Segling och småbarn

Flyttade inlägget från forumet Barn och friluftsliv, då responsen där inte var så värst överväldigande.

--

Hej!

Min nuvarande familjesituation möjliggör inte längre värst mycket paddling. Två barn under två år tar en hel del tid.

Jag har funderat på att börja segla som ersättning för paddlingen. Tanken är att ta barnen med ut. Kan någon dela med sig av hur det går att segla med småbarn. Är det realistiskt på några års sikt. Jag tänker närmast på kortare dags/kvälls-turer samt veckoslut.

Som båt har jag närmast tänkt mig något i stil med en Campus 650.

mvh,
Peter
 
Det bör inte vara några problem. Själv har jag seglat veckovis under somrarna sedan jag var ett par veckor gammal. Först i träfolka och sedan Maxi 77 och senare större båtar. Med en Campus 650 blir det kanske inte så bekvämt men det är det ju inte utan barn heller i små båtar.

Johannes
 
Basläger

Har paddlat en del med mina barn i en VKV Yoo-A-Kim. De är nu 7, 9 och 11 år. Med kortare paddlingar typ 1-1,5 timmar till en baslägerplats där vi stannat ett par nätter har det fungerat utmärkt från några månaders ålder. Det är mer tältlivet (Moskoselskåta) än paddlingen som varit behållningen.

Jag har inte haft segelbåt på några år och bara dagseglat med några av mina barn men min uppfattning är att man utmärkt kan segla med små barn bara man minimerar tiden under segel. Tiden i hamn eller naturhamn när man lever tätt ihop är väldigt mycket på barnens villkor.

Thure
 
HAr ingen egen erfarenhet, men känner gott om folk som seglat med små barn.
Senast en kompis som var ute tre veckor i somras med 2 månader gamla sonen i A22.

Och när jag seglade M22a var det ett par som seglade med 2 ungar, både semester och kappsegling, men de är hårda som få!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
saltkrakan Atlanten segling våren -16 Segelsporter 0
yesset Gast finns, segling i juni? Segelsporter 1
Alexandra22 Segling Medelhavet Segelsporter 5
EilivEmilie Besättning sökes för segling Panama - Franska Polynesien med start mars 2012 Segelsporter 0
fredrik1 söker besättning för segling Västindien - Sverige Segelsporter 0
Free_ Segling i medelhavet Segelsporter 2
linda_wang Segling med start i augusti Segelsporter 1
Emliie Projektarbete segling Segelsporter 11
ultramarin Tips för segling i Stochkolms skärgård Segelsporter 1
Avslutat_medlemskap_220207 jordenrunt segling Segelsporter 26
Harald1981 Gratis segling i Kroatien Segelsporter 0
dmitrij Segling I Lofoten? Segelsporter 1
susanne111 Segling i kroatien Segelsporter 0
Kan man segla jorden runt utan större erfarenhet av segling Segelsporter 1
Jesskullan Segling Benodét v.29 Segelsporter 1
David2 Segling i Stockholm skärgård Segelsporter 0
sommer07 Segling med skappare på 47 fotare til sommaren Segelsporter 0
skogsdaniel Vill du hanga med pa runtjorden-gangets segling?? Segelsporter 0
Karin81 Segling i närheten av Skåne? Segelsporter 2
gregerjohansson Jordenrunt-segling Segelsporter 7
lod Segling Söderköing - Birka med vikingaskepp Segelsporter 1
Stranne Segling i västindien Segelsporter 0
andersmossing Segling i Hudik Segelsporter 1
Ike Segling i Östersund? Segelsporter 1
utsidanjok Hobie Cat segling Segelsporter 2
havsskatt Segling på Östkusten Segelsporter 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.