Ikeas termos / thermos - en liten varning

Har nu haft två exemplar av Ikeas enlitersvarant av ståltermos. De har fungerat mycket bra till att börja med, men efter ett par år har de slutat hålla värmen. Det verkar som om isolationen (vad den nu är ...?) tar semester och i stället generöst släpper all go värme genom stålet så att de går att använda som ett värmeelemnet - visserligen som ett mycket kortlivat sådant.
Felet har i båda fallen kommit strax efter att garantitiden gått ut. Man kan undra vaför?
Har mailat IKEA två gånger, men ingen svarar.
Ringde därefter kundtjänst, som naturlgtvis inte kände till några andra som drabbats, och eftersom garantitiden gått ut så går de inte att reklamera.
Själv kommer jag att satsa på andra märken framöver.

Är det fler därute som har samma erfarenhet av dessa plåtburkar som jag?
 
bucklor?

carpe.diem; sa:
Har nu haft två exemplar av Ikeas enlitersvarant av ståltermos. De har fungerat mycket bra till att börja med, men efter ett par år har de slutat hålla värmen. Det verkar som om isolationen (vad den nu är ...?) tar semester och i stället generöst släpper all go värme genom stålet så att de går att använda som ett värmeelemnet - visserligen som ett mycket kortlivat sådant.
Felet har i båda fallen kommit strax efter att garantitiden gått ut. Man kan undra vaför?
Har mailat IKEA två gånger, men ingen svarar.
Ringde därefter kundtjänst, som naturlgtvis inte kände till några andra som drabbats, och eftersom garantitiden gått ut så går de inte att reklamera.
Själv kommer jag att satsa på andra märken framöver.

Är det fler därute som har samma erfarenhet av dessa plåtburkar som jag?


Och det är inte buckliga?

Bucklor gör ju att värmen leds metal mot metal= snabbt bort. Det ska var isolerande luft mellan för att det ska funka.

/Patrik
 
Nix buckla

Nej, inte en skråma, buckla, hål eller frätskada :)

Glömde skriva det - ingen av termosarna har någon skada. De har också använts mycket sparsamt, den senare kanske ett tiotal gånger på två år.

// Roger
 
Är det inte snarare vakum som skall isolera?! Om det vore luft så lär det inte bli mycket till isolering... Skulle tippa på att det är vakumet som har "släppt", antagligen läckage i nån skarv..

Borde väl kunna hända på de flesta flaskor, men sen får man väl lite vad man betalar för..

Vet inte vad en termos kostar på IKEA, om dom kostar kring en 50 lapp och de på ADDNATURE kostar mellan 150 och 400 så kanske det kan vara värt att köpa en ny vartannat år...
 
En gissning är att din thermos har läckt in luft -> inget vacuum -> dålig isolation.

I test så var IKEAs 1 litare ganska kass, medan 1/2 liters varianten fick toppbetyg. Mina föräldrars ca 10 år gamla 1/2 liters IKEA är fortfarande bra. Inte så bra som min nästan nya Alladin Ultralight, men tillräckigt bra.
 
Konsumentköplagen

Nyligen ändrades konsumentköplagen så nu har man 3 års reklamationsrätt på produkter man köper istället för tidigare två år.
Nu kanske de går sönder efter 3år istället för efter 2år. Kan ju va intressant att följa upp och se om de kanske är tillverkade för att hålla just så länge så att reklamationsrätten tar slut? :)

Mvh, Per Nyberg.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.