Sjökort/Karta

Nu ska det äntligen bli av. Slutet av Juli/början av Augusti börjar paddlingen från Grisslehamn via Åland till Rosala i (södra delarna av Åbo skärgård) straxt norr om Finska vikens inlopp.
Försöker förgäves få tag på sjökort av något slag för vattnen från Seglinge/Åland och österut till Rosala där "sommarstället" finns. Till vettigt pris vill säga. Finns det någon "begagnat marknad" för sådant ? Kom med tips om ni har några. Vill gärna ha en " karta" som jag kan överblicka min färdväg på. Gps har vi med som säkerhet.

Janne
 
Jag skulle inte köpa sjökort begagnade. Må så vara att de är dyra men köp dem nya. Havs- och övärlden förändras. Om du hittar ett sjökort som är utgivet samma år som det senast uppdaterade finns då skulle jag överväga det, i övrigt, bara nya sjökort.
Förlita er absolut inte enbart på gpsen för er egen säkerhets skull.

Detta sagt, ha det så trevligt!!
Stanna gärna till i den åländska skärgården om ni kan, den är så vacken :)!!
 
Inte behöver du

något sjökort för den paddlingen. De topografiska 100.000 delskartorna över Åland och Åboland/Skärgårdshavet fungerar utmärkt. (Finns i två särtryck som blir betydligt billigare än att köpa de små kartbladen och klistra ihop.) http://butiken.metria.se/kartbutiken/product_info.php?cPath=191_193_96_253&products_id=37583

Skulle du ramla över begagnade sjökort så fungerar det också. För paddling är i stort sett farlederna bara intressanta på det sättet att man kan undvika dem när man vet var de är. Fördelen med topografisk karta är att det är lättare att se var man är när man ser om det finns skog på öarna dels att det blir lättare att spana efter tältplats än med sjökort.

GPS är trevligt men inte nödvändigt. Tänk på batteriåtgången.

Hittar också en produkt på plast http://butiken.metria.se/kartbutiken/product_info.php?cPath=191_193_96_253&products_id=66580 Paddlingskartor över Åland i skala 1:100.000. Har inte sett den själv men kanske något att överväga.

Thure
 
Jadu välkommen till mina hemtrakter.Bor lite längre norrut i Dragsfjärd men rör mig i de vattnen en del.Har ett sjökorts progg i datan, men det når bara till kumlinge.kan ta ut bilder med print screen av det om du vill ha.Bilden blir nog större än den nedan!
 

Bilagor

  • rosal3.jpg
    rosal3.jpg
    116.5 KB · Visningar: 6,211
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dunderbjorn Sjökort eller karta? Paddling allmänt 5
Rinte Förbudsområden Paddling allmänt 3
eyck Sjökort BSB -> TIF för paddling Paddling allmänt 0
sveom sjökort till gps Garmin map 60 C Paddling allmänt 3
peter1959 Sjökort i mobilen fiinns numera.... Paddling allmänt 7
javart Sjökort Finnlads Kust ? Paddling allmänt 2
Nils-Åke Vilka sjökort/kartor Paddling allmänt 3
tstevg Skall man verkligen Behöva köpa kartor & Sjökort Paddling allmänt 12
jjjjy66 Vart hittar jag sjökort? Paddling allmänt 2
1145 "amfibiekarta/sjökort" Paddling allmänt 2
Sjökort över västkustens skärgård. Paddling allmänt 0
ea Sjökort ? Paddling allmänt 5
salgo60 Sjökort eller gröna kartan Paddling allmänt 6
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Livetiskuggan Android karta över Åland offline Paddling allmänt 7
avslutmedlemskap0904 Karta på havskajaken Paddling allmänt 11
Sillens Karta till Garmin som täcker Åland Paddling allmänt 2
grymt_elak Vilken typ av karta lämpar sig bäst för skärgårdspaddling? Paddling allmänt 29
Joakim Ambrosson "Tillgång-till-vatten-karta" runt Sverige?? Paddling allmänt 6
louisa Interaktiv karta över HBB Paddling allmänt 2
anteåhej Karta utanpå kapellet? Paddling allmänt 4
michaelolsson Karta och kompass? Paddling allmänt 7
emyrin Karta Paddling allmänt 7
ansjoblo Vilken karta ska jag ha i S:t Anna skärgård Paddling allmänt 10
i4lean Karta för paddling längs bohuskusten? Paddling allmänt 2
jmlove KARTA PÅ NÄTET: urgent! Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.