Sjökort BSB -> TIF för paddling

För paddling tycker jag båtsportkorten är trevliga och behändiga, men de kostar en slant och det blir petigt att skriva in alla ändringar från Ufs mellan utgåvorna. Jag sökte alltså efter ett billigare format samt möjlighet att skriva in texter på ett mindre kluddigt sätt.

Hittade det lilla fina (gratis-) programmet bsb2tif, som jag har testat några dagar nu. Man köper BSB-sjökort (som ju är rejält billigare än pappersjökort/båtsportkort) och konverterar dessa med hjälp av bsb2tif till vanliga TIF-bilder med bibehållen upplösning (300 dpi).

Sedan öppnar man upp resp. TIF-fil i Paint (finns under Tillbehör på PC-datorer) och väljer utskriftsinställning med s.k. tiling. Man kan samtidigt ställa in den ev. överlappning man vill ha.

Och vips kan man t.ex. skriva ut sjökort 613 automatiskt uppdelat på 9 st A3-sidor på en A3-skrivare. Har man ingen egen A3-skrivare finns det kanske en A3 färglaser på arbetsplatsen som lånas ut mot fikabröd då och då. :)

Rättelse fr Ufs skriver man enkelt och prydligt in direkt i bilden i Paint eller Photoshop e.d.

/Mats
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.