Skydd mot möss o andra gnagare

Har vi någon uppdaterad lösning mot gnagare som tar maten? Det finns en gammal tråd men utan lösningar.

Idealiskt skall det vara en lätt påse som är gnagsäker, luktsäker och/eller vattentät om man trots allt vill hänga upp den. Men på fjället finns inga träd.
 
I länder med stora gnagarproblrm förvarar man skafferivarorna i plåtlådor vilka är tätt förslutningbara. Nackdelarna är formen samt vikten.
 
Jag har 2 ggr varit med om att möss bitit håll i mitt tält för att komma åt min mat. ( Jag har sovit ute kanske 1.000 nätter ). Jag har ytterligare några gånger haft besök av möss vid tältet, men de mössen har jag skrämt iväg och sedan dök de inte upp igen. För min del är det alltså mycket sällan mössen blir närgångna när jag tältar.
 
Enda gångerna jag haft besök av möss i absiden som letat efter mat är när jag tältat på platser där det rör sig mycket människor, dvs nära fjällstationer eller andra frekventerade platser. Exempel där jag haft besök på natten är Kvikkjokk, Kebnekaise (tältplatsen borta vid Tarfalajokken) och Skarja. Ingen gång har de bitit sönder något, bara jagat runt bland packningen efter mat. Tyvärr blir det dålig sömn dessa nätter när man antigen skrämmer bort dem eller ligger och lyssnar efter prasslet.
Provianten förvarar jag i täta påsar längst ner i ryggsäcken som jag stänger till innan natten. Den proviant jag skall ha till frukost (grötportion mm) brukar jag lägga i en trangiagryta täckt med lock och tyngd på.
 
Under de 15 år jag har bott i tält så har jag haft besök av en mus en gång.
Jag visste inte ens att det var en mus. Den var stor som en råtta men hade
annat huvud än en råtta med guldbrun päls på ryggen och vit mage.
Den verkade helt tam och var mer intresserad av att sitta på mitt knä
än att jaga mat. Efter det så sökte jag på vad det kan ha varit och då visade det sig
att arten hette "stor skogsmus". Mycket trevlig varelse.
 
Var mer exakt ska du vandra? Känns onödigt att lösa problem som kanske inte finns. Jag har på flera årtionden inte haft (o)turen att få möta några hungriga möss eller andra levande varelser i mitt tält. Och då har jag ändå hela min stora matpåse (en lite tjockare genomskinlig plastkasse stängd med påsklämma), plus kanske Trangiagrytan eller vikkåsan med något som ska blötas upp över natten med bara alufolie-lock på, ute i absiden över natten.

Men det kan ju, precis som smux är inne på, bero på att jag nästan aldrig tältat nära leder och fjällstationer, och nästan alltid högt uppe på kalfjället.
 
Har vi någon uppdaterad lösning mot gnagare som tar maten? Det finns en gammal tråd men utan lösningar.

Idealiskt skall det vara en lätt påse som är gnagsäker, luktsäker och/eller vattentät om man trots allt vill hänga upp den. Men på fjället finns inga träd.
Jag hade problem med möss i fjällnära skog en gång för många år sedan, ett sånt där år när det kryllar av smågnagare överallt. Efter den turen hade jag en vanlig musfälla med i packningen, för att ha något att ta till om det skulle bli ett problem igen. Dock kom den aldrig till användning.
 
Råkat ut för möss några ggr, klart besvärligt. Vi hittade en perfekt lösning, en lätt och stabil plastbox som med sugpassning gick ner i ryggsäckarna. Boxarna fick vi gratis från glassförsäljaren i stan (kulglass) Han hade fina SIA glassboxar med lock, som var helt perfekta att ha som "skafferi" på vandringarna. Gick att stapla på varann i förtältet. Om du fiskade kunde du om du ville bära hem någon fisk i dessa i veckans slut utan att få slem i ryggsäcken. Det ska alltså vara den stora varianten som du ser i glasstånd i gallerior mm.
Lätt-med lock-gratis.
1705907174901.png
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.