Scout kikarsikte (långt ögonavstånd)

Jag skall montera kikarsikte på min mauser m/96 som har fäste på framstocken. Alltså långt ögonavstånd.

Vet någon om ett bra sikte av denna typ??
Var kan jag få tag på sådana sikten? Någon vapenhandlare som har sådana inne så man slipper beställa?

oscar
0707-403873
oscar@wahlund.org
 
Hej

Ta en titt på Aimpoint alt. OXO (billigare men med bra kvalitet) Men kan ej garantera succé. Finns det inga möjligheter att bygga om slutstyckets vinkel istället??
 
vet att jag läste någon artickel om mannlicher scout för ett tag sen, då hade de ett sånt sikte, men jag minns inte helt vad det var.
men sök på mannlicher scout så kan du nog hitta nåt..
 
Jag har en del erfarenhet av Scoutgevär. Tekniken att skjuta med båda ögonen öppna trots kikarsikte upplevs av många som ett för svårt steg.
Tricken för att det skall gå är förutom mycken träning, låg förstoringsgrad samt att kikarsiktet sätter aperturen där du har oändligtseende eller nästan med skjutögat. Många kikarsikten gör inte detta. Jag har ett lågförstorande Burris som gör detta och ett annan Leupold som också ligger nära perfekt.
Flera jag känner har bytt bort sin Scoutkikarsikten till 3-4x normala. Vi som gillar dem har noterat att de börjat med att sluta ickeskjutögat mer. Dvs traditionellt kikarsiktesskytte.
Från träning av prickskyttar vet vi att hjärnan kan tränas till att acceptera mycket olika ögonbilder. Prickskyttar skall skjuta med bägge ögonen öppna.
Om Scoutsikt är något för dig kan bara du avgöra, jag tycker att du skall pröva, se bara till att vapnet du prövar med har rätt kolvlängd för dig. Själv är jag mycket nöjd med Scoutsikte men tror inte att det passar alla. Jo jag tror jag tillbringar mer än en timme om året på övningsbanan, något mer...

Go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Burnis Kikarsikte Jakt 4
motchon Kikarsikte? Jakt 2
Hella91 Ställa in kikarsikte? Jakt 7
DennisH reservdel till kikarsikte Jakt 0
Valgrinden Kikarsikte Jakt 2
camsti Simmons kikarsikte Jakt 11
niklaz Kikarsikte till .22WM (ripjakt) Jakt 7
Hilber Kikarsikte, en dyr historia Jakt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.