Access Tunaberg: Kör ej på privat väg

Fint väder och trevlig stämning på Tunaberg i helgen. Dock såg jag i lördags från min fina utsiktspunkt vid Evas spricka att någon körde fram till traktorvägen med sin bil för att lasta av sina prylar. Detta bör vi undvika då vägen är privat (tydligt skyltat). Nuvarande ägaren av vägen och prästgården är såvitt jag förstår inte alltid superpositivt inställd till klättrare så det känns öndigt att irritera dem för att tjäna in 30m anmarsch.

Erik S.
 
Så sant. Egentligen är nog inte prästgårdens ägare så särskilt negativa till klättringen och klättrare. Det är litet av en myt. Vad dom däremot är känsliga för är just ifall klättrare kör in på den privata vägen för att lasta ur grejer.
 
Man behöver inte vara negativ för att ha synpunkter på den, det är nog snarare en indikation på någorlunda fullgod hörsel! :)
 
Man behöver inte vara negativ för att ha synpunkter på den, det är nog snarare en indikation på någorlunda fullgod hörsel! :)

Lite så. Jag minns på morgonkvisten när jag och min replagskamrat skulle dra första repan och det borta vid klinkers kamin var två lirare som hojtade till varandra så att det måste ha hörts hela vägen till Nävekvarn :p

Generellt sett tycker jag det ofta är folk som är högljudda på klippans övre del (där träden inte ger "ljudskugga" längre), men det kanske har med att göra med att jag haft otur med vilka besökstillfällen jag prickat in.
 
Personligen så är mina sämsta ljudintryck i Tunaberg erhållna under dygnets mörka timmar, då jag en gång hade oturen att bli tältgranne med en person som snarkade så att tältduken höll på att spricka. Jag minns att jag tog tag i hans fötter och vände honom på mage. Han vaknade inte, och tilläggas kanske bör att jag gjorde detta utan att öppna hans tält.
 
Ev. ljudproblem hör nog mest samman med Tunabergsträffen, dvs. en gång per år, medan bilkörning på den privata vägen nog kan ske litet då och då, vilket gör det till ett potentiellt större problem.

Dom boende i den f.d. prästgården har berättat för mig att dom som regel inte har några problem med klättrare medan däremot andra besökare i reservatet uppträtt på ett sätt som dom reagerat mot.
Hoppas det är så och att det uppmuntrar till fortsatt anständighet utan att det för den skull skall gå ut över livsglädjen.
 
Fel skyltning!

Är ett utbrett missförstånd att det räcker med skylten "Privat väg" för att stoppa allmänheten från att använda vägen. Det är faktiskt bara en informationsskylt om att den är privat - den talar inte om vad som är förbjudet att göra. Det borde vara en skylt som säger "Fordonstrafik förbjuden".
 
Jag vill minnas att det finns ett tillägg för fordonstrafik förbjuden och gäller ej fordon med tillstånd, men det var attan att jag inte såg det här tidigare, jag kunde ha dubbelkollat igår när jag körde förbi.
 
..fast bilden har några år på nacken. Sitter inte skylten på fel sida vägen förrästen - det där skulle väl egentligen betyda att motofordonstrafik är förbjuden på P-platsen..? :)
 

Bilagor

  • simon.jpg
    simon.jpg
    277.7 KB · Visningar: 1,831
Det där var ju lite mer än "Privat väg".
Jo, nog sitter den väl på fel sida.

Sen är det väl dessutom så att tilläggstavlan "Gäller ej behörig trafik" är lite av en carte blanche till den som vill ta sig friheter.
Jag har vid annat tillfälle försökt gå till botten med vem som verkligen är behörig.

Det är den som har ärende, och ärendet kan vara besök till någon av fastigheterna i anslutning till vägen, och några andra exempel. Om jag åker på en sådan väg och stannar någonstans längs denna för att plocka svamp så besöker jag ju faktiskt en fastighet, ev en skogsfastighet.

Jag tror det skulle kunna vara annorlunda skyltat om det är så att de i fd Prästgården bara vill att det är de själva samt bonden som ska få köra där. Det bygger förstås också på att vägen är 100% privatfinansierad, annars kommer de inte att få skylta på det sättet.

Sen kan man väl konstatera att det framstår som väldigt onödigt att åka fram den lilla sträcka det handlar om för att få bära lite kortare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mike C Drytooling på klippa i närheten av allmänheten hot mot access? Klättring allmänt 12
Avslzyx Skrik vs. access --- Onödiga kommandon Klättring allmänt 35
klätteragge Access Bohuslän 2006-06-08 Klättring allmänt 0
SteZim Access i Bisberg? Klättring allmänt 1
spexyjaj Access på skärgårdsöar i naturreservat Klättring allmänt 6
Access, allemansrätt och markägare Klättring allmänt 1
hebbe Access vid Grönbrinksberget Klättring allmänt 3
pajoon Teknisk Examination Tunaberg 26-27/8 2017 Klättring allmänt 0
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
Zata78 Rep upphittat/omhändertaget på Tunaberg 6/9 Klättring allmänt 0
AnkiV Borttappad klocka Tunaberg Klättring allmänt 6
ronpe661 Tunaberg? Klättring allmänt 4
Gamling Upphittat Tunaberg Klättring allmänt 4
gahne Div. getingbon på Simonsberget (Tunaberg) Klättring allmänt 7
Gamling Upphittat Tunaberg Klättring allmänt 0
seon Klätterträff i Tunaberg 15-16 september 2012 Klättring allmänt 8
seon Konstvärme i Tunaberg till helgen. Klättring allmänt 0
viktor_maiden Kvarglömda kokkärl tunaberg Klättring allmänt 13
Mezzner Kamsäkring upphittad Tunaberg Klättring allmänt 5
seon Klätterträff i Tunaberg 10-11 september 2011 Klättring allmänt 22
Mezzner Fall, Tunaberg Klättring allmänt 7
teoek Hastighetsrekord Tunaberg? Klättring allmänt 2
jcederli Upphittat i Tunaberg 3/7 Klättring allmänt 0
seon Klättring och fest hör ihop i Tunaberg den 18-19/9 Klättring allmänt 0
Mike C Upphyttad kamsäkring, Tunaberg/Simonsberget Klättring allmänt 1
Mike C Upphyttad rep, Tunaberg/Simonsberget Klättring allmänt 2
jimtho JAG VILL UT Tunaberg/ågelsjön Klättring allmänt 4
seon Tunaberg 09, Klätterträff 26-27 september Klättring allmänt 17
seon Tunaberg 6:e September 08. Klättring allmänt 10
Raje Tunaberg - Luftfinger Klättring allmänt 3
seon Sport- och Tradklätterträff i Tunaberg 22-23/9 Klättring allmänt 15
Erik af Essingen Upphittad kilpetare på Tunaberg Klättring allmänt 2
BF Reservatsbestämmelser Tunaberg Klättring allmänt 10
Gamling Getingvarning Tunaberg Klättring allmänt 34
pecall Kvarglömt i Tunaberg 20/8-06 Klättring allmänt 0
mo9jan Tunaberg. Klättring allmänt 1
Il Spirito Fel gällande Tunaberg. Klättring allmänt 0
KlätterJon Mobil upphittad i Tunaberg! Klättring allmänt 0
Avslzyx Tunaberg/Simonsberget har blivit naturreservat Klättring allmänt 22
Avslzyx Riktigt fika, riktig grillning i Tunaberg Klättring allmänt 2
climbrob Skit i Tunaberg! Klättring allmänt 66
Matt Förare Tunaberg Klättring allmänt 1
Björn Fiander Information om Tunaberg Klättring allmänt 7
Avslzyx Repbroms upphittad i Tunaberg Klättring allmänt 0
hillevihelm rep borttappat/Tunaberg Klättring allmänt 0
sfrge Förare över Tunaberg?? Klättring allmänt 2
Björn Fiander Tunaberg Klättring allmänt 10
Phille Olycka i Tunaberg 15 sep Klättring allmänt 1
seon Jacka hittad i Tunaberg Klättring allmänt 0
jimpaz Förare över tunaberg Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.