• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

stor ryggsäck för kort kvinna

Hej
är 163 cm lång och söker med ljus och lykta efter en stor säck (80 liters helst).Jag behöver volymen för att kunna få med mig allt som ska till när man är ute med barn och vandrar. Är det någon som tips på någon bra säck. Har provat klättermusens säckar men är för kort för dem. Vill helst ha en säck utan fasta sidofickor (de är i vägen vid skidåkning). tacksam för tips!
Hej från Kajsa
 
Berghaus Atlas och Vulcan finns i längder från 160 cm och uppåt, höftbälte och bärremmar är ganska smala och passar mindre personer.

Huvudsäcken är på 80L med höjbart topplock, sidfickor på 10L vardera som går att ta av. Säcken väger totalt 2.9 kg, rätt lite med tanke på volym och robusthet.

Atlas är lite mer användarvänlig än Vulcan, bättre öppning i botten osv i övrigt är det samma säck. Finns endast i grönt.
 

avslutad210712

Gäst
Lundhags Motion går troligen att använda till din kroppslängd. Om du får tag på någon vill säga för de har gått ur produktion men har tidigare funnits på olika ställen till synnerligen bra priser. Dock lite tunga.

Alternativt finns Osprey Luna/Ariel där den förra är drygt halvkilot lättare än Lundhagaren och den senare är ungefär 1,5 kg lättare än Lundhagaren.

När det gäller litrar så kan man säga att Lundhags är extremt generösa. Vid senaste titten så var jag fullständigt övertygad om att min Lundhags Motion 100 liter är större än min Osprey Crescent 110 liter. Det innebär att du kanske kan klara dig med en Lundhags Motion 65 liter - om du hittar någon vill säga.
 
Hej!

Jag letade själv med ljus och lyckta efter en ryggsäck för korta tjejer för ett tag sen. Inte lätt! Finns få stora ryggsäckar till tjejer och för mig fungerar inte en säck gjord för killar. Bla sitter axelremmarna alldeles för brett isär. Hittade tillslut Bergans Trollhetta Lady 75 l på Allewalds i Stockholm. Det går att köpa till sidofickor om man vill ha mer volym.

Har provat den på två tältturer i vinter och är nöjd. Förvisso är den något trög när man ska spänna remmarna men det vägs upp av ett stabilt och skönt bärsystem.

Lycka till!
 
Tack Maria, det känns bra med någon som har provat att brottas med samma problem men som har funnit något som fungerar. Vad menar du med något tröga band, gäller det även höftbältet?
 
Efter mycket provande fastade min flickvän för Norröna Synkro 70. Tung men bekväm även tredje dagen och frammåt.
 
Jag är 163 cm lång och har en Bergans Trollhetta Lady 75l. Jag har haft den till fjällvandring och det fungerade bra. Jag förstår inte heller riktigt problemet med att spänna remmarna? Däremot hade gärna kompressionsremmarna på sidorna av ryggsäcken fått vara större så att ett vanligt liggunderlag hade kunnat sättas fast där även när ryggsäcken är fullpackad.

Annars har Norröna en damsäck på 80l Nansen
Jag hade tidigare en 50 liters Norröna säck, tung var den men otroligt skön att bära. En sån där säck som jag antagligen aldrig hittar igen. Så har du möjlighet kolla på Norrönas säck, kanske är den lika bra som min gamla =)
 
arcteryx bora 75

159 cm är jag.Den sitter perfekt,finns sidfickor till.
Dock "får tung"enl lättviktsfilosofin.
 
kajhaj; sa:
Tack Maria, det känns bra med någon som har provat att brottas med samma problem men som har funnit något som fungerar. Vad menar du med något tröga band, gäller det även höftbältet?

Hej igen, särskilt höftbältet har jag haft problem att dra åt tillräckligt hårt. Tror mest det hade att göra med att armen kom i en vinkel där man inte har så mycket kraft när jag skulle dra åt. Säkert har det mer med mina armar än bältet att göra med andra ord :)
 
Jag har tittat på säcken på nätet. Jag är inte så förtjust i säckar som blir "bulliga" bakåt, som den väl blir om man packar i den lilla löstagbara dagstursäcken. När du har vintertälat har du fått med dig det du behövt utan att packa i den löstagbara säcken?

Jag har också fått rekommendationer från annat håll att titta på Gregorys ryggsäckar. Finns det någon tjej som har erfarenhet av någon av dessa säckar:
"Electra","Petit Dru Pro" eller "Shasta"
 
Gregory Shasta

Jag har en Gregory shasta som jag haft i ca 6 år. Den passar mig väldigt bra (är 168 cm lång, men har kort rygg). Bärsystemet är dock lite speciellt och kräver lite tillvänjning (i varje fall mot andra ryggsäckar jag har, dvs ett par mindre från Karrimor). Ryggsäcken är liksom fäst med ett punkt till höftbältet. När man går vrids själva ryggsäcken runt det punktet så att höftbältet och ryggsäcken hela tiden ligger stilla mot kroppen fast man lyfter benen upp och ned och höfterna höjs och sänks. Efter ca 30 minuters tillvänjning tänker jag inte på att det är annorlunda mot vad jag är van vid, utan jag är jättenöjd med ryggsäcken!

Jag har burit ganska tungt och så skönt som den sitter på ryggen och höfterna trots många kilo har jag inte upplevt förut. Bra kvalitet verkar det vara också. Kan inte annat än rekommendera den.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cissiej Ryggsäck för kortvuxen Tjejforum 1
ulrikagunnarsson Ryggsäck för tjejer? Tjejforum 13
eh ryggsäck till flickvännen Tjejforum 5
Åsa T Söker bra kajakväst för kort tjej Tjejforum 8
lottaholm Kort sovsäck? Tjejforum 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.