Snö, Abisko - Nikkaluokta

Jag tror det är ganska lugnt nu faktiskt. Verkar bli en del regn nästa vecka däremot. Jag har inte bestämt om det blir en tur från Abisko via Tjäktja eller om jag viker av, i så fall finns det snö kvar. Mitt tåg går om ca 2 timmar, tanken är att gå abisko - kebnekaise (sedan upp för berget) och slutligen till nikka och åka hem. Så det jag räknar med är väl att det kmr att vara blött =)
 
Gikck där för två veckor sedan

Kanske är ett tag sen nu, men gick sträckan för två veckor sedan. Då var det fortfarande massa snö kvar över tjätkta, men bet man bara ihop så var det bara att vandra på. Kan gissa att det är betydligt blötare nu. Passa på att prata med de helt underbara stugvärdarna i tjätktastugan, peppade oss enormt innan passet.
 
Just hemkommen

Mycket vatten mellan Singi och Kebne, Sielajohka intill Tuolpagorni, gjorde under ett dygn tidigare denna vecka nya strida jokkar som behövde vadas samt stillastående vatten i ripriset. Emellanåt svårt att hitta rimliga tältplatser och leden lerig och blöt. Sällan sett så mycket vatten i området.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.