Rengöra termos

När man har använt sin termos ett tag så känns det som om mat och dryck tar ganska mycket lukt och smak av tidigare innehåll. Kaffe smakar the, glöggen smakar kaffe osv. Hur rengör man bäst sin rostfria termos på ett effektivt sätt?
 
Bikarbonat

Fått tipset att ex. Platypusflaskor och Camelbak går bra att rengöra med lite bikarbonat och vatten.
 
Rengörningspulver.

Jag använder själv rengörningspulver som köptes i en hembyggeributik, avsett för vinflskor och jäshinkar.
Skölj noga och länge.

Fast jag måste erkänna, klarar man sig med bikarbonat så låter det som en bättre ide.

Magnus.
 
Maskindiskmedel!

Testa en tsk maskindiskmedel samt varmt vatten i termosen över natten. Skölj väl efteråt, diskmedlet innehåller frätande medel, det är det som gör rent!!

Lycka till!
Kent
 
Lösningen via nätet

Självklart går man på nätet och letar instruktioner från tillverkaren. :)
http://www.thermos.com/care/vacuum.htm

Notera att de avråder att använda rengöringsmedel som innehåller klorin, vilket jag finner ganska vettigt. Jag är ganska tveksam till svinto rådet också, men vad vet jag.

Thermos råd gäller nog de flesta stål och glas termosar. Själv använder jag bara varmt vatten i min termos.

/Jonas U
 
Tack för alla tips. Efter att ha testat några av dem tycker jag bikarbonat fungerade bäst och min termos är nu skinande blank igen.
 
Nja...

Själv så tycker jag nog det är bäst att hålla sig till vanligt varmt vatten i termosen... då håller den även värmen mycket bättre, och att diska blir inga större problem. Men det är ju kul att det finns så många olika metoder!!
 
Thermosrengöring

Klorin 10% får givetvis bara doseras i så stor mängd att det tar en 4a i en 1 liters tex. Utspätt via min trekammarbrunn och infiltrationsdiken lär inte ens 1/10000 nå jordbädden. Rent vatten, kemiskt gör rent på ett par dygn, obs inte batterivatten utan 25-50000 Ohms vatten.
Fosforsyra, fö samma aktiva ingrediens som finns i maskindiskmedel och CocaCola. Fö så finns det ett industridiskmedel, EDTL, som inte är så svårnedbrytbart som "vanligt" maskindiskmedel.
Men borste och kokande vatten med en tesked koksalt i funkar även det....
Som vanligt finns det många lösningar....

Go diskstund

Johan K
 
Vad?

Johan K, jag förstår inte? 1/10000 av vad? Menar du att spädningen när vattnet når infiltrationsytan blir 1/10000? Det är ju bra, för risken med klorin i en infiltrationsanläggning är väl mest att man dödar micro-organismerna.

Annars ska man ju undvika att späda ut sitt avloppsvatten, för bästa reningseffekt alltså. Minsta möjliga mängd vatten för bästa rening!

Vad har du för vatten, som kan rengöra en termos på ett par dygn?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.