Kikarsikte, en dyr historia

Köpte nyligen mina två första kikarsikten, den ena var en riktig budget-kikare från Ryssland, jag köpte väl den mest på skoj för att få med mig en souvernir. Men det andra siktet var från Leupold och följdaktligen ganska dyrt. Min fundering är nu:
-Hur mycket bättre blir siktena för att man lägger ner stora pengar på dem?

Jag vet ju att tex Zeiss har ett väldigt bra rykte men de är ju också riktigt dyra. Hur mycket betalar man för märket...
 
kikarsikten hållbarhet/kostnad

När fösvaret testade kikarsikten inför Psg90 så monterades kikarsiktena på en ksp58 och det sköts i syfte att få erfarenheter för den tekniska skottfasta hållbarheten...såsmåningom går alla sikten sönder pga utmattning i matrialet eller tillverkningsmetoden.... frågan är när? Det visade sig att reparerbara kikarsikten inte alls höll längst....medan hopklistrade billiga sikten hade en vida längre teknisk livslängd. Att sen Zeiss fick kontraktet med sin S&B militära sikten kan ju bero på att de garanterade reservdelar i 30-år.
Min erfarenhet med Redfield, Leupold, Kahles och S&B kikarsikten är att de håller mycket länge, förutsatt att fästena sitter fast...men att de går sönder när de inte får göra det, vid inskjutningen på jaktplatsen långt hemifrån!
Så det gäller att ha en reserv med sig om man åker långt och dyrt!
 
Frågan är också om hur mycket kan och vill du lita på ditt sikte. Jag har erfahrenhet om lågprismärkena Fontaine och Bushnel och kvalitetsmärkena Meopta och Svarowski. Vist finns det skillnad i optikens kvalitet, men de bästa lågprismodeller av t ex Shirstone och Tasco kommer dock mycket närä till kvalitetsmärkena när de gäller bara optikens kvalitet. Den största skilnaden är nog justeringens precision och oföränderlighet. I kvalitetsmärkena bevaras justeringen trots skakning och stötar som en jaktvapen alltid får. Lågpriskikare måste du alltid kolla och kanske justera innan jakt. Kvalitetsmärkena klarar också sk. kvadratstest (20 hak up, 20 till höger, 20 ner och 20 vänster, träffpunkten borde vara den samma när i början) galant medan lågprismärkena inte. Optikens kvalitet har större betydelse i sportskytte och vid mycket dålig belysning. I vanliga fall räcker lågprismärkenas optik ganska bra.
 
Fästen

Kikarfästet, är också en viktig del av siktet. Billiga kikarsikten håller inte sina inskjutna inställningar. En del fabrikat är rent bedrövliga, rena skrotet. Själv har jag hållt mig i mellanprissegmentet, typ Leupold, Bushnell etc, inga problem, fina träffbilder.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Burnis Kikarsikte Jakt 4
motchon Kikarsikte? Jakt 2
Hella91 Ställa in kikarsikte? Jakt 7
DennisH reservdel till kikarsikte Jakt 0
owahlund Scout kikarsikte (långt ögonavstånd) Jakt 3
Valgrinden Kikarsikte Jakt 2
camsti Simmons kikarsikte Jakt 11
niklaz Kikarsikte till .22WM (ripjakt) Jakt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.