Sevärdheter i Fulufjället?

Planerar en långhelg i Fulufjället i början av Juni och är intresserad av bra tips på sevärdheter, turer. Kommer vara där 4-5 dagar. Känner ju bara till njupskär så alla tips är välkommna.
 
Platt fjäll

Urskogen och förödelsen vid Gäljån är mäktigt att uppleva, stigen därifrån upp på fjället är sagolik. Mitt på fjället finns Altarringen, en gammal religiös plats. Kanske inte så spännande, men fungerar som liten utflykt. Och så förstås Njupeskär. Fint område för en kortare tur!

Vet inte hur det är med snöläget tidigt i juni, men när jag var där i början av oktober föll den första snön: http://www.folder.nu/fulu/
 
Re: Platt fjäll

Hejsan!

Jag var där en långhelg kring den 10/6 förra året. Som Erik nämner här ovan, Göljån, Altarringen och Njupeskär. Naturen och landskapet i sig med sitt väldigt platta kalfjäll (fjäll utan berg?) är intressant. Väldigt lättvandrat. Markvegetationen är annorlunda jämfört med vad man är van att se på 900-meters nivån i de norra delarna av fjällvärlden. Om jag förstått det rätt så kommer det sig av att det inte går ren på Fulufjället.

Naturum vid Njupeskärsentrén är väl värt ett besök. Jag skulle börja där om jag var du. Där kan man se och läsa en hel del intressant om djurliv, nationalparken, Göljånskatastrofen mm. De har en kortfilm om katastrofen som var intressant att se.

Vad det gäller snö så låg det snö lite här och där men inte så att man måste ta hänsyn till det i packning och stigval. Snarare lite kul att få se, och trampa lite snö strax innan midsommar!

Pga att det är så platt kan det vara ett tag mellan bäckarna. Håll flaskan fylld.

Jag har några bilder på hemsidan under vandring/dagböcker. Hoppas du får en trevlig tur! Fulufjället åker jag gärna tillbaks till.

http://web.comhem.se/~u19317031/

Mvh
Peter P.
 
Slänger in en fulu-fråga jag också! När jag var där för några år sedan så provade vi att fiska men vi fick vi bara småöringar på 1dm, det var alldeles fullt av dem, tusenbröder? Och sedan dess har jag stämplat fulu-fjälls fiske som totalt värdelöst?

Har jag fel? finns det någon fin fisk att få där? Har ni fått nåt? :)
 
4-5 dygn kanske är lite kort tid, men det jag uppskattade mest med Fulufjället var dalgångarna i väster, som Girådalen. Vilt och vildmarksartat. Själva Fulufjället är annars ganska tamt. Gick från Stöten, i en bågböj västerut över Fulufjället innan vi vände österut i zick-zack till Njupeskär

Angående fisket så slogs harren ut ur Harrsjöarna av den sura nederbörden och har inte återkommit ännu. Stora Rösjön har bestånd av stor öring, men de är svårfångade, i alla fall utan båt. Jag hade inget lysande fiske på Fulufjället, men annars var det trevligt och lite annorlunda än övriga fjäll. Lavtäcket är en tjock matta, vilket man nästan aldrig ser där samernas renar betat. Fisket i vattendragen längs Fulufjällets östkant är nog bättre än uppepå Fulufjället.

Raskesven
 
Jag vandrade där i slutet av maj 2004, en tredagarstur från Brottbäckstugan via Klortjärn upp på Klorhön, sen vidare till Gäljåstugan, Tangsjöstugan och tillbaka via Särnmanskojan ner till Brottbäckstugan.
Här och där låg det mycket snö kvar, men inte så att det var till något större hinder för vandringen.
Lättvandrat är det nästan jämt, men en del sumpmarker är inte utmärkta på kartan, så om man går utanför lederna kan det bli långa omvägar.
Det är lite svårnavigerat eftersom det inte finns några toppar.
Det finns inte så många vattendrag förutom de som kartan visar.
Stora områden är blockterräng. Om du ska tälta, räkna med att du kan få leta innan du hittar en bra plats, åtminstone om du vill ha nära till vatten.

En varning på vägen dit: Ät inte på pizzerian i Särna!
 
Jag är faktiskt mer förtjust i skogarna och myrmarkerna runt Fulufjället, än själva platån som är ganska platt och monoton. Tillbringade flera somrar i en fäbodvall på fjällets östra sluttinng när jag var yngre, där finns en hel del fantastiskt vacker skog!

/Per
 
Boludo; sa:
.....
En varning på vägen dit: Ät inte på pizzerian i Särna!
Den varningen kan jag skriva under på. Den gäller även på vägen därifrån. Vi avslutade vår vandring vid Njupeskär och tog oss till Särna. Efter ett besök på pizzerian låg vandrarkumpanen däckad och spydde.

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skellington Sevärdheter på längre sarektur? Fjällvandring 7
Daana Sevärdheter, rutt genom Abisko i Juli Fjällvandring 4
BadCash Förslag på sevärdheter i Lappland Fjällvandring 7
axeisi Sevärdheter i Sarek Fjällvandring 5
fonkymon Övernattningsstugor Fulufjället Fjällvandring 6
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Bobbit Fulufjället Fjällvandring 1
vandramedbarn Fulufjället Fjällvandring 15
nickegrahn Fulufjället fyra dygn under barmarkssäsongen Fjällvandring 4
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
jffoto När smälter snön i fulufjället? Fjällvandring 7
JackLynx800 Mygg på Fulufjället / vid Njupeskär nu Fjällvandring 1
NaturBoel Tälta på Fulufjället och transport Fjällvandring 6
mikael.lundberg.777 Fulufjället i maj? Fjällvandring 7
hbgsnix Vintervandring på Fulufjället? Fjällvandring 5
Isranunkel Fulufjället- stugorna vid Rösjön? Fjällvandring 5
Sofie_W Fulufjället - tips på enklare vandringsleder Fjällvandring 3
ison Fulufjället och Njupeskär Fjällvandring 6
Foss Ruttförslag - Fulufjället? Fjällvandring 2
mikeon Fulufjället över Kristi Himmelfärd? Fjällvandring 1
graesen fulufjället Fjällvandring 3
mimo Mot Fulufjället Fjällvandring 2
mikeon Grövelsjön/Fulufjället i maj? Fjällvandring 1
Boludo Fulufjället Fjällvandring 0
mellgren Tur i Fulufjället under påsk Fjällvandring 0
Tipp Hund i fulufjället Fjällvandring 1
malundin Stugutrustning på Fulufjället Fjällvandring 2
Kalle S Vattentillång, Fulufjället Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.