Söker tips på ett bra regnställ.
Jag brukar inte använda dem så ofta men nu är det dags att skaffa ett nytt.
Därför prioriterar jag att hitta ett som är lätt att packa med sig framförallt.
Söker inte efter en poncho

Jag har tittat på detta

Men hittar ingen info om storlek på när det är nerpackat.

Jag prioriterar följande:
Liten packvolym
Smidigt att sätta på sig
Stängbara fickor

Söker tips på ett bra regnställ.
Jag brukar inte använda dem så ofta men nu är det dags att skaffa ett nytt.
Därför prioriterar jag att hitta ett som är lätt att packa med sig framförallt.
Söker inte efter en poncho

Jag har tittat på detta

Men hittar ingen info om storlek på när det är nerpackat.

Jag prioriterar följande:
Liten packvolym
Smidigt att sätta på sig
Stängbara fickor

Kolla Stormberg. Har en mycket ok packaway regnjacka/anorak från dem.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Du kan ju titta på vikterna, som (för skalplagg) ger en bra jämförelse mellan resp. packvolym. Tycker det ställ du länkar till verkar onödigt tungt, därmed troligen också onödigt bulkigt. Sök efter 2,5-lagersplagg som väger strax under 200 g för jacka, något mindre för byxor. 3-lagers blir lite tyngre men hållbarare, och nu finns riktigt tunna/lätta 3-lagersvarianter. Här finns några exempel, som man kan sortera i viktordning. Skippa de mest extrema 100 g-varianterna, de vänder sig mest till långlöpare och är troligen inte rimligt hållbara för att nötas under en tung ryggsäck.

Jag brukar vilja sätta 20 000 mm vattenpelare och 20 000 g/m²/24h ånggenomsläpplighet som mitt minimum för tältvandring i fjällen, men det finns olika åsikter om bägge värdena, och det beror ju vad du ska ha stället till.

Jag försökte googla på detta, men googlade väl inte rätt. Har du mer info om modellen?

Nej tyvärr, var chansköp när jag köpte grejer till barnen, någon reagrej som gjorde att jag kom upp i fri frakt eller något sådant.

Men jag har köpt rätt mycket grejer där, främst till ungarna. Det har varit från gott och väl hygglig till riktig pansar-kvalité på de grejerna. Om Stormberg fortfarande håller stien vet jag dock inte, det där med varumärken som pålitligt står för viss kvalité är tyvärr ovanligt numera.

Du kan ju titta på vikterna, som (för skalplagg) ger en bra jämförelse mellan resp. packvolym. Tycker det ställ du länkar till verkar onödigt tungt, därmed troligen också onödigt bulkigt. Sök efter 2,5-lagersplagg som väger strax under 200 g för jacka, något mindre för byxor. 3-lagers blir lite tyngre men hållbarare, och nu finns riktigt tunna/lätta 3-lagersvarianter. Här finns några exempel, som man kan sortera i viktordning. Skippa de mest extrema 100 g-varianterna, de vänder sig mest till långlöpare och är troligen inte rimligt hållbara för att nötas under en tung ryggsäck.

Jag brukar vilja sätta 20 000 mm vattenpelare och 20 000 g/m²/24h ånggenomsläpplighet som mitt minimum för tältvandring i fjällen, men det finns olika åsikter om bägge värdena, och det beror ju vad du ska ha stället till.

Storleken påverkar vikten en del också så ett fast värde är bara intressant inom ett visst intervall på storlek.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips