Sevärdheter på längre sarektur?

Tjenare, allihop!

Detta kanske är en turfundering av det lite ovanligare slaget, jag har nämligen möjlighet till att göra en rätt lång tur, och ber nu om att få göra bruk av er expertis för att fylla den med innehåll.

Nå, nu till saken. Jag hade tänkt göra en längre tur i sarek tidigt i augusti, jag har möjlighet att vara ute i 15 dygn, resor exkluderat. Det känns rätt bra, eftersom jag väl är den typen av fjällvandrare som inte nödvändigtvis njuter mest av att stressa, utan gärna vill ta god tid på mig, slå läger på trevliga platser och så.

Den rutten jag hade tänkt mig var väl att börja med reguljärhelikoptern till tarraluoppal, att gå till njoatsosvagge, sedan ta uppförsbacken bredvid bulkas till jiegnavagge för att därefter gå till luottoajaure. Därefter hade jag tänkt gå ned i sarvesvagge, ta niejdariehpvagge över till alkavagge, sedan in till skarja. Efter det har jag funderat på att gå upp i snavvavagge, ned i rapadalen och till slut gå norr om rapadalen för att gå på kungsleden vid aktse. Till slut hade jag tänkt avsluta i saltoluokta.

Nå, jag är medveten om att turen säkert kan gås mycket fortare, men jag är inte sugen på att bara rusa iväg och jaga kilometer. Snarare ber jag om tips på saker som jag inte bör missa längs min väg. Toppturer är så klart av intresse, men även kortare sidoturer vore trevligt. Även speciellt trevliga lägerplatser är högintressanta, jag är nog den typen av fjällturist som inte har något problem med att bli en extra dag på en trevlig lägerplats för att bara kunna vara och uppskatta den full ut med kaffekoppen i hand.
 
Du kommer att få en fin tur!

Helikopter tycker jag själv är bra när man har bråttom. I ditt fall, med väl tilltagen tid, skulle jag välja att gå från Kvikkjokk. Det ger en mer helgjuten fjällupplevelse, enligt min mening.

Ta båten över Gamájåhkå, gå upp på Prinskullen och vidare i Vállevágge. Fortsätt väster om Ruonas och vada Tjuoldajåhkå 300 meter nedströms utloppet från Låptåvákkjávrre. Sen är det bara att snedda ner i Njoatsosvágge och vada jokken, t. ex. vid utloppet av Lulep Njoatsosjávrre. Tsähkkok rundar du på östra sidan och håller rejäl höjd från Luohttojåhkå för att slippa branten. Ett besök intill Svenonius glaciär är väl värt omvägen innan du går mot Luohttojávrre och vidare.

Lycka till önskar Pelle
 
Jo, i normalfall skulle jag hålla med dig angående helikoptern. Dock är det nu så att den redan är bokad och betald, på grund av att vandringen från början hade en helt annan planering, som sedan fick ändras.

Svenonius glaciär känns helt klart som ett måste, ja. Stort tack för att du tog dig tid att svara!
 
Lite ditt och datt...

Hejsan,

Låter som en mycket trevlig tur! Nu kommer du givetvis passera massor av kanonfina platser, så det är som lite svårt att sålla. Men några små tipps kan jag nog kläcka ur mig.

1: Ett mycket trevligt tältplatsområde som du kommer passera är där Noajdevagge möter Sarvesvagge. Finns ett gäng riktigt fina platser där man kan ha en helt magisk utsikt.

2: ....Och om vädret är fint och man ändå är i nedre delen av Sarvesvagge så kan jag varmt rekommendera en topptur upp på Bielloriehppes västligaste topp (1608 möh). En helt magisk utsikt ner mot Rapaselet kan garanteras i fint väder!!!

3: När du sen vandrar västerut genom Sarvesvagge, se då till att inte missa den mycket häftiga "canyonen" som Sarvesjåhkå har karvat ut!! Vill minnas att den ligger typ halvvägs mellan Noajdevagges mynning och Niejdariehpvagge.

/ Stefan
 
Savesvagge är fint att tälta i. Både rakt ner från platån och sedan speciellt på väg upp till niejdariehpvagge upp mot 1000m-nivån var bland finaste tältplatserna. Från den senare så borde det gå bra att ta dagsturer till både ridajiegna och ridatjåhkkå.
 
Nu börjar vi snacka här! Tack så mycket för er hjälp hittills. Tanken är alltså att helt enkelt samla ihop ett urval av godbitar som jag kan ta av allteftersom orken, vädret och tiden tillåter.

Stress är något jag till varje pris vill undvika på en tur, så jag vill helst inte göra en lista med måsten, men att ha ett trevligt urval, det är fina grejer.
 
Synd med helikoptern, det finns många fina platser att se när man vandrar in och ut ur sarek också. Du har fått många tips här. Men ett tips jag skulle ge dig är att inte vandra i Rapadalen haha. När jag vandrade genom sarek så stötte jag på en dansk som va där för 14e gången. han tyckte inte jag skulle vandra genom rapadalen för de fanns inget att se, bara svårt att ta sig fram och för mycket mygg. Men jag hade redan bestämt mig för jag tyckte de såg fint ut på bilderna jag sett.
Men en bit in i rapadalen förstog jag vad han menade haha. Bilderna jag sett va fina för dem va tagna från håll. Men att vandra nere i dalen va ingen höjdare. Däremot borde du verkligen vandra fram till Skierfeklippan som stupar 700 meter rakt ner med utsikt över rapaälven och rapadalen. Så om du ska stanna till vid aktsestugorna borde göra en avstickare dit.
 
Mjo, jag hade som sagt var inte tänkt vandra nere i själva dalen någon längre sträcka, utan hålla mig uppe på höjderna norr om dalen för att ta utsikten där uppifrån.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BadCash Förslag på sevärdheter i Lappland Fjällvandring 7
Daana Sevärdheter, rutt genom Abisko i Juli Fjällvandring 4
axeisi Sevärdheter i Sarek Fjällvandring 5
niben Sevärdheter i Fulufjället? Fjällvandring 7
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.