jordenrunt segling

Läst en del gamla trådar om folk som funderat på att segla jorden runt.

Är själv riktigt sugen och tänkte kika lite om det är fler än jag?

Helst skulle jag vilja köpa in en lite äldre båt och plocka upp och renovera å sen segla den runt klotet och beta av alla möjliga resmål på vägen.
Men börjar med att kika om någon är intresserad innan jag sätter några gränser på när å vart och allt där i mellan...

Filip
 
Detta är ett stort projekt som varit min dröm sedan många år tillbaka. Det är bara en tidsfråga innan jag kommer göra samma sak.
Ungefär när tänker du genomföra detta?
 
Det beror lite på de personer som vill med, hur det blir med en eventuell reparation av en båt och en del annat. Min tanke var från början att dra ihop två tre personer utöver mig själv, göra lite planer, köpa en båt, renovera den och åka dit vi kände för men upptäckte rätt snabbt att det inte var så lätt att få med sig någon av mina vänner på ett sånt här projekt då det omfattar rätt mycket tid och även pengar. därför kollar jag nu först intresset innan jag bokar något. Men för att försöka svara på din fråga så kan jag ju säga att jag skulle föredra att avsegla inom 1-3 år...
 
Jag tror att intresse finns, men det är nog inte det lättaste att hitta folk som har det och är redo för ett sådan här projekt. Krävs nog lite letande, eftersom det är som du säger ett projekt som omfattar mycket tid och mycket pengar.
Rent generellt så kan jag i alla fall säga att du hittat 1 intresserad person hittills. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en långsegling om 1,5 - 2,5 år. Svårt att säga mer. Men jag är definitivt intresserad av ett sådant här projekt.
 
Jag har en idé!

Jag vet inte hur långt ni har kommit i era karriärer eller studier men jag har nu 180 dagar kvar till studenten o sen ett år i lumpen. Efter det är jag fri, men en akademisk utbildning är nog bra att ha. För att kombinera detta med långsegling tänkte jag ta med några, ca 7-9 st, ta en stor båt där alla får plats och sticka ut i världen. Under resans gång pluggar vi, klarar av de flesta kurser ombord på båten. "Råkar" vi hamna där det går att åka skidor gör vi det, Antarktis exempelvis. Vi kan lätt ha utbyte med andra universitet jorden över, vi pluggar alltså på distans och upptäcker världen samtidigt.

Enda nackdelen jag har kommit på hittills är den enorma butget som behövs.

vad tror ni?

/Rasmus
 
Intressanta tankar Rasmus. Under en sådan här långsegling kommer man ha MYCKET dötid. Att lägga denna tid på studier och studera på distans var en bra idé. Fungerar dock inte för alla, speciellt inte för mig, som ska läsa till pilot på TFHS. Såvida vi inte sticker ut med ett hangarfartyg och har massa flyglärare med oss, haha :)

Hur som helst. Intresse finns för ett sådant här projekt. Det är kul. Men det är stort... stooooort. Men att börja planera ihop något redan nu kanske är bra. Jag tror att vi kan samla ihop en grupp här på utsidan som är intresserade av ett sådant här projekt. verkar ju finnas en del seriösa som verkligen brinner för det här i alla fall. och då är det viktigt att det blir av!!

mina planer ser ut som så att jag rycker in i lumpen 27:e april som afm plutonbefäl. Är där 327 dagar. Muckar under våren 2010, ska sedan till Kanada på klättersemester i några månader. Därefter, dvs. innan mina studier, vill jag ut på nge stort. största drömmen är en långsegling.
(Kanske blir utlandsstjänst, beror på. och isf förstör ju alla mina planer. men det lutar nog inte mot det iaf.)
Som jag tidigare skrev i denna tråd är jag mycket intresserad av att joina en grupp och verkligen dra igång ett sådant här projekt. för mig passar det 2010 och framåt.

/best regards
 
en fördel med i min plan är att om någon i besättningen behöver göra någon kurs på en riktig högskola, kan vi ligga still ett par månader, vi behöver inte ha bråttom. Det behövs säkert jobbas under tiden för att hålla projektet flytande.
 
Usa

Ett tips är att köpa båten i USA.

Min bror gjorde det nu i sommar och priserna på en europeisk båt där är ca 1/2- 1/3 och annan utrustning till båten är mycket billigare oxå!

Flyga dit och utrusta båten på plats där för att segla från USA och vidare ut i världen kan nog vara en bra ide.

/Krister
 
Ett tips är att köpa båten i USA.

Min bror gjorde det nu i sommar och priserna på en europeisk båt där är ca 1/2- 1/3 och annan utrustning till båten är mycket billigare oxå!

Flyga dit och utrusta båten på plats där för att segla från USA och vidare ut i världen kan nog vara en bra ide.

/Krister

Hade tänkt mig ngt i denna stil när jag ska ut. Är absolut smidigast att köpa båten på bästa och billigaste möjliga ställe. Har själv en del erfarenheter vad gäller just båtar från USA. Priserna är som du säger halverade, och om inte mer, jämfört med här i Sverige. Vet dock ingenting om utrustning, men det lär väl vara som du säger. Det mesta är billigare utanför EU (och framförallt Sverige) :)

/tim
 
Låter lite som om ni tror att det bara är att hoppa i båten å köra efter man gjort klart lumpen eller vad det nu är man har för sig innan. Är ju trots allt lite mer än så. dels så är det en hel det planering bakom hur man ska resa och när man ska resa och så vidare. Till exempel när på året man bör korsa atlanten och likande. Sen är det ju en del planering hur man ska resa, vilken väg och annat sådant. Vart man sak stanna till å vilka regler som gäller i alla länder, finns en del nämligen... visum till exempel.
Sen har vi själva båten som inte bara är att hämta ut på närmsta ica-butik direkt. Först ska man hitta en som både passar antalet, budgeten och själva resan. Sen ska den rustas för att klara resan med allt som det innebär och dessutom kanske renoveras. Sedan kanske inte alla kan segla eller har kunskap och liknande och vill utbilda sig inom det först.

Så skulle uppskatta att bara planering och upprustning och eventuell renovering kan ta allt mellan ett par månader till, tja... ett år??
Sen tar själva resan sin lilla stund med. Visst ska man stanna och njuta av platser på vägen men ska du stanna och jobba och studera och annat ja då får du nog räkna med att vara borta rätt många år. Ett tips är att gå in på runtjorden.com och kolla in deras resa. en bra inspirationskälla. Dom hade en sådan här tråd på utsidan.se med faktiskt.

Jag själv har i nuläget långt ifrån all kunskap och erfarenhet som krävs för ett sådant här projekt så detta är bara min uppskattning av tid och så men tyckte det kunde vara värt att veta.
Och då har jag ändå hoppat den ekonomiska biten.

Men fortsätt gärna göra inlägg i tråden och diskutera, är bara bra att höra hur alla tänker och kanske kommer på något man helt har missat. Men ta er gärna en rejäl tankestund på omfattningen av ett sånt här projekt.

/Filip
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gregerjohansson Jordenrunt-segling Segelsporter 7
Erixon_Formula18 Jordenrunt 2011; Besättning eller båt sökes Segelsporter 0
saltkrakan Atlanten segling våren -16 Segelsporter 0
yesset Gast finns, segling i juni? Segelsporter 1
Alexandra22 Segling Medelhavet Segelsporter 5
EilivEmilie Besättning sökes för segling Panama - Franska Polynesien med start mars 2012 Segelsporter 0
fredrik1 söker besättning för segling Västindien - Sverige Segelsporter 0
Free_ Segling i medelhavet Segelsporter 2
linda_wang Segling med start i augusti Segelsporter 1
Emliie Projektarbete segling Segelsporter 11
ultramarin Tips för segling i Stochkolms skärgård Segelsporter 1
Harald1981 Gratis segling i Kroatien Segelsporter 0
dmitrij Segling I Lofoten? Segelsporter 1
susanne111 Segling i kroatien Segelsporter 0
Kan man segla jorden runt utan större erfarenhet av segling Segelsporter 1
Jesskullan Segling Benodét v.29 Segelsporter 1
David2 Segling i Stockholm skärgård Segelsporter 0
sommer07 Segling med skappare på 47 fotare til sommaren Segelsporter 0
skogsdaniel Vill du hanga med pa runtjorden-gangets segling?? Segelsporter 0
Karin81 Segling i närheten av Skåne? Segelsporter 2
Utvandraren Segling och småbarn Segelsporter 3
lod Segling Söderköing - Birka med vikingaskepp Segelsporter 1
Stranne Segling i västindien Segelsporter 0
andersmossing Segling i Hudik Segelsporter 1
Ike Segling i Östersund? Segelsporter 1
utsidanjok Hobie Cat segling Segelsporter 2
havsskatt Segling på Östkusten Segelsporter 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.