Projektarbete segling

Hej, jag är en elev på samhällsvetenskapliga programmet och hade tänkt mig ett projektarbete inom segling eftersom mitt favorit intresse är just segling. Dock har jag svårt att komma på någon riktig inriktning, har ni några förslag?

Jag har tidigare haft idéer om att segla någonstans i sommar eller utomlands i höst/vinter, men insett att det kan blir svårt att genomföra ensam. Därför funderade jag på att göra något skriftligt, men det vore roligast att göra något praktiskt..

Jag är också seglingssledare i Kristinehamn och Karlskoga, om ni kan komma på några idéer inom det.

Tacksam för alla idéer.
 
Din fråga

tycker jag innehåller hela svaret. Titta på seglingen som ett ungdomsprojekt, du är ju redan ledare.
Sen tittar man två gånger ser man oftast mera..... Du får vad du vill om seglingen, du behöver inte göra ngt nytt men du måste se på det du gör med nya ögon.
Lycka till!
 
Något som en förälder kanske kan vara orolig över när han/hon sätter sin barn seglarskola är ju om det är farligt att segla. Varför inte undersöka om det skett olyckor på din klubb där du är med? Hur ofta och med vilka skador som följd. Undersökningen kan du t ex 3,göra med hjälp av intervjuer med andra ledare.

Gissar jag rätt finns inte många olyckor att redovisa, men det är ju ett bra resultat som kan lugna föräldrar framöver.

mvh

Anders
 
Attitydförändringar

är alltid intressanta i samband med utbildningssituationer. Är övertygad om att du och andra ledare kan komma på flera bra till era diciplar, före och efter.
Risker, dvs ickeriskerna är ett annat bra konkret förslag.
Att segling är nödvändigt det vet vi redan.....
Lycka till!
 
Ett par

frågeställningar är vad som lockar med segling för dem kappseglar resp semesterseglar. En annan vad som gör att vissa slutar med segling. Kanske kan du hitta respektive katergori via medlemmsförteckningar nu respektive tidigare.

Thure
 
Jag vet inte hur stort arbetet ska vara, men idén med olycksstatistik går ju att utvidga utanför klubben för att få mer data.

En intressant frågeställning kan vara att titta på vilka olycksorsaker som är de vanligaste, samt vilka skador de orsakar och jämföra det med vad seglare TROR är den största risken.

Statistik om olyckor borde gå att få tag på från olika håll, Svenska Sjöräddningssällskapet exempelvis.

Sen får man komplettera med intervjuer el. enkäter bland seglare.
 
Långsegling

Eller genomför en långsegling! Jag ska segla en båt från Belgien till Sverige elternativt Medelhavet i juni-juli. och till det behöver jag gastar. Kanske ett sjysst upplägg?

/k
 
Jag tycker du ska skriva om modern segling dvs att det inte fordras en massa kroppskrafter samt om de ny tekniska grejer som t.ex AIS storcirkelnavigering hur man utrustar en båt ur säkerhetssynpunkt med epirber osv.Du kan göra ett studiebesök ombord på OlydiaII som är en HR 46 utrustad med en massa sådant här
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
saltkrakan Atlanten segling våren -16 Segelsporter 0
yesset Gast finns, segling i juni? Segelsporter 1
Alexandra22 Segling Medelhavet Segelsporter 5
EilivEmilie Besättning sökes för segling Panama - Franska Polynesien med start mars 2012 Segelsporter 0
fredrik1 söker besättning för segling Västindien - Sverige Segelsporter 0
Free_ Segling i medelhavet Segelsporter 2
linda_wang Segling med start i augusti Segelsporter 1
ultramarin Tips för segling i Stochkolms skärgård Segelsporter 1
Avslutat_medlemskap_220207 jordenrunt segling Segelsporter 26
Harald1981 Gratis segling i Kroatien Segelsporter 0
dmitrij Segling I Lofoten? Segelsporter 1
susanne111 Segling i kroatien Segelsporter 0
Kan man segla jorden runt utan större erfarenhet av segling Segelsporter 1
Jesskullan Segling Benodét v.29 Segelsporter 1
David2 Segling i Stockholm skärgård Segelsporter 0
sommer07 Segling med skappare på 47 fotare til sommaren Segelsporter 0
skogsdaniel Vill du hanga med pa runtjorden-gangets segling?? Segelsporter 0
Karin81 Segling i närheten av Skåne? Segelsporter 2
Utvandraren Segling och småbarn Segelsporter 3
gregerjohansson Jordenrunt-segling Segelsporter 7
lod Segling Söderköing - Birka med vikingaskepp Segelsporter 1
Stranne Segling i västindien Segelsporter 0
andersmossing Segling i Hudik Segelsporter 1
Ike Segling i Östersund? Segelsporter 1
utsidanjok Hobie Cat segling Segelsporter 2
havsskatt Segling på Östkusten Segelsporter 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.