Jordenrunt-segling

30%

Taxerar jag chansen att de genomför jordenruntsegligen till men de kommer säkert att få massor av nyttiga erfarenheter hur det än går.

Man skulle kunna anta att de så småningom införskaffar autopilot eller vindroder.

Dubbelt förstag är nog ingen dum idé men ett extra fall kan i värsta fall fungera i en nödsituation.

Någon form av rigghaveri kommer det nog att bli förr eller senare.

Varmt lycka till!

Thure
 
Av hemsidan att döma gissar jag att de nu har vindroder! ;-)
Men tre pers. i en Vega, utan toa(!), på långsegling?
Känner de inte varandra väl, så gör de det nog snart...
 
Sånt här är bara en fråga om psyke. Ska man se på hur liknande projekt brukar lyckas så är sannolikheten att det blir en jordenruntsegling liten, men mycket galnare projekt har gjorts. Min gissning är att om båten kommer runt jorden så är det med 99% säkerhet inte med hela/samma besättning som startade. Det brukar vara någon som är drivande och resten som mer eller mindre helhjärtat hänger på.

Lycka till!

Johannes
 
Med tanke på att en "medlem" redan hoppat av är "99%" en hög siffra för att samma besättning skall komma hela vägen runt. Dock tycker jag att bara ATT starta sig iväg, på det har man kommit den längsta sträckan... Jobba på så skall det nog lyckas!
 
Jorden runt??????

Äventyrligt projekt, Men naturligtvis spännande.
Tjejen som hoppade av löser ju delvis 2 av det i mitt tycke största problemet med resan. Även om jag tycker synd om henne som missar äventyret. Men hon mår nog bättre av att hälsa på i något exotiskt land.
4 pers är ju minst en för mycket i en så liten båt. Att få plats med den stora mängd förnödenheter som går åt för långa överseglingar med så stor besättning är väl närmast omöjligt. Bara vatten och bränsle för uppemot 30 dagar tar ju betydande plats.
Och bidrar hon med ett fungerande vindroder elemineras ju det som annars med största sannolikhet skulle äventyra resan.
Kvar står problemet med den sena starten. Överfarten över atlanten startas ju från Kanarieöarna i mitten av November, dit är det en avsevärd distans för en ovan besättning med liten erfarenhet av stora havsseglingar i en relativtliten o långsam båt Med start i september är det väl sent.
Men jag önskar er all lycka och hoppas att det blir ert stora äventyr med inte alltför stora problem under resans gång. Jag kommer med intresse följa era äventyr.
Hälsningar Gunnar
rutinerad seglare
 
För ganska precis 10 år sedan seglade jag med ett par till england. De fortsatte sedan vidare och Oliver kom hem först efter 8 år! Ni kan läsa mer här http://hem.passagen.se/beg_stockholm/

En viss överdrift då det gäller starten tycker jag då jag benäms som en person som seglat med farfar någon gång. Min far har haft en mindre segelbåt i rätt många år men jag har bara seglat i S-holms skärgård.

Det som utmärker Oliver är hans inställning till att saker kan göras. Det finns antagligen många som har betydligt finare och bättre båtar, säker mer seglings kunskap också, men man utvecklas knappast genom att segla samma vatten varje sommar semester.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Avslutat_medlemskap_220207 jordenrunt segling Segelsporter 26
Erixon_Formula18 Jordenrunt 2011; Besättning eller båt sökes Segelsporter 0
saltkrakan Atlanten segling våren -16 Segelsporter 0
yesset Gast finns, segling i juni? Segelsporter 1
Alexandra22 Segling Medelhavet Segelsporter 5
EilivEmilie Besättning sökes för segling Panama - Franska Polynesien med start mars 2012 Segelsporter 0
fredrik1 söker besättning för segling Västindien - Sverige Segelsporter 0
Free_ Segling i medelhavet Segelsporter 2
linda_wang Segling med start i augusti Segelsporter 1
Emliie Projektarbete segling Segelsporter 11
ultramarin Tips för segling i Stochkolms skärgård Segelsporter 1
Harald1981 Gratis segling i Kroatien Segelsporter 0
dmitrij Segling I Lofoten? Segelsporter 1
susanne111 Segling i kroatien Segelsporter 0
Kan man segla jorden runt utan större erfarenhet av segling Segelsporter 1
Jesskullan Segling Benodét v.29 Segelsporter 1
David2 Segling i Stockholm skärgård Segelsporter 0
sommer07 Segling med skappare på 47 fotare til sommaren Segelsporter 0
skogsdaniel Vill du hanga med pa runtjorden-gangets segling?? Segelsporter 0
Karin81 Segling i närheten av Skåne? Segelsporter 2
Utvandraren Segling och småbarn Segelsporter 3
lod Segling Söderköing - Birka med vikingaskepp Segelsporter 1
Stranne Segling i västindien Segelsporter 0
andersmossing Segling i Hudik Segelsporter 1
Ike Segling i Östersund? Segelsporter 1
utsidanjok Hobie Cat segling Segelsporter 2
havsskatt Segling på Östkusten Segelsporter 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.