sadeln rör sig bakåt....

Bytte sadel för ett tag sedan. (Så det är inte origonalkombinationen och därmed möjligen inte hundra rätt mot infästningen i sadelstolpen, öven om jag egentligen inte kan se eller tänka mig något fel). Och trots att jag drar åt som f-n så rör den sig bakåt igen efter ett par tre rundor.

Har ni tips på någon go gegga, eller annat trixigt fix?

Kan också tillägga faktan att sadelns "rails" (?) är målade (i original) och frågan om jag månne ska gno av färgen...
 
Är det ingen annan skillnad mot orginalsadeln, än att de är lackerade på den nya?

Inte som jag kan se. (Med tillägget att det faktiskt var rätt länge sedan jag bytte, så jag minns inte, det är väl mer så att det just är på senare tid jag verkligen har använt cykeln.)
 
Byt sadelstolpen

Jag tycker att det märks stor skillnad på sadelns "fastsittande förmåga" beroende om sadellåsningen sker med en eller två insexbultar. Enkla sadelstolpar (typ Kalloy Uno) har bara en insexbult för sadellåsningen och sadeln brukar ibland kunna både åka bakåt och luta uppåt med nosen efter ett tag, inte minst vid terrängcykling. Mer påkostade sadelstolpar brukar ha två insexbultar i sadelinfästningen (en i fram och en i bak), vilket håller sadeln mycket bättre på plats över stock och sten.

Roox dyra stolpar har kanske den bästa sadelinfästningen, även om den är knölig att ställa in. När väl inställningen är gjord, sitter dock sadeln som berget.

När det gäller enbultade sadelstolpar typ Kalloy Uno, så glöm inte att det finns insexs-nycklar med förlängd hävarm. Det gör att du kan dra åt insexbulten några hack extra, varpå sadeln sitter mycket bättre fast i sadelstolpen.
/Niklas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.