Sjökort i mobilen fiinns numera....

Jag måste erkänna att jag är skeptisk, mycket skeptisk till idén. Nu är mitt perspektiv på saken en seglares perspektiv, och jag vill kunna se mycket av sjökortet på en gång, utan att behöva zooma in och ut för att få smådetaljerna.

Möjligtvis att det kan fungera om man har sjökortet i en dator med stor skärm, men i mobiltelefonen framstår det för mig som användbart bara för paddlare. Det blir antingen för få detaljer för att vara användbart, eller för lite överblick för att fungera i praktiken.
 
Klart det är bra med aktuella sjökort, men nackdelen är att man är beroende av något på batterier. Hur kul det än är med elektriska prylar som mobil och GPS så skulle jag aldrig förlita mig endast på sådana. Saltvatten och elektronik är inte vänner. Då åker man ändå på att ha papperskartan. Det finns ett skäl till att yrkestrafiken fortfarande har papperskartor och magnetkompass, trots allt roligt (gyrokompass, elektroniska kartor, GPS, radar, transpondrar mm) de har på bron.

Blir nog pappers/tyvek-varianten och mobilen avstängd och vattentät packad i framtiden oxå.
 
Klart det är bra med aktuella sjökort, men nackdelen är att man är beroende av något på batterier. Hur kul det än är med elektriska prylar som mobil och GPS så skulle jag aldrig förlita mig endast på sådana. Saltvatten och elektronik är inte vänner. Då åker man ändå på att ha papperskartan. Det finns ett skäl till att yrkestrafiken fortfarande har papperskartor och magnetkompass, trots allt roligt (gyrokompass, elektroniska kartor, GPS, radar, transpondrar mm) de har på bron.

Blir nog pappers/tyvek-varianten och mobilen avstängd och vattentät packad i framtiden oxå.

I mina öron låter det mycket förståndigt, Anders !:)
 
Varför inte. Mobilerna har ju ofta högre upplösning en många gps-plottrar idga. En HTC Touch HD slår ju en stor del av Garmins plottrar. Visst upplösning är inte allt men en stor del. Med hög upplösning behöver inte skärmen vara lika stor.
Ett större problem är väll vädertåligheten och batteritiden.
 
Vet ingen paddlare som primärt använder sjökort för navigering. Har väl hänt att man i nödfall fått naviger efter ficksjökortet när man glömt "grönsaksbladet" hemma. Var väl lagom kul men det kostar ju bara några kronor, går att se även i solsken, slukar inte batterier och tål fukt! ;)
 
Haha, vilken brandfackla!

Vet ingen paddlare som primärt använder sjökort för navigering.

Oj, nu har du gjort nåt onämnbart i det blå skåpet.... De flesta havspaddlare jag känner använder just precis sjökorten. Och diskussionen om vilket som är bäst brukar bli lika ivrig som diskussionen roder-skädda eller något annan kär käpphäst - med 683 ilskna inlägg och urspåningar till minst sju sidoämnen... *L*

Jag ska dock fega ur, och inte agitera för vare sig det ena eller andra, bara konstatera att sjökort och landkartor visar olika saker, och man gör klokt i att välja det som ger den information man vill ha...*L*

Sjökort i mobilen? Tja varför inte? Ersätter ju aldrig papperskartor, men kan ju vara ett kul komplement.

Hälsningar
Jens
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.