude. väskan jag har är helt vattentät. jag har kamera, telefon, kartor, etc. i den och har cyklat mig genom flera svenska somrar med den.
vad gäller vaudes klick-fixfäste är jag helnöjd. ok, det är i plast, men jag har inte minsta lilla spricka. iofs kör jag mest asfalt på mina turer, och har en dämpad framgaffel, men i a f.
/johan
 
Rekomenderar Ultimate3 medium!

Hej Ola!
Undrar om Komet-väskan är helt vatten tät. Då de är en kopia på Ortliebs Ultimate styrväska kan fukt och vatten komma in underifrån mellan lock och väsksida. Man kan därför inte doppa väskan i vatten och bör inte låta elektroniken ligga kvar i väskan utomhus under fuktiga nätter. Men skyddet mot fukt och regn som materialet ger är nog tillräckligt under den tid man färdas till cykel och ej öppnaerväskan. Själv använder jag dock små vattentäta fickor från Ortlieb samt Aquapack för att skydda radio, handdator mm. Tanken är nämligen att skulle man behöva öppna väskan eller använda någon elpryl så finns ju risken att fukten förstör den dagen...;)

Orftliebs väskor är dock enligt min erfarenhet bättre än VauDe på alla punkter och därför med rätta någon hundralapp dyrare. Ultimatväskan i synnerhet.
Framför allt är kartfickans kvalitet och funktion mycket bra. Tillbehör som extra fästen för flera cyklar, extra kartfodral eller innerficka och kamerainsats finns även att få.
Ortlieb har fyra olika så om du verkligen vill ha en helt tät väska är Ultimate3 RC med rullförslutning att föredra:
http://www.ortlieb.de/ultimate_e.htm

Lade in en recension efter en tre månaders rundresa i sydostasien i vintras. Då fästena är snarlika och tillverkas av samma fabrikant gäller mina synpunkter ang den detaljen även VauDe:
http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=966
MVH!
Peter
[Ändrat av theDude 2002-08-27 kl 04:19]
 
Ortlieb

Någon som vet vart man kan hitta Ortlieb väskor i närheten av Lund. Skulle gärna vilja titta närmare på de olika varianterna av både Vaude och Ortlieb innan jag bestämmer mig.
Hur stor är prisskillnaden mellan dessa märken på styrväskorna??

/Ola
 
lågpristönten igen...

På Micro sålde de för ett par år sedan en vattentät styrväska med snabbfäste, rem och kartfordral för ett par hundra spänn har jag för mej. I våras såldes dom ut och jag kom över en för femti spänn. Använde den i somras och den var inget mindre än suverän! Tog mej genom åskskurar utan minsta fukt i väskan. Fästet var detsamma som på biltemas styrväskor, så hållbarheten är förmodligen diskutabel...
 
Kartfodral

Min erfarenhet av kartfodral är att kartan aldrig passar i det utan att vikas alldeles fördärvad - alternativt ständigt tas ut och stoppas tillbaka allteftersom man cyklar över kartkanten. Hur funkar fodralen till Vaude och Ortlieb?

Själv fäster jag kartan med en klämma på styrväskan och stoppar den i en genomskinlig plastpåse när regnet kommer.

R
 
Re: Kartfodral

Hej Rolf!
Jo det kan vara ett himmla vikande och inpassande för att få dit kartan. Främst då man väljer den typen av karta som när man viker ut dem är stort som ett helt lakan. Jag brukar då helt enkelt klippa ner den i lagom bitar. Nu beror det lite på vilken skala kartan har. När jag hojja runt Mälaren en tid sedan använde jag Kartförlagets Bil och Turistkarta med en skala på 1:250000. Mälarendalen fick då plats på högkant. Ortliebs kartfodral har två tryckknappar och med de knäppta så är fodralet lika stort som ovansidan av väskan, dubbelt så stort uppknäppt samt är vändbart! VauDe Komet, som är grovt samma storlek, har en mindre kartficka som dessutom går ner på lockets framsida(!)så det är svårt att se den övre delen av kartan mm, mm.

LonelyPlanet tex har nu en hel serie med guideböcker för cyklister. Dessa är ej geografiskt heltäckande men har mycket detaljerade turförslag. Jag använde därför delvis "Cycling Vietnam, Laos & Cambodia" på min tur. Den har förutom kartor indelade i dagsetapper bla. en höjdkurva för turer som är extra kuperade! Boken är som gjord för Ortliebs kartficka då kartorna/höjdkurvorna var tryckta stående på sidorna och kartfickan kunde då kunde hållas ihopknäppt med en hel dagsetapp uppslagen. Tänker vid tillfälle recensera boken men det är ett rätt stort jobb då jag upptäckte på min resa att den innehöll många allvarliga och för mig kostsamma fel som jag skulle vilja redogöra för. Den var dock mycket praktisk.

Min uppfattning är att när man cyklar etapper på ca 10 mil räcker kartor, som den ovan eller Lantmäteriverkets Röda karta, som har skalor på 1:250000 ganska bra. Den Blå ger mer lokal info men det brukar jag läsa om i guideböcker eller på nätet och anteckna innan jag startar min tur. Då har man ca 1-2 dagsetapper framför sig i kartfodralet.

Hur du Rolf får plats med en sådan karta ovikt, hindrar kartan från att nötas eller rivas av klämman samt packar ner den i en plastpåse när regnet kommer får du gärna förklara närmare.
Större kartficka än Ortliebs är i mitt tycke bara opraktiskt.
Peter
 
Kartfodral

Hm. Jag försöker i möjligaste mån behålla den vikning som finns.
De plastfodral jag sett har alla varit för små.
Med en klädnypa eller annan klämma sätter jag fast den på väskan.
Vid regn stoppar jag in den i en vanlig polyetenpåse.

Helst ska man förstås stoppa in den i väskan – för enligt lagen om alltings jävlighet upphör ju regnet omedelbart då. :)

Tips för sig som klipper sönder kartor: många kontor har små lamineringsmaskiner.
Helt suveränt för sönderklippta kartor – som man förstås fäster med en klämma.
 
Re: Kartfodral

rsm; sa:
Hm. Jag försöker i möjligaste mån behålla den vikning som finns.
De plastfodral jag sett har alla varit för små.
Med en klädnypa eller annan klämma sätter jag fast den på väskan.
Vid regn stoppar jag in den i en vanlig polyetenpåse.

Helst ska man förstås stoppa in den i väskan – för enligt lagen om alltings jävlighet upphör ju regnet omedelbart då. :)

Tips för sig som klipper sönder kartor: många kontor har små lamineringsmaskiner.
Helt suveränt för sönderklippta kartor – som man förstås fäster med en klämma.

satan vilket bra tips, de måste jag prova
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.