Kikarsikte

Ska köpa en bössa (300 WM) + sikte för jakt på framför allt älg. Jaktmarken består av stora öppna ytor.

På min 22-250 sitter ett Zeiss Diavari 3-12x56T som jag är nöjd med, men vill höra era erfarenheter. Nån som har koll på Leopold?
[Ändrat av Rorsman1 2006-02-03 kl 02:20]
 
Jag har använt en aimpoint på min älgbössa 9,3x62 i många år och är mycket nöjd med den. Jag hade en kikare med 4x tidigare. Rödpunkten gör att det går fort att komma till skott och den fungerar både på långa och korta avstånd. Min ända oro har varit att stå där en dag utan batterier i skogen så jag köpte en extra uppsättning. Nu har jag använt samma batterier i 10 år så även den oron kom på skam.

En kikare har ju vissa fördelar så det beror kanske lite på hur du vill använda bössan. Till älg brukar man rekomendera en kikare med låg förstoring typ 2x vilket är en kompromiss för att ge snabbare anläggningar. Alla kikare av kvallitets märken är prisvärda.
 
Rekyl och kikarsikten

Om du vill ha rödpunkt eller kikarsikte verkar inte vara avklarat ännu, eller?
Fasta sikten brukar generellt klara fler skott och mer hantering innan innanmätet lossnar, vilket det alltid gör för eller senare, och oftast vid fel tilfälle.
När FMV prövade kikarsikten för PSG90 visade det sig att det som höll längst och hade bäst ljusgenomsläpp var Tasco. Senast jag kollade gick det 12 Tasco på ett Smith&Bendler, Zeiss militära märke. Själv har jag gamla lågförstorande sikten, men av de jag reser med har jag dubletter, bara inskjutna i fästen men sen undanlagda. Tillsammans med utdragare, slagstift och fjäder samt pinnar och dornar och en extra patronask hoppas jag att det som planerats kan genomföras. Hitintills har det gått någorlunda.
Undrar om Älgen märker någon skillnad på 300 WM, 30-06 eller 308W, jag vet att med rätt placering så faller han. Sen är ju köttförstöring ett minus....
Rekyl brukar ju begränsa övningskyttet, desvärre...
Och slutligen om du inte träffar ett vykort, varje gång, har du inte krypit tillräckligt nära!

Go tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2006-02-03 kl 13:48]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Burnis Kikarsikte Jakt 4
motchon Kikarsikte? Jakt 2
Hella91 Ställa in kikarsikte? Jakt 7
DennisH reservdel till kikarsikte Jakt 0
owahlund Scout kikarsikte (långt ögonavstånd) Jakt 3
camsti Simmons kikarsikte Jakt 11
niklaz Kikarsikte till .22WM (ripjakt) Jakt 7
Hilber Kikarsikte, en dyr historia Jakt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.