Reservatsbestämmelser Tunaberg

Här kommer en ny tråd eftersom det var så mycket babbel (ursäkta uttrycket) på det befintliga.

Naturreservatet är till stor del gjort för oss klättarares skull, vi får som tidigare klättra på Simonsberget, men inte på Kummelberget.

Vi skall parkera på den iordningställda parkeringen som finns på den åker där vi kunnat parkera de senaste åren. Det finns tydliga skyltar.

På den åkern där vi tidigare parkerade får vi INTE tälta, detta eftersom de som passat på att tälta där levt om för mycket.

Ängen som finns borta vid eldstaden är nu återställd till just en äng och det rymms fler tält än de gjort de senaste åren.

Leder som är mossiga får borstas även med stålborste så ta med en egen borste och rafsa av lite.

Tältning är tillåten från eldstaden till dasset

Eldning är endast tillåten vid eldstaden

Getingarna som finns vid tallen ovanför HUGO samt ovanför Diretissiman får bekämpas med godkönda preparat. Jag har gjort ett försök med pulver myrr och hoppas på att det fungerat, men jag lämnar inga garantier.

I övrig är detta ett Naturområde under uppgyggnad och ju bättre vi klättrare sköter oss desto större inflytande får vi.

Efter gårdagens officiella invigning av Naturreservatet ligger vi som klättare mycket bra till hos länsstyrelsen så skall det vara det tjänar vi på.

Slyröjning nedanför berget är vårat senaste önskemål och det kommer säkert att gå igenom.

Sol i helgen!
 
mer..

Jag återkommer med mer info om reservatsbestämmelser.

Dessutom såg jag en ny bult på Ett anständigt kliv....

Bergets roligaste led, en led att skratta på.
Inte lika otäck med en bättre bult.....
Den stack ut lite, men hellre en kembult som sticker ut lite än en gammal som sticker in lite.

Flera andra retrobultningar har dykt upp. Bra initiativ, kontakat mig först om du vill byta ut någon bult.

MVH Björn Fiander
 
Tack Björn!

Jag har bara varit vid Tunaberg 2 gånger. Jag gick min grundkurs där en gång i tiden (-97), och jag var på Träffen för 3(?) år sedan. Jag kommer tyvärr att missa den i år igen, har alldeles för mycket att göra hemma. Synd, för det är ett väldigt fint berg som är mycket trevligt att klättra på.

Men, jag vill passa på att tacka dig Björn, för allt det arbete du lägger ner på att vi alla ska kunna klättra på berget! Ditt arbete är väldigt viktigt och jag är glad att det finns såna som du! Tacktack! :) :)
 
Tack!

Tack!
Det finns inga ord som som räcker...
Tack alla inblandade för ert engagemang i arbetet med Tunaberg.

Hoppas att det lyckade arbetet med Tunaberg kan inspirera fler att kämpa för tillgång till bra klätterberg.
 
Sutenören retrobultad

BF; sa:
Flera andra retrobultningar har dykt upp. Bra initiativ, kontakat mig först om du vill byta ut någon bult.

Hej alla glada klättrare!

Jag och Andreas Harne har, med Björns goda minne, bytt bulten på "Sutenören". Numera sitter där en prima limbult.

Jag kan varmt rekommendera denna led som ger klättraren utrymme att briljera med spektakulär väggklättring i första halvan och dansa upp i den efterföljande fina fingersprickan. En grön Alien kan vara bra att ha om man vill säkra omedelbart efter bulten. Annars går det bra att kliva på en bit då klippan är slät och fin inunder. Graden ligger i trakten av 6+/7-.

Leden startar bakom en stor gran och ligger ett snäpp till vänster om "Sörmlandsleden" (brandgul pil). Den behöver en stadig ström av klättrare då den har en tendens att ganska snabbt slamma igen. Välkomna!


/Örjan

PS
Även leden till vänster om "Sutenören", den vackra diedern "Mamman och horan" behöver täta besök för att inte packa igen.
DS
 
Ett anständigt kliv

BF; sa:
Dessutom såg jag en ny bult på Ett anständigt kliv....

Bergets roligaste led, en led att skratta på.
Inte lika otäck med en bättre bult.....
Den stack ut lite, men hellre en kembult som sticker ut lite än en gammal som sticker in lite.

Jag och Andreas Harne hade en limbult över när vi var klara med "Sutenören". Denna satte vi på "Ett anständigt kliv". Tyvärr så misslyckades placeringen något. Klippan var mycket varm då solen låg på. Limmet härdade innan bulten var helt intryckt/invriden. Vi var helt enkelt för långsamma. Limbulten sticker ut cirka 10 mm. Ett rejält fall i bulten skulle kunna böja den med knappast får den att fallera.

Men av bultar skall man kräva att inga tvivel finns då man ofta förlitar sig på endast denna säkring/bult. Därför sattes en modern och rostfri expanderbult bredvid limbulten.

Återstår då frågan om limbulten skall vara kvar eller tas bort. Jag lutar nog åt att ta bort den; att såga av den jämns med berget så gott det går.


/Örjan
 
Riktigt kul att läsa detta:

"Efter gårdagens officiella invigning av Naturreservatet ligger vi som klättare mycket bra till hos länsstyrelsen"

Kul att vi ligger bra till hos nån Länsstyrelse i landet iaf :)

Sen: bra initiativ med utbytning av befintliga dåliga bultar! Hoppas att det är det som det handlar om på ett "Ett anständigt kliv", och inga ytterligare bultar (IMHO). Sen tycker jag också att limbulten bör tas bort, om ni nu har satt en fin expander där. Det känns onödigt fult om det sitter fler bultar än nödvändigt bredvid varandra.

Synd bara att jag missar träffen i helgen, brukar ju vara riktigt sjyst. Måste dit nån helg framöver och göra "Sutenören"!
 
ombultning

Jag och Örjan satte en till bult på slutsvaet på "Ett anständigt kliv". Detta eftersom ett fall i utsteget tidigare kunde ha resulterat i dödsfall eller allvarliga skador. Leden har alltså 2 bultar inalles.

Jag har även bytt de två rostiga borrbultarna på "Borta på vinden" och ersatt dem med fyra rostfria. Kalla mig gärna feg, men denna led var rentav livsfarlig tidigare.

Förstabestigaren Rikard Hedman (som gjorde dessa leder under sin nervstarka period på 1980-talet) har godkänt ombultningen. Han hoppas liksom jag att lederna nu får mer trafik.

Om många som brukar klättra i Tunaberg stör sig på detta är de välkomna att ta bort bultarna, men jag gissar att majoriteten besökare tycker ombultningen är positiv.

För övrigt har Rick McGregor sagt OK till att pitongen på "Yosemitetaket" byts ut mot en rostfri borrbult.

Vad gäller reservatsbestämmelserna är jag övertygad om att länsstyrelsen förutom att skydda miljön också tycker det är av vikt att förhindra allvarliga olyckor.
 
Bra jobbat!!!


"Ett anständigt kliv" är en fröjd att klättra som det är nu! Helt klart en given Tunarbergsklassiker, det var bra med bulten på svaet, det ända som är tråkigt är att den klockrena ledbeskrivningen måste skrivas om, men eftersom jag har en gammalförare kan jag fortfarande njuta av dem.


Som sagt bra jobbat!!


Gustaf
 
Jag antar att ingen tjänar på gnäll över nån extra bult, så jag gör gärna tummen upp för ombultningen. När du säger det så stämmer det bra att man inte vill falla från toppen av "Ett anständigt kliv".

Var går "Borta på vinden", förresten? Är det leden till höger om "Trapp"? I så fall behövde den säkerligen fler bultar.
 
Japp, den ligger några m till höger om Trapp.

På Kummelberget är klättring faktiskt tillåten. Det råder dock tillträdesförbud pga fågelskydd under perioden 1 feb-15 aug. Om klättringen skulle öka i framtiden och utgöra ett hot mot fågellivet så kan länsstyrelsen eventuellt tänka sig att utöka fågelskyddet till hela året.

Jag bifogar nedan hela naturreservatsbeslutet, daterat 051214.

---------------------------------------

Enligt sändlista



Bildande av Simonbergets naturreservat i Nyköpings kommun
Länsstyrelsens beslut
Med stöd av 7 kap. 4 § miljöbalken (1998:808) beslutar länsstyrelsen att förklara det
område som avgränsats på bifogad karta, bilaga 1, som naturreservat. Reservatets gränser utmärks i fält.

Reservatets namn skall vara Simonbergets naturreservat.
Översiktskarta

Uppgifter om reservatet

Objektnummer 04-02-105
Län Södermanland
Kommun Nyköping
Församling/socken Tunaberg
Lägesbeskrivning Strax öster om Tunabergs kyrka, cirka 12 km sydväst om Nyköping
Topografisk karta 09H SV Nyköping
Ekonomisk karta 097 02
Areal 42,4 ha, varav allt land
Naturgeografisk region Nr. 22c, Götalands centrala slättbygder
Kulturgeografisk region Kolmården
Fastigheter Del av Överbo 1:2
Nyttjanderätter/servitut Ledningsrätt starkström 0480-03/96.1 (Vatten-fall Östnät AB)
Gruvrätt mm, inskrivet servitut
04-IM1-75/6735.1
Förvaltare Länsstyrelsen
Syfte med reservatet
Syftet med Simonbergets naturreservat är att
- bevara ett för Tunaberg typiskt landskapsavsnitt bestående av Simonberget och Kum-melberget med skogsklädda omgivningar.
- bevara värdefulla strukturer som gamla ädellövträd, gamla tallar och döda träd, samt den biologiska mångfalden som finns i området.
- bevara ett för friluftslivet värdefullt område där friluftsliv ska kunna bedrivas med de begränsningar som anges i föreskrifterna.
Beskrivning av reservatet och skälen för beslutet
Simonbergets naturreservat på 42,4 hektar består av de två bergskullarna Simonberget och Kummelberget med omgivningar. Kummelberget är med sina dryga 80 m ö.h. det högsta av de två bergen. Cirka 24 hektar av arealen består av produktiv skogsmark och resterande areal av berg. De värdefulla skogarna domineras av tall, gran, ek och andra lövträd. Myck-et av skogen är över hundra år gammal, enstaka tallar är troligen över 200 år gamla. Fält-skiktet varierar beroende på skogens bördighet från olika ljung- och grästyper på bergen till örtrika typer i sluttningarna mot söder. På Kummelberget häckar sedan många år berg-uv och 1993 beslutade länsstyrelsen om att inrätta ett fågelskyddsområde där tillträdesför-bud gäller från 1 februari till 15 augusti. Fågelskyddet gäller även fortsättningsvis. Reser-vatet har höga värden för friluftslivet genom klättring på Simonberget och goda möjlighe-ter till vandring då Sörmlandsleden går igenom området. Området ligger i en värdefull kul-turbygd med tidigare gruvverksamhet. Naturreservatet skall under stort hänsynstagande till flora och fauna vara tillgängligt för det rörliga friluftslivet och för vetenskaplig forskning.

Förutsättningarna för att bevara värdena i reservatet anses vara goda om området sköts ef-ter de riktlinjer som ges i skötselplanen. De delar av naturreservatet som tidigare utnyttjats för skogsbruk skall nu få utvecklas mot naturskog, med undantag för delar av lövskogen, se skötselplanen.

På grund av områdets höga naturvärden, geologiska värden samt värden för friluftslivet och behov av långsiktigt skydd bedömer länsstyrelsen ett förordnande som naturreservat ge de bästa förutsättningarna att bevara området. Länsstyrelsen bedömer att det sedan 1993 inrättade fågelskyddsområdet på Kummelberget fungerar väl och att inga ytterligare åtgär-der för att begränsa klättringen behövs. Reservatsföreskrifterna är utformat på så sätt att där det finns dokumenterade leder är det tillåtet att klättra, underhålla, samt ersätta borrbul-tar som av säkerhetsskäl bör bytas ut.

Naturreservatet ligger inom ett område som omfattas av bestämmelserna enligt 3 kap.
miljöbalken.

Länsstyrelsen finner i enlighet med 5 § förordningen (1998:896) om hushållning med mark- och vattenområden m.m. att beslut om att avsätta området som naturreservat är väl förenligt med en från allmän synpunkt lämplig användning av mark- och vattenresurserna samt med den för området gällande kommunala översiktsplanen. Beslutet överensstämmer också med miljökvalitetsmålet ”Levande skogar”.

Vid en intresseprövning mot enskilda intressen som länsstyrelsen har gjort enligt 7 kap. 25 § miljöbalken, bedöms att de inskränkningar som föreslås i enskilds rätt att använda mark eller vatten, inte går längre än vad som krävs för att syftet med skyddet skall tillgodoses.
Föreskrifter
Med stöd av 5, 6 och 30 § § miljöbalken föreskriver länsstyrelsen följande.

A Föreskrifter enligt 7 kap. 5 § miljöbalken om inskränkningar i rätten att använda mark- och vattenområden

Det är förbjudet att inom reservatet
1. uppföra byggnad eller anläggning.
2. anlägga väg.
3. anlägga luft- eller markledning (föreskriften ska ej hindra underhåll av befintliga ledningsgator).
4. sätta upp stängsel eller hägnad.
5. anordna upplag.
6. borra, gräva, schakta, utfylla, tippa, dika eller dämma.
7. skada eller förstöra berghällar, t.ex. genom eldning, bergborrning, mejs-ling, målning, inhuggning av inskription eller liknande åtgärder.
8. avverka eller utföra annan skogsbruksåtgärd (föreskriften ska ej hindra röjning av träd eller buskar som hindrar driften av intilliggande jord-bruksmark).
9. ta bort eller upparbeta dött träd eller vindfälle.
10. framföra motordrivet fordon annat än i samband med uttransport av fällt vilt med s.k. älgdragare eller motsvarande.
11. använda kemiska eller biologiska bekämpningsmedel.
12. kalka eller gödsla mark eller vatten.

Utan länsstyrelsens tillstånd är det förbjudet att
13. företa geologisk prospektering.

B Föreskrifter enligt 7 kap. 6 § miljöbalken om förpliktelser för ägare och innehavare av särskild rätt till fastigheten att tåla visst intrång

Ägare och innehavare av särskild rätt förpliktas tåla att följande anordningar utförs och åtgärder vidtas för att tillgodose syftet med reservatet:

1. Utmärkning av reservatet.
2. Uppsättning av informationstavlor på platser som anges i fastställd skötselplan.
3. Genomförande av skötselåtgärder enligt fastställd skötselplan.
4. Anläggande av anordningar för friluftslivet enligt fastställd skötselplan.
5. Allt utfallande gagnvirke i samband med naturvårdsåtgärder som utförs med stöd av föreskrifter och skötselplan tillfaller förvaltaren.
6. Genomförande av undersökningar av djur- och växtarter samt av mark- och vattenförhållanden.

C Ordningsföreskrifter enligt 7 kap. 30 § miljöbalken om rätten att färdas och vistas inom reservatet samt om ordningen i övrigt inom reservatet

Det är förbjudet att inom reservatet
1. förstöra eller skada fasta naturföremål eller ytbildningar t.ex. genom att borra, rista, spränga eller måla. Det är dock tillåtet att byta ut befintliga klätterbultar på Simonberget.
2. störa djurlivet t.ex. genom att klättra i boträd.
3. bryta kvistar, fälla eller på annat sätt skada levande eller döda stående och omkullfallna träd och buskar.
4. skada, plocka eller samla in växter eller växtdelar. Bär, matsvamp och blom-plockning för eget behov är dock tillåtet. Det är även tillåtet att borsta befint-liga klätterleder.
5. fånga och insamla ryggradslösa djur på sådant sätt att deras biotoper eller reproduktionsmiljöer skadas eller förstörs
6. göra upp öppen eld på annat än särskilt iordningställd plats som är markerad med skylt. Enbart utlagd eller medhavd ved får användas.
7. tälta annat än mellan eldplatsen och torrdasset nedanför Simonberget under högst två dygn i följd.
8. rida på annat än därför upplåtna stigar markerade med skylt.
9. medföra okopplad hund eller annat lösgående husdjur med undantag för jakt med drivande/stötande hund eller för eftersök.
10. sätta upp tavla, plakat, affisch, skylt eller göra inskrift.
11. bedriva försäljning eller annan verksamhet i kommersiellt syfte.

Det är inte tillåtet att utan länsstyrelsens tillstånd
12. anordna lägerverksamhet, kurser eller tävlingar.
13. montera permanenta firningsankare runt träd på Simonberget.

Ovanstående föreskrifter under A, B och C utgör inte hinder för förvalta-ren, eller den som förvaltaren utser, att utföra de åtgärder som erfordras för reservatets vård och skötsel.
Andra föreskrifter som gäller för området
Länsstyrelsen vill erinra om att utöver reservatsföreskrifterna gäller även andra lagar, för-ordningar och föreskrifter för området. Av särskilt betydelse för syftena med reservatet är bl.a.:

För fågelskyddsområdet på Kummelberget gäller följande föreskrifter enligt länsstyrelsens beslut 1993-02-19:

- Det är förbjudet att årligen under tiden 1 februari – 15 augusti beträda det på kartan markerade området.

Fågelskyddsområdets avgränsning framgår av beslutskartan till Simonbergets naturreservat (bilaga 1). Förbjudet gäller ej markinnehavaren eller hans folk i samband med skötsel eller tillsyn av fastigheten och ej heller kommunal eller statlig tjänsteman i tjänsteärende.
Fastställelse av skötselplan
Med stöd av 3 § i förordningen (SFS 1998:1252) om områdesskydd enligt miljöbalken m.m. fastställer länsstyrelsen bifogad skötselplan.
Ärendets handläggning
Simonberget och Kummelberget har sedan långt tillbaka varit kända utflyktsmål med fina vyer över Tunabergs kulturlandskap. På 1960-talet startade klätterverksamheten i området och sedan dess har den utvecklats till att vara omfattande vissa tider på året. Under 1980-talet uppstod en konflikt mellan klättrare på den ena sidan och ornitologer på den andra, som ville skydda de rovfåglar som häckade på bergen. Detta löstes genom att länsstyrelsen 1993 upprättade ett fågelskyddsområde på Kummelberget med tillträdesförbud från 1 feb-ruari till 15 augusti. Sörmlandsleden lades samtidigt om för att inte inkräkta på fågel-skyddsområdet.

Områdets höga skogliga naturvärden beskrevs först av skogsvårdsstyrelsen 1995 som regi-strerat åtta nyckelbiotoper och ett naturvärdesobjekt i området. Reservatet ingår i länets na-turvårdsplan och det ingår även i ett område av riksintresse för friluftsliv, Bråviken-Tunaberg.

Länsstyrelsen påbörjade arbetet med att skydda området som naturreservat under 2004. Ut-stakning av reservatsgränser har skett av lantmäteriet i samråd med markägaren och läns-styrelsen. Våren 2005 nåddes en ekonomisk överenskommelse om ersättningen för områ-det och förslag till beslut och skötselplan gick ut på remiss bl.a. till markägaren och andra sakägare, kommunen, skogsvårdsstyrelsen, samt flera ideella föreningar.

En del synpunkter har inkommit på förslaget. Flera föreningar, bland annat Naturskyddsfö-reningen Södra Sörmland och Föreningen Sörmlands Ornitologer, föreslår att fågelskyddet på Kummelberget utökas till att gälla hela året. Enligt uppgifter från Tunabergs Klätter- och Högfjällsklubb klättras det aldrig på Kummelberget i dag. I och med detta anser läns-styrelsen att det i dagsläget inte är nödvändigt att ändra förbudstiderna i fågelskyddsområ-det. Om klättringen i framtiden skulle komma att utgöra ett hot mot fågelfaunan kommer länsstyrelsen att se över bestämmelserna. Synpunkter har även kommit på tältning, parker-ing och möjlighet till prospektering. Synpunkterna har i möjligaste mån beaktats i det slut-giltiga beslutet.

Beslutande i detta ärende har varit landshövding Göran Ekström. I den slutliga handlägg-ningen har enhetschef Agneta Wikblom, samt naturvårdshandläggarna Hans Sandberg, Staffan Karlsson, Camilla Ährlund och Trine Haugset deltagit, den sistnämnda som före-dragande.




Göran Ekström


Trine Haugset


Detta beslut kan överklagas hos regeringen, Miljö- och samhällsbyggnadsdepartementet,
se bilaga 3.




Bilagor
1. Beslutskarta
2. Skötselplan
3. Hur man överklagar
4. Konsekvensutredning
5. Fastighetsförteckning

Sändlista
Karin Marie och Stefan Holmgren, Tunaberg
Vattenfall Östnät AB, Linköping
Gunnel Birgitta Nordqvist, Borgholm
Nina & Nils Fredrik Nyblaeus, Djursholm
Viking Olsson, Nyköping
Nyköpings kommun
Skogsvårdsstyrelsen Mälardalen, Uppsala
Naturvårdsverket
Riksantikvarieämbetet
Lantmäteriverket i Gävle
Lantmäteriet i Nyköping
SGU, Uppsala
Naturskyddsföreningens länsförbund i Sörmland
Naturskyddsföreningen södra Sörmland
Södermanlands Orienteringsförbund
Föreningen Södermanlands Ornitologer
Föreningen Södermanlands Entomologer
Botaniska Sällskapet i Stockholm
Sörmlandsleden
Tunabergs Hembygdsförening
Tunabergs Klätter- och Högfjällsklubb
Svenska Klätterförbundet
Oxelösunds Klätterklubb

---------------------------------------
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pajoon Teknisk Examination Tunaberg 26-27/8 2017 Klättring allmänt 0
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
Zata78 Rep upphittat/omhändertaget på Tunaberg 6/9 Klättring allmänt 0
AnkiV Borttappad klocka Tunaberg Klättring allmänt 6
ronpe661 Tunaberg? Klättring allmänt 4
Gamling Upphittat Tunaberg Klättring allmänt 4
gahne Div. getingbon på Simonsberget (Tunaberg) Klättring allmänt 7
Gamling Upphittat Tunaberg Klättring allmänt 0
seon Klätterträff i Tunaberg 15-16 september 2012 Klättring allmänt 8
helmutlotti Access Tunaberg: Kör ej på privat väg Klättring allmänt 21
seon Konstvärme i Tunaberg till helgen. Klättring allmänt 0
viktor_maiden Kvarglömda kokkärl tunaberg Klättring allmänt 13
Mezzner Kamsäkring upphittad Tunaberg Klättring allmänt 5
seon Klätterträff i Tunaberg 10-11 september 2011 Klättring allmänt 22
Mezzner Fall, Tunaberg Klättring allmänt 7
teoek Hastighetsrekord Tunaberg? Klättring allmänt 2
jcederli Upphittat i Tunaberg 3/7 Klättring allmänt 0
seon Klättring och fest hör ihop i Tunaberg den 18-19/9 Klättring allmänt 0
Mike C Upphyttad kamsäkring, Tunaberg/Simonsberget Klättring allmänt 1
Mike C Upphyttad rep, Tunaberg/Simonsberget Klättring allmänt 2
jimtho JAG VILL UT Tunaberg/ågelsjön Klättring allmänt 4
seon Tunaberg 09, Klätterträff 26-27 september Klättring allmänt 17
seon Tunaberg 6:e September 08. Klättring allmänt 10
Raje Tunaberg - Luftfinger Klättring allmänt 3
seon Sport- och Tradklätterträff i Tunaberg 22-23/9 Klättring allmänt 15
Erik af Essingen Upphittad kilpetare på Tunaberg Klättring allmänt 2
Gamling Getingvarning Tunaberg Klättring allmänt 34
pecall Kvarglömt i Tunaberg 20/8-06 Klättring allmänt 0
mo9jan Tunaberg. Klättring allmänt 1
Il Spirito Fel gällande Tunaberg. Klättring allmänt 0
KlätterJon Mobil upphittad i Tunaberg! Klättring allmänt 0
Avslzyx Tunaberg/Simonsberget har blivit naturreservat Klättring allmänt 22
Avslzyx Riktigt fika, riktig grillning i Tunaberg Klättring allmänt 2
climbrob Skit i Tunaberg! Klättring allmänt 66
Matt Förare Tunaberg Klättring allmänt 1
Björn Fiander Information om Tunaberg Klättring allmänt 7
Avslzyx Repbroms upphittad i Tunaberg Klättring allmänt 0
hillevihelm rep borttappat/Tunaberg Klättring allmänt 0
sfrge Förare över Tunaberg?? Klättring allmänt 2
Björn Fiander Tunaberg Klättring allmänt 10
Phille Olycka i Tunaberg 15 sep Klättring allmänt 1
seon Jacka hittad i Tunaberg Klättring allmänt 0
jimpaz Förare över tunaberg Klättring allmänt 0
clunk Please help with climbing information Tunaberg Klättring allmänt 3
Björnklaar Förare över Tunaberg! Klättring allmänt 0
hillevihelm tunaberg/camelot Klättring allmänt 0
Intensiv uppladdning i Tunaberg Klättring allmänt 0
Sensommarträff i Tunaberg Klättring allmänt 0
Klättra i Tunaberg i helgen? Klättring allmänt 0
Gamling Tunaberg Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.