Sovsäcksliner i Pertex-material?

Jag har lite funderingar på att sy en egen sovsäcksliner i Pertex Microlight:
http://www.extremtextil.de/catalog/...-Nylon-Microlight-downproof-35g-qm::1302.html

Har sökt en del på internet efter liners i Pertex men hittat ganska sparsamt med information tycker jag. En liner i det material som jag länkar till borde ju bli otroligt lätt.

För att komma till saken så undrar jag om det finns någon anledning kring att det är ganska sparsamt med information kring just det jag har tänkt? Är det kanske rent av en dålig idé?
Jag tänkte att alla duktiga gör-det-självare kanske kunde hjälpa mig på traven att hitta en väg till en så lätt liner som möjligt som ändå är funktionsduglig :)

Tack på förhand!
 
Jag har gått i samma tankar, har 1 sovsäck i microlight (eller kanske pertex 4, vet inte riktigt) samt en i quantum.. båda är supermjuka och sköna mot huden, quantum är dock lite mjukare och tunnare. Men båda är jättesköna så det är mer en fråga om vikt (och skillnaden blir nog inte många gram)
Jag mailade och frågade Roberts.de om dom kunde sy sovsäckslakan och här är svaret jag fick:

Nice to hear from you again. Thanks for nice words!
Yes, of course, we can make you such a simple liner with a a pocket for pillow from Quantum fabric if you like and a small storage sack for it.
For MR size such a liner (made from Quantum fabric) + sack will cost 77 EUR. (Quantum is very expensive fabric ! )
The same but made from common down proof but cheaper fabric will cost 34 EUR.

Of course... + delivery - 15 EUR.

Men klart dom går att sy själv också. :)
Jag skulle gärna haft ett!
 
Just vad gäller Pertex så gick de i konkurs för ett par år sedan och ett annat företag tog över, i samband med detta var det många företag som slutade använda Pertex. Exempelvis Haglöfs, Marmot, Valandre, Mountain Hardware... luften gick ur dem kan man nog säga.

Roberts från Polen tillverkar både liners och överdrag i Pertex om man vill.


Jag har en liner i silke som jag trivs alldeles utmärkt med, otroligt lätt, torkar på nolltid och är inte plastigt. Vet dock inte hur lätt det är att få tag på bra silke som meter vara.
 
Tack för infon lleberg!

Jag har också varit inne på silke, men de flesta som jag hittar är väldigt dyra enligt mig. Om jag skulle beställa två meter av det tyg som jag länkade till i första inlägget så blir det kanske 250 kr med frakt, lite högt räknat. Och det borde bli tokigt lätt också om jag syr en i mumieform.

Silke har jag letat, men har inte hittat något som är sådär tokigt lätt. Men om det finns och någon vet så tar jag tacksamt emot tips.

Vikten på en liner i det Microlight som extremtextil säljer borde väga in under 100 g. Finns det något silke som kan mäta sig med det?
 
Det vore också ett alternativ. Jag har ett sidenlakan för tillfället, men det vore roligt att börja sin karriär inom gör-det-själv med att sy en liner.

lleberg; du tror alltså att det materialet jag länkade till kommer att passa till ändamålet? Det jag är lite fundersam kring är att tyget är impregnerat, men det kanske inte gör någon stor skillnad på hur tyget känns? :)
 
I en riktig tygbod kan du hitta foder siden. Jag sydde min mumieliner för många är sen och den håller än, ca 130g inklusive påse. Till rymligare sovsäcka som siluette stoppar jag bara in ett normalbredd reselakan i siden. Det jag har väger 160 g med inbyggt kuddvar.
 
lleberg; du tror alltså att det materialet jag länkade till kommer att passa till ändamålet? Det jag är lite fundersam kring är att tyget är impregnerat, men det kanske inte gör någon stor skillnad på hur tyget känns? :)

Jag har för mig att det finns olika sorter av tyget, och att roberts använder olika tyg för in och utsida.

Dock känns inte jag nån skillnad på nån av mina 2 säckar.. med fingrarna.
 
Här kanske du kan hitta något?

De har ibland restlager med kraftigt sänkta priser. De kanske kan hjälpa dig med vikt, momme (eller vad det heter) och annan information om du tar kontakt. Deras frakt tror jag hamnar på 8-9 euro. Jag har själv beställt där ifrån.
 
Jag kom att tänka på en sak då jag ännu inte har lagt en beställning på något tyg.
Blir det samma känsla i ett Pertex-tyg eller liknande, som i en liner av silke? Det jag tänker på är att silke ger lite extra värme då jag har använt det och det vore ju utmärkt om dessa nylontyger fungerade snarlikt :)

Någon med praktisk erfarenhet av detta?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eribur Laga hål (pertex quantum) Gör det själv 12
grpn Pertex Quantum, sida in/ut? Gör det själv 1
asp Slutet för Pertex? Gör det själv 1
Jörgen Fjaderlatt.se Pertex Quantum Gör det själv 1
bionicon Ullfleece material? Var hittar jag det? Gör det själv 15
Gullhoved Försvarets snöblus m /62 - material, färgning? Gör det själv 25
lars.martinsson.169 Tips på material Gör det själv 3
olaab material till innertält Gör det själv 6
muminfar Lite material till salu Gör det själv 1
ekis Hämta dagens DIY-material - Valaffisherna! Gör det själv 1
Kanii Vattenavstötanxe luftande eldtåligt material Gör det själv 7
klasback Hammock mått och material Gör det själv 6
Karpaterna.se Material för poncho Gör det själv 5
niklaz Hur ska man ställa in symaskinen för tunna och hala material? Gör det själv 10
splashmore Material till Zip-Lock "Cozy" Gör det själv 2
guhj Material till foder i jacka Gör det själv 1
grpn Dunsovsäck - material till mellanväggar? Gör det själv 2
kanis material till skacklar på fjällpulka? Gör det själv 25
John_T Köpa material till fjällpulka i Stockholm? Gör det själv 2
Avslut090305 Material till kök Gör det själv 7
Norris Material till överdragsskor? Gör det själv 1
Loranga Material till pulkaöverdrag Gör det själv 8
pultost material för tält-"eyebrows" Gör det själv 3
bpette material till crashpad? Gör det själv 4
Vandrare Ryggsäck, material till ryggplatta? Gör det själv 11
myospinae Material till faltkajakbygge? Gör det själv 2
Maua Den eviga frågan: var hitta jag material? Gör det själv 9
hanspers Material till vindskydd Gör det själv 15
i4lean Söker mönster och material till paddelhandskar Gör det själv 0
zeilon handskar material? Gör det själv 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.