Siljansleden

Jag och några vänner funderar på att vandra på Siljansleden i sommar. Finns det någon som har nån erfarenhet av den? Tips på bra sträckor, intressanta saker att se, kanske nån avstickare? Hur är det med vindskydd och vattentillgång efter vägen?
Tacksam för allt info som kan finnas att få! :)
 
Jag och några vänner funderar på att vandra på Siljansleden i sommar. Finns det någon som har nån erfarenhet av den? Tips på bra sträckor, intressanta saker att se, kanske nån avstickare? Hur är det med vindskydd och vattentillgång efter vägen?
Tacksam för allt info som kan finnas att få! :)

Gick Leksand-Rättvik (Styggforsen) för ett antal år sedan,gick i lungt tempo så det blev en 3 dagars.

Vatten fanns 'överallt' så det saknades inte.Första natten tältade jag på en äng i närheten av en fädbod och väcktes av ett Orrspel i ottan som jag tvingades vänta ut.Jag minns inga vindskydd men vid fädboden fanns det en öppen övernattningsstuga med britsar iaf.Styggforsen är ett måste,men annars var det inte så mycket annat än naturen på den sträckan att yvas över.


peter
 
Tack för svaret!
Vi hade nog tänkt gå åt andra hållet, börja i Leksand och gå upp mot Mora. Kanske tar en sväng tillbaka neråt Rättvik till sen också, det beror på om vi har tid och ork.
Är det nån som gått den sträckan? Vi funderar på att gå veckan efter midsommar, är det oftast rätt kallt i trakterna då? Hur är det med mygg o fästingar?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.