Kikarsikte till .22WM (ripjakt)

Hej

Nån som kan tipsa om vad jag ska köpa för sikte till min Anschutz 1516 kaliber 22WM. Jag jagar sällan pga att jag flyttat långt söderut men ska förhoppningsvis upp till Östersund i vinter och jaga ripa. Idéer om förstoring och märken mottages tacksamt. Gärna inte över 4000:-. Kollade lite på budgetsikten för några år sedan och då fick jag tips om Redfield - nåt att hänga i julgranen (eller helst att fästa på bössan)?

Sköt några ripor med hagel för en månad sen då vi gick i fjällen med hund. Extremt rolig jakt - rekommenderas!

/Niklas
 
Jag har en likadan bössa sedan drygt 10 år tillbaka och på den har jag ett tämligen billigt Tascosikte (kostade då drygt 1000:- har jag för mej). Det har fungerat alldeles utmärkt och jag ångrar mej inte. Till andra vapen har jag bl.a. använt Leupoldsikten som ju är någon/några klasser bättre. Att det är en skillnad märks när man jämför dem ute i skogen, framförallt när det börjar skymma. Jag tror inte det är någon större skillnad mellan Tasco och Redfield, båda har väl dessutom kommit med dyrare (och sannolikt också bättre) sikten på senare år. När det gäller förstoringen så har jag 2-7x40 vilket jag tycker är OK. Nu är väl 3-9x mer vanligt och fungerar ju lika bra.
[Ändrat av Landberg 2001-11-03 kl 16:03]
 
Variabelt?

Niklaz,
Jag har tidigare provat ett antal billiga sikten med variabel förstoring.
Det som utmärker dessa, är att de inte håller inskjutet fokus, vid andra förstoringar än det du sköt in bössan på.
Rekommenderar att du köper ett sikte med fast förstoring, om du ska snika.
Annars tycker jag mycket om Leupolds variabla sikten, som jag tycker du skall ta en titt på.
Tänk på att kvaliten på kikarfästet är också mycket viktigt.
Mvh/Björn
 
Kikarsikte för 22+

Jag har många kikarsikten dyra och mindre dyra
på en 22 mag är en leupold 4-12 AO mycket bra.

Men Shirstone 4-12 AO billig och funkar mycket bra
om man skruvar 20 knäpp höger,20 ner, 20 vänster
och sedan 20 upp skuter mad en fin fyrkant.

AO ar bra om man kommer nära en flock.
Ripjakt med en 22:a är nog en av dom roligaste jakterna
på småvilt.

Lycka till
 
Nu drygt sex år senare ska jag ta tag i det här igen. Helt galet vad tiden går. Några idéer på vad som gäller nu för en rimlig peng = dvs runt 2000 spänn?
 
Mitt tips i den prisklassen är en Leupold VXII från NY då jag vet att du har den möjligheten, man får dem till mycket bra priser, till exempel denna från B&H.

Exemplet ovan är på en modell (rimfire) med möjlighet att justera paralaxen ända ner till 10 meter vilket kan vara bra om du skjuter mycket på korta håll, flesta vanliga kikarsikten har parallaxen ställd på 100meter och det är enbart när du börjar avvika ordentligt från det avståndet som man kan börja få problem. Känner du att du sällan kommer skjuta under 50 meter så är det dock en onödig feature.

Håller även med tidigare talare att om du är ute efter så bra "precision" som möjligt så välj ett sikte med fast förstoring, variabla sikten i den här prisklassen är inte alltid stabila.

Om du köper variabelt se åtminstone till att du skjuter med det på bana på olika förstoringar innan du ger dig ut och jagar så du får en känsla för hur det slår.

Ett annat alternativ är begagnade europeiska kvalitetsikten, ett gammalt zeiss, swarowski, helia eller liknande kan man ibland hitta för riktigt bra priser. Även om du hittar ett sådant som är 30 år gammalt så är/var det riktigt bra grejer om man jämför med nytt i denna prisklass.

Jag har skjutit en hel del .22WM med ett 8x56 Helia, alldeles lagom förstoring för ändamålet tycker jag, men ingen idé att gå på större objektivdiametrar än 40mm så länge du inte planerar använda det till vakjakt.

Kolla också in Robsoft för en hel del snack om kikarsikten och liknande, de har även en köp och sälj marknad.

/Urban
 
Det blev en Leupold VX-1 3-9x40 på Widforss i Stockholm. Ca 4300 för optik, fästen, montering, inksjutning och flip-up linsskydd. Surt att man får siktet för $220 i New York och här 3145 kr men jag hann inte fixa hem via nån kollega. Tydligen är det bättre bevänt med garanti när det är svenskköpt.

4-12x40 kostade ca 500 till och då jag var lite över gränsen så snålade jag lite med förstoringen. Det ska nog räcka bra det där!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DennisH reservdel till kikarsikte Jakt 0
Burnis Kikarsikte Jakt 4
motchon Kikarsikte? Jakt 2
Hella91 Ställa in kikarsikte? Jakt 7
owahlund Scout kikarsikte (långt ögonavstånd) Jakt 3
Valgrinden Kikarsikte Jakt 2
camsti Simmons kikarsikte Jakt 11
Hilber Kikarsikte, en dyr historia Jakt 3
sven1019 Hjälp med val av precisions .223 till träning och målskytt Jakt 4
storfamiljen Vapen till Svalbard? Jakt 10
backpacker74 Bygga om amerikansk garmin dc 20 till svensk? Jakt 0
rogge88 Fungerar en gammal bok till jägarskolan? Jakt 5
aktiv-jägare Tillbaka till 1700-talet Jakt 12
SLUGGA Nej till vargjakt 2011! Jakt 578
n_zackrisson Fråga till jägare Jakt 63
Urwaldjaeger Jaktmarker sökes till toppfågeljakten 10/11 Jakt 0
aktiv-jägare Frågor till politiker Jakt 64
jarmland Långbåge till Bra pris. Jakt 6
KLAGER Jägarbevis till salu Jakt 12
honkydory "Skadskjuten björn till angrepp!" Jakt 72
EBK Stål- el alternativhagel till kal 20? Jakt 1
Johan es Hylsfångare till hagelautomat Jakt 2
JohanT Önskar tips till älgbanan Jakt 6
19771214 en fråga till vegetarian Jakt 105
valsviken Vildsvinsammunition till 6,5x55? Jakt 3
fjiodor hagel/hagel till valmet 412 s Jakt 7
mattio Pipa till Sauer200/CG4000 ??? Jakt 0
pesj Till Andreas Johansson(alla jägare...) Jakt 0
dirty harry Utbyteskolvar i plast till studsare Jakt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.